حجت الاسلام محمدیان در مراسم هفته ی پژوهش پردیس شهید رجایی قزوین:
در فرآیند یاد دهی و یادگیری باید پژوهش مبنای کار قرار گیرد
همایش تجلیل از معلمان پژوهشگر، محقق و پژوهنده قزوین، با حضور حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان، سید علی موسوی فرماندار قزوین، حجت الاسلام سید قریش موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان و سرپرستان دانشگاه فرهنگیان استان و جمعی از فرهنگیان، در سالن پردیس شهید رجایی قزوین برگزار شد.
حجت الاسلام بهرام محمدیان در این مراسم گفت: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای قدردانی از کسانی است که در مسیر تحقیق و پژوهش کشور گام بر می دارند و در تعالی کشور نقش آفرین هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آسیب ها و مشکلات حوزه تعلیم و تربیت و اشکالات موجود تنها از راه تحقیق و پژوهش ممکن می شود و با این یافته ها می توانیم برای حل موانع و نواقص اقدام کنیم.
این مقام مسئول، یادآورشد: اگر تحقیق و پژوهش قبل از برنامه ریزی ها باشد با مشکلات کمتری مواجه می شویم و اگر در هر کاری پیوست فرهنگی و پژوهشی داشته باشیم میزان موفقیت در کار بیشتر می شود اما باید دقت کنیم که سفارش پذیری در تحقیق آن را بی اثر و عقیم می کند لذا باید از آن پرهیز کنیم.
هدف تحقیق شناخت مشکلات و حل آن است محمدیان یادآور شد: مهمترین هدف تحقیق و پژوهش پیشگیری از مشکلات است لذا بهتر است پژوهش هایی را ساماندهی کنیم که گذشته را ارزیابی وتقاط قوت را روشن کند و وضعیت کنونی را ارزیابی و نیازهای آینده را پیش بینی کند تا در مسیر رشد و تعالی حرکت کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: نگارش تجربه های موفق معلمان و ثبت و ضبط آنها میتواند مسیر آینده را بر محور تجارب گذشتگان برای ما ترسیم کند و از میان بیش از یک میلیون کادر فرهنگی اگر صدها نظر و ایده و تجربه موفق در اختیار ما قرار گیرد می تواند به عنوان یک سرمایه ارزشمند در برنانمه ریزی ها مورد توجه واستفاده قرار گیرد.
وی، گفت: پژوهشگران باید دریافت های تحقیقی خود را نگارش کنند تا در نشریان سازمان پژوهش هم چاپ و منتشر شود و در اختیار دیگران نیز قرار گیرد لذا از همه اهل قلم درخواست می کینم با سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.
دکتر محمدیان اضافه کرد: انتشارات مدرسه آمادگی کامل دارد از همه معلمان با تجربه که اهل قلم هستند در نگارش کتب آموزشی و کمک آموزشی استفاده کند و این ظرفیت را داریم برای کتب معلمان هم بازار مصرف ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: نگاه ما به معلمان در برنامه های درسی فقط انتقال درسی نیست بلکه استفاده از پژوهشگران برای برنامه ریزی درسی و تولید محتوای درسی است لذا در برخی کتب آموزشی چند صفحه سفید گنجانده شده تا نظر معلمان را جمع آوری کنیم.
محمدیان در ادامه یادآورشد: ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید محتوی در دروس و کتب مدارس باید توسط معلمان پژوهنده و محقق انجام شود که برای این کار باید ظرفیت علمی فرهنگیان در کنار ایمان، تقوی، معرفت و روحیه قدرشناسی بالا برود تا به نتایج بهتری دست یابیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در فرآیند یاد دهی و یادگیری باید پژوهش مبنای کار قرار گیرد و هیچ علمی در آموزش و پرورش نباید بدون پیوست پژوهشی و تحقیقی قابل اجرا باشد.
وی افزود: پژوهش ها نباید بازاری باشد بلکه لازم است مشکلات و مسائل را حل کند و در آینده تعیلم و تربیت تاثیرگذار باشد و بتواند مشکلات گذشته را نیز حل کند.
از دیگر برنامه های این مراسم، سخنرانی دکتر یوسفی، سرپرست پردیس شهید رجایی و شهیده بنت الهدی صدر قزوین پیرامون اهمیت پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش و سخنرانی سالار قاسمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین، با موضوع پژوهش،حلقه گمشده آموزش و پرورش بود.
شایان ذکر است در این مراسم، از ده نفر از اساتید برجسته و پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان استان تقدیر شد.