برنامه ریزی آموزشی نیمسال دوم سال 1401-1400
براساس مصوبه جلسه 268 هیات رئیسه محترم دانشگاه و با توجه به شکننده بودن شرایط کرونایی؛ بدینوسیله نحوه فعالیت های آموزشی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 براساس تقویم آموزشی، بشرح زیر برای بهره برداری و اجرا، اعلام می گردد. بدیهی است با عنایت به شرایط متغیر اپیدمی کرونا، هرگونه تغییر در وضعیت موجود تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است . براین اساس:
1. تمامی دروس نظری دانشجویان مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، به شیوه مجازی (الکترونیکی) برنامه ریزی شود.
2.پردیس ها و واحدهای تابعه می توانند با توجه به زیرساخت ها، امکانات خوابگاهی و آموزشی با مجوز ستاد کرونای استان، شورای آموزشی استان و تشخیص گروههای آموزشی دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی را به صورت حضوری و فشرده با رعایت کامل و حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار نمایند. بدین منظور لازم است جدول زمان بندی اجرا و برنامه کلاسها را تهیه و به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی سازمان مرکزی ارسال نمایند.
3.تمامی دروس آزمایشگاهی، کارگاهی و عملی معلم دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به شیوه حضوری برگزار شود.
4.جلسات دفاع از پایان نامه های کارشناسی ارشد از اول بهمن ماه 1400 بصورت حضوری برگزار شود.
تذکر: در موارد خاص و عدم وجود امکان حضور برای برخی از اعضا، با تشخیص و مجوز رئیس پردیس/واحدتابعه جلسات دفاع می تواند به صورت ترکیبی برگزار شود.
5.برنامه ریزی به نحوی صورت گیرد که متناسب با شرایط، آمادگی لازم برای تغییر شیوه ارائه دروس از الکترونیکی به حضوری یا نیمه حضوری پیش بینی شود.
6.اساتید با حفظ پروتکل های بهداشتی به طور تمام وقت در محل خدمت خود، براساس ابلاغیه های وزارت عتف حضور داشته باشند و ضمن راهنمایی و هدایت دانشجویان، دروس خود را از طریق شبکه های داخلی پردیس ها و واحدهای تابعه ارائه نمایند.
7. برگزاری کلاس ها مطابق برنامه ریزی انجام شده در سامانه آموزشی گلستان بوده و تدریس الکترونیکی به دو صورت ترکیبی برخط (online) و برون خط ((offline می باشد. برای هر ماده درس نظری حداقل 12 جلسه و برای دروس عملی، آزمایشگاهی، کارگاهی و نظری –عملی حداقل 10 جلسه کلاس بصورت برخط (online) با تعیین دقیق تاریخ و ساعت آموزش در سامانه مدیریت یادگیری (LMS) و بقیه جلسات تا تکمیل آموزش و اتمام سرفصل (16 جلسه) به صورت برون خط ((offline به شکل محتوای درسی ضبط شده (پاور پوینت همراه با فایل صوتی یا تصویری تدریس استاد) فقط در سامانه مدیریت یادگیری (LMS) بارگزاری شود.
8.به منظور تسهیل در امر برنامه ریزی، افزایش ساعت روزانه ارائه دروس از ساعت هفت صبح تا هشت شب و استفاده از ظرفیت روز پنجشنبه بلامانع است.
در برنامه ریزی ها دستورالعمل اجرایی آیین نامه آموزشی دورۀ کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته شیوه نامه مربوط به محاسبه واحدهای معادل آموزشی و حق التدریس و شیوه نامه اجرای تولید و ارائه دروس الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان و شیوه نامه اجرایی کارشناسی ارشد ملاک عمل قرار گیرد.
9.برای دانشجومعلمانی که به تشخیص گروه آموزشی و تایید مسئولین استان مربوطه از لحاظ امکانات اینترنتی دسترسی به کلاس های آن لاین را ندارند ترتیبی اتخاذ گردد تا محتوی درسی مربوط به هر جلسه تهیه و در اختیار این دانشجویان قرار گیرد. اسامی این دانشجویان توسط گروه آموزشی و با همکاری معاونت آموزشی برای هر ماده درسی اخذ شده تا زمان حذف و اضافه مشخص گردد و در اختیار واحد آموزش و استاد درس قرار گیرد و یک نسخه از آن جهت بررسی و اقدامات بعدی به اداره کل خدمات آموزشی این معاونت ارسال شود.
10. براساس مصوبه سی و پنجمین جلسه مورخ 27/07/1400 شورای دانشگاه «تعدادجلسات کلاس های مربوط به دروس الکترونیکی از 4 جلسه به 8 جلسه افزایش یافته است». بنابراین، دروس الکترونیکی که به صورت متمرکز توسط این معاونت تولید شده (11 درس) همانند نیمسال گذشته به صورت مجازی و برخط (online) بصورت 8 جلسه کلاس رفع اشکال ارائه و برگزار گردد و دانشجو مجاز به غیبت در این 8 جلسه نمی باشد.
11.در مورد دروس معارف اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی، بخشنامه صادره از دبیرخانه مذکور ملاک عمل قرار گیرد.
12.با توجه به لزوم دانش آموختگی دانشجومعلمان ورودی سال 1397، ضروری است پرونده آموزشی این دانشجومعلمان، بدقت توسط گروه آموزشی و اساتید راهنمای دانشجویان بویژه ازحیث دروس عملی و آزمایشگاهی، کارنمای معلمی و کارورزی باقی مانده دانشجو بررسی تا در هنگام دانش آموختگی دچار مشکل نشوند.
13.بدیهی است مسئولیت برنامه ریزی و نظارت بر نحوه اجرا و فرایند ارائه تمامی دروس، به عهده مدیران محترم گروه آموزشی می باشد.
14.با توجه به زمان های مندرج در تقویم آموزشی و اجرایی برای ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان، ضروری است گروه های آموزشی اقدامات لازم برای ارائه دروس و تعیین مدرس هر ماده درسی را در موعد مقرر از طریق گروه مربوطه برنامه ریزی و اعلام نمایند.
15.انتظار میرود مدیران محترم گروه و معاونان آموزشی نظارت کافی بر انتخاب واحد دانشجویان داشته باشند تا هیچ دانشجویی بدون اخذ واحد در کلاس های مجازی و حضوری شرکت نکند.
16.به منظورامکان اعتبارسنجی و ارزیابی ها، ارائه دروس الزاماً باید از طریق سامانه مدیریت یادگیری(LMS) و با اولویت آنلاین (برخط) صورت گیرد تا قابل رصد کردن و ارزیابی توسط نهادهای نظارتی درون و برون سازمانی باشند.
17. اجرای برنامه کارورزی :
الف: انتخاب واحد : مطابق مکاتبه قبلی طبق بر مفاد شیوه نامه مرتبط همانند سایر دروس در زمان مقرر انتخاب واحد توسط دانشجو معلمان صورت گیرد.
ب- تعیین مدرسه مجری کارورزی :
1-ب ) دانشجو معلمان استان بومی :
- مدیریت های محترم امور پردیس های استانی، تدابیری اتخاذ فرمایند تا ضمن تعامل و هماهنگی با همکاران محترم اداره کل آموزش و پرورش استان، فهرست مشخصات دانشجو معلمان بومی آن استان شامل مواردی به شرح: نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی، نوع کارورزی، آخرین نشانی محل سکونت دانشجو معلم (مرکز استان،شهرستان،منطقه شهری،منطقه روستایی) و نام و نام خانوادگی استاد راهنما ، به اداره کل آموزش و پرورش استان ارسال و برنامه ریزی لازم جهت چگونگی امکان پذیرش و معرفی دانشجو معلمان کارورز به نزدیک ترین مدرسه در محل سکونت فراهم شود و با همکاری استاد، مدیر و معلم محترم راهنما برنامه کارورزی اجرا گردد.
2- ب): دانشجو معلمان کارورز غیر بومی:
- مدیریت های محترم امور پردیس های استانی، تدابیری اتخاذ فرمایند به تفکیک سایر استان ها مشخصات دانشجو معلمان کارورز غیر بومی که در آن استان تحصیل می نمایند طی فهرستی شامل مواردی به شرح: نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی، نوع کارورزی، محل سکونت دانشجو معلم (مرکز استان، شهرستان، منطقه شهری، منطقه روستایی) و نام و نام خانوادگی استاد راهنما، به مدیریت محترم امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان استان محل سکونت دانشجو معلمان ارسال گردد و مدیریت محترم استان به نمایندگی از طرف استان های معرفی کنندۀ کارورز با انجام مکاتبه و تعامل با همکاران محترم اداره کل، برنامه ریزی لازم را جهت چگونگی امکان پذیرش و معرفی دانشجو معلمان کارورز به نزدیک ترین مدرسه در محل سکونت فراهم نمایند و با همکاری استاد، مدیر و معلم محترم راهنما برنامه کارورزی اجرا گردد.
ج) انجام برنامه ریزی لازم جهت عضو شدن استاد راهنما و دانشجو معلم به کلاس درس معلم راهنما درشبکه آموزشی دانش آموزان (شاد).
د) استفاده استادان کارورزی دانشگاه و دانشجو معلمان کارورز از سامانه مدیریت یادگیری (LMS) دانشگاه برای برگزاری سمینارها و دریافت گزارش های کارورزی.
ه) فرایند اجرای دروس کارورزی در مدرسه و کلاس درس با رعایت پروتکل های بهداشتی و مبتنی بر مقررات و شرایط اعلام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان می باشد.
و) اطلاع رسانی مناسب به اساتید محترم راهنما و دانشجو معلمان .
- تذکرات مهم:
-حداقل واحد دروس برای ارائه به مدرس مدعو 6 و حداکثر 12 واحد می باشد. شایان ذکر است قبل از بکارگیری اساتید مدعو، نسبت به عقد قرارداد اقدامات لازم بعمل آید.
-با عنایت به مفاد دستورالعمل خدمت اعضای هیات علمی به شیوه تمام وقت ویژه (ابلاغ شده طی نامه شماره 310/12668/50000/د مورخ 02/09/1400)، از نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 در خصوص میزان واحد موظف تدریس و حق التدریس اعضای هیات علمی آموزشی «تمام وقت ویژه» با رعایت ماده های مورد نظر از «دستورالعمل خدمت اعضای هئیت علمی به شیوه تمام وقت ویژه» پیوست بخشنامه مذکور، عمل شود.
-تمامی جلسات رسمی تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطح استان همانند جلسات شورای گروه های آموزشی، شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی و ..... به صورت حضوری برگزار شود.
ابلاغ برنامه ریزی نیسمال دوم سال تحصیلی 1401-1400