به همت مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار شد:
پنل تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی
پنل تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی به همت مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان قم، پنل تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی با میزبانی مدیریت امور پردیس های استان قم و همیاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در محل سالن جلسات مدیریت امور پردیس های این دانشگاه برگزار شد.
این کمیسیون در فراخوان مقالات خود محورهای عمومی و ویژه را تعیین نموده بود که مطالعات تربیت معلم و سیاست گذاری تربیتی در شمار محورهای ویژه آن بود. پس از فرایند ارزیابی مقالات دریافتی در پایان 11 مقاله علمی پژوهشی به صورت نهایی پذیرفته و 8 مقاله نیز ارایه شد.
پنل تخصصی این کمیسیون با دبیری دکتر حسن محمدپور سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قم و حضور حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی استادیار دانشگاه فرهنگیان و حجت الاسلام دکتر محمد داودی دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در جایگاه ناقد برگزار شد.
اولین مقاله توسط دکتر فاطمه علیپور، استادیار دانشگاه فرهنگیان با عنوان میزان توجه به مفاهیم کار و تولید در کتاب های علوم تجربی و کار و فناوری دوره ابتدایی ارایه شد و ناقدان نکاتی در باب لزوم دقت درروش شناسی اینگونه مطالعات و لزوم مطالعات رشد اقتصادی در حوزه روانشناسی رشد ارایه کردند.
دومین مقاله با عنوان استعاره ظرف مُتَّسع مبنایی برای نظریهپردازی در باب یادگیری توسط دکتر حبیب کارکن ارایه شد و ناقدان نکاتی درباب معنا استعاره و توجه به مطالعات حدیثی و تفسیری در برداشت های دینی و تایید ضرورت مطالعات فلسفی در باب یادگیری تبیین نمودند.
سومین مقاله در حوزه تفسیر تربیتی قرآن با عنوان اعجاز تربیتی در آیه رضاعه از دیدگاه مصطفی رجب و نقد آن توسط آقای امیر مهدوی زاده، دانشجوی دکتری جامعه المصطفی ارایه شد و ناقدان درباره ضرورت روشمندی تفسیر تربیتی قرآن و تبیین اعجاز تربیتی قرآن سخن گفتند.
مقاله چهارم توسط دکتر فاطمه وجدانی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی با عنوان صورت بندی اهداف اخلاق حرفه ای در سازمان تربیتی با رویکرد اسلامی ارایه شد. ناقدان با تاکید بر ضرورت بومی سازی در قلمرو اخلاق معلمی و اخلاق حرفه ای پیشنهادتی برای تکمیل این بحث را مطرح نمودند.
پنجمین مقاله با عنوان طراحی اصول برنامهریزی تربیت اخلاقی با تأکید بر اندیشههای آیتالله مصباح یزدی توسط دکتر مهدی رضایی، استادیار دانشگاه فرهنگیان مطرح شد. ناقدان ضمن گرامیداشت یاد علامه مصباح یزدی ضرورت دقت در روش شناسی استنتاج برنامه تربیت اخلاقی و اصول برنامه ریزی آن و ضرورت تفکیک این دو را ارایه نمودند.
مقاله ششم با نام بازتأملی در منابع و روش هدفگذاری در تربیت اسلامی توسط حجت الاسلام محمدجواد دوردی ارائه شد. ناقدان با تایید و تاکید بر ضرورت مطالعات در حوزه فلسفه تربیت اسلامی و بازنگری در روش های فلسفه ورزی در تربیت اسلامی نکاتی روش شناختی و در ساختاری به نویسنده پیشنهاد دادند.
برنامه درسی تربیت استاد در حوزههای علمیّه سنّتی هفتمین مقاله توسط حجت الاسلام دکترعلی اکبر زهره کاشانی و حجت الاسلام دکترمحمدصادق شجاعی تالیف و ارائه شد. ناقدان با ارایه پیشنهاداتی بر ضرورت تحقیق در زمینه فلسفه تربیت حوزوی، برنامه درسی تربیت استاد و لزوم مطالعات تاریخی و تطبیقی در تکمیل این پروژه تاکید داشتند.
مقاله پایانی با عنوان تاملی در اقتضائات معرفتی سیاستگذاری علم در سنت اسلامی، ایرانی توسط دکتر محمدرضا قائمی نیک استادیار دانشگاه رضوی ارایه شد.
کیفیت ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام از مرضیه شاهنوش، علی ستاری و پروین صمدی، دلالت های مبانی انسان شناختی اسلامی در ورزش قهرمانی از علیرضا صانعی و احمدحسین شریفی و فقه و اخلاق معلمی، همنشینی یا جانشینی از سیدنقی موسوی از دیگر مقالات پنل مذکور بود.