با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برگزار شد:
اجلاس استانی نماز ویژه فرهنگیان
اجلاس استانی نماز ویژه فرهنگیان با عنوان پیوند نماز، خانه، مسجد و مدرسه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و با حضور حجت الاسلام قرائتی در حسینیه اعظم استان زنجان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، اجلاس استانی نماز ویژه فرهنگیان با عنوان پیوند نماز، خانه، مسجد و مدرسه با مدیریت ستاد اقامه نماز استان و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه ویژه دانشجو معلمان، استادان و کارکنان دانشگاه در حسینیه اعظم زنجان برگزار گردید.
در این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان این که برای تربیت درست کودک، باید بزرگترها الگو باشند، گفت: معلمان، افراد ثروتمند روی زمین هستند، چون مغزهای نسل آینده را در اختیار دارند.
وی، با اشاره به این که معلمان باید علم و دانش روز را در خود تقویت کنند، افزود: تجربیات معلمان باید به صورت کتاب های پژوهشی تالیف و در اختیار آیندگان قرار گیرند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد: نماز در تمام ادیان بوده است، قبل از حضرت محمد (ص) در آئین حضرت عیسى (ع) هم نماز بوده که قرآن از زبان او نقل مى کند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است و قبل از او موسى نیز بوده که خداوند به او خطاب مى کند: اقم الصلوة لذکرى و قبل از موسى پدر زن او حضرت شعیب بوده که نماز داشته است: یا شعیب اصلاتک تاءمرک و قبل از همه آن ها حضرت ابراهیم بوده که از خداوند براى خود و ذریّه اش توفیق اقامه نماز را مى خواند. ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذریّتى و این لقمان است که به فرزندش مى گوید: یا بنىّ اقم الصلوة و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر، پسر من نماز را به پا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: جالب آن است که معمولا در کنار نماز سفارش به زکات مى شود ولى از آن جا که نوجوان معمولا پول ندارد، در این آیه در کنار نماز به جاى زکات به امر به معروف و نهى از منکر سفارش شده است.
وی، ادامه داد: هیچ عبادتى به اندازه نماز تبلیغات ندارد؛ در هر شبانه روز پنج نماز واجب داریم و در هر نمازى سفارش به اذان و اقامه شده است. در این دو نداى آسمانى جمعاً بیست مرتبه حىّ على الصلوة بیست مرتبه حىّ على الفلاح، بیست مرتبه حىّ على خیرالعمل و ده مرتبه قد قامت الصّلوة مى گوییم .
استاد حوزه علمیه گفت: با توجّه به این که مراد از فلاح و خیرالعمل در اذان همان نماز است، هر مسلمانى در هر شبانه روز هفتاد مرتبه با کلمه حىّ به خود و دیگران، تلقین شتاب به سوى نماز مى کند و براى انجام هیچ عبادتى این همه هیاهو و تشویق وارد نشده است. به خصوص که سفارش شده اذان را بلند بگویید و با صداى زیبا بگویید. اذان، شکستن سکوت است و یک دوره ایدئولوژى و تفکّرات ناب اسلامى است.
وی، درباره اهمیت اذان گفت: اذان، سرود مذهبى است با عباراتى کوتاه و پرمحتوا. اذان، هشدار به غافلان است. اذان، نشانه باز بودن جوّ مذهبى است و اذان، نشانه حیات معنوى است.
حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: نماز در راس همه عبادات است در ایام ویژه مثل شب قدر، اعیاد اسلامى و هر شب و روزى که داراى فضلیت و ارزشى است و براى آن دعا و مراسمى مخصوص وارد شده است، مثل شب مبعث، شب میلاد پیامبر، شب جمعه، معمولا نمازهاى مخصوصى هم وارد شده است. شاید نتوان ایّام مقدّسى را پیدا کرد که در آن برنامه نماز نباشد.
وی، گفت: نماز پر تنوّع ترین عبادت است اگر جهاد و حج چند نوع است، ولى نماز صدها نوع است. با یک نگاه ساده به کتاب مفاتیح الجنان علاّمه محدّث حاج شیخ عباس قمى، مى توان انواع نمازهاى مستحبّى را که براى مکان و زمان هاى خاص وارد شده است مرور نمود که البتّه در یک کتاب مستقل به نام نمازهاى مستحبّى جمع آورى و عرضه گردیده است.
استاد حوزه علمیه گفت: حضرت ابراهیم مى گوید: خداوندا! ذریّه خودم را براى اقامه نماز در منطقه خشک و بى آب و گیاه قرار دادم، آرى ابراهیم براى اقامه نماز به مکه آمد، تا کعبه را به عنوان قبله نمازگزاران تجدید بنا کند و سپس مردم را به حج دعوت نمود، گویا نماز به سوى کعبه بیش از طواف به دور کعبه، در نظر ابراهیم جلوه کرده است.
وی، ادامه داد: یکى از ادیانى که نامشان در قرآن آمده، صابئین هستند که به حضرت یحیى گرایش دارند و براى ستارگان تاثیرى قائلند. نماز و مراسم ویژه اى دارند و هنوز در خوزستان گروهى از آنان هستند. این فرقه، رهبرى دانشمند ولى مغرور داشتند که بارها با امام رضا علیه السّلام گفت و گو کرد، ولى زیر بار نمى رفت. در یکى از جلسات، امام رضا (ع) استدلالى کرد که او تسلیم شد و گفت: اکنون روح من نرم شده حاضرم مکتب تو را بپذیرم، ناگهان صداى اذان بلند شد، امام رضا (ع) جلسه را ترک کرد، مردم گفتند: فرصت حساسى است، چنین فرصتى پیش نمى آید، امام فرمود: اوّل نماز! او که این تعهّد را از امام دید، علاقه اش بیش تر شد. بعد از نماز گفت و گویش را تکمیل کرد و ایمان آورد.
حجت الاسلام قرائتی، با اشاره به داستانی درباره اهمیت نماز اول وقت گفت: ابن عباس مى دید که حضرت على (ع) گاهى در وسط جنگ به آسمان نگاه مى کند. جلو آمد و پرسید: چرا به آسمان نگاه مى کنید؟ حضرت فرمود: براى این که نماز اوّل وقت از دستم نرود. گفت: الا ن شما در حال جنگ هستید. حضرت فرمود: از نماز اوّل وقت نباید غفلت شود، حتّى در میدان جنگ.
وی، در خصوص اهمیت نماز جماعت نیز ادامه داد: روزى رسول اکرم (ص) نماز صبح را با جماعت خواندند، ولى دیدند امروز على (ع) به مسجد نیامده است. حضرت درب خانه على رفتند و پرسیدند چرا او در جماعت شرکت نکرده است؟ فاطمه (ع) گفت: على دیشب تا صبح مناجات داشت و صبح از خستگى نمازش را در منزل خواند. حضرت فرمود: به او بگوئید به جاى مناجات طولانى مقدارى بخوابد ولى نماز جماعت صبح را از دست ندهد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: نماز باید در جلو چشم مردم اقامه شود نه در خفا. امام حسین (ع) روز دوّم محرم وارد کربلا و روز دهم شهید شد. بنابراین مدّت اقامت حضرت هشت روز بود و مسافرى که کم تر از ده روز بماند نمازش شکسته است . نماز دو رکعتى دو دقیقه بیشتر طول نمى کشد، به خصوص در هنگام خطر، امام حسین (ع) نیز روز عاشورا بارها به خیمه ها رفت و آمد داشت و مى توانست نماز ظهرش را در خیمه بخواند، ولى بنا داشت در معرکه بخواند. دو نفر از یارانش جلو نماز حضرت ایستادند و سى تیر را به جان خریدند، ولى نماز آشکارا برگزار شد نه در خیمه.
وی، ادامه داد: به صحنه کشاندن نماز یک ارزش است. نباید در هتل ها، شرکت ها، پارک ها، فرودگاه ها، خیابان ها و رستوران ها، نمازخانه در گوشه باشد، بلکه باید در بهترین مکان و در جلو چشم دیگران نماز اقامه شود، زیرا هر چه از جلوه دین کم شود، به جلوه فساد اضافه خواهد شد.
حجت الاسلام قرائتی درباره خصوصیات اهل مسجد گفت: اگر کاسب ها اوّل وقت کنار مغازه خود اذان بگویند، مشتریان بد حجاب خودشان را جمع تر خواهند کرد. بانى، معمار و مهندس مسجد باید اهل نماز باشد. در آیه هیجده سوره توبه مى خوانیم: انّما یعمرمساجد اللّه من آمن باللّه والیوم الاخر و اقام الصلوة فقط کسانى حقّ تعمیر و آباد کردن مساجد را دارند که علاوه بر داشتن ایمان به خدا و روز جزا، اهل اقامه نماز باشند. نا اهلان حقّ تعمیر مساجد را ندارند، زیرا تعمیر مسجد یک عنوان مقدّس است.
وی، ادامه داد: در حدیث مى خوانیم؛ اگر ظالمى مسجد مى سازد شما به او کمک نکنید. تحریم شراب و قمار به خاطر حفظ نماز است با اینکه شراب و قمار مفاسد جسمى، روحى و اجتماعى فراوانى بدنبال دارد، امّا قرآن درباره آثار این دو مى فرماید: و یصدّکم عن ذکراللّه و عن الصلوة این ها میان شما کینه ایجاد مى کند و شما را از یاد خداوند و نماز باز مى دارد. در این آیه از میان دهها خطر و ضررى که شراب دارد، روى ضرر اجتماعى و معنوى آن تکیه شده است. ضرر اجتماعى پیدا شدن کینه وضرر معنوى غفلت از یاد خدا و نماز.
حجت الاسلام قرائتی در باب توجّه به نماز فرزندان و ذرّیه گفت: قرآن، دعاهاى بسیارى را از حضرت ابراهیم (ع) نقل نموده است. امّا تنها در دو مورد، آن حضرت براى نسل و ذرّیه اش دعا نموده است، یکى رهبرى امّت و دیگرى اقامه نماز که مى فرماید: ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذریّتى.
پروردگارا ! من و ذریّه ام را از به پا دارندگان نماز قرار ده. جالب این است که حضرت تنها به دعا قناعت نکرد و براى رسیدن به این آرزو قیام و هجرت کرد، آوارگى هائى را به جان خرید تا نماز را به پا داشت.
وی، اوّلین وظیفه حکومت اسلامى را اقامه نماز خواند و گفت: قرآن می فرماید؛ الّذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة، مسلمانان، آنانند که چون قدرت را بدست گیرند اوّلین کارشان اقامه نماز است. خدا نکند فکر مدیر عامل ما فقط به سوددهى کارخانه و فکر دانشگاه ما پرورش متخصصّ و فکر دولت ما فقط تولید وتوزیع باشد، که اوّلین وظیفه مسئولان حکومت اسلامى اقامه نماز است، هم با شرکت خودشان و هم با تشویق همه جانبه مردم. نماز تعطیلى ندارد و اوصانى بالصلوة والزکاة ما دمت حیّا، هر یک از دستورات اسلامى ممکن است به دلیلى تعطیل شود. مثلا جهاد براى بیمار و نابینا واجب نیست، روزه بر مریض واجب نیست، خمس و زکات و حج بر طبقه محروم واجب نیست، امّا تنها عبادتى که بر همه افراد و اقشار جامعه از مرد و زن، فقیر و غنى، سالم و بیمار واجب است، نماز است که تا لحظه مرگ حتّى یک روز قابل تعطیل شدن نیست.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تفسیر آیه قولوا للناس حسنا و اقیموا الصلوة، گفت: با سخن و برخورد خوب مى توانیم عملاً نماز را تبلیغ کنیم و بدانیم کسانى که با اخلاق و سیره پیامبر (ص) مسلمان شده اند بیش از کسانى هستند که با استدلال عقلى مسلمان شده اند. حتّى با کفّارى که انسان جدال و بحث مى کند، باید به طور نیکو جدال کند، یعنى اوّل خوبى هاى آنان را بپذیرد و بعد نقطه نظرات خود را بیان کند.
وی، ادامه داد: در ابتداى قرآن و آغاز سوره بقره، بعد از ایمان به غیب که شامل ایمان به خداوند و معاد و فرشتگان است، اوّلین اصل عملى که مورد توجّه قرار گرفته، مسئله اقامه نماز است؛ الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة.
حجت الاسلام قرائتی درباره تقدم نماز بر کسب و کار گفت: قرآن کسانى را که هنگام اذان، کار و کسب را رها مى کنند ستایش کرده است، رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکر اللّه به خصوص در روز جمعه سفارش شده که معامله را رها کنید و پس از پایان نماز جمعه، به سراغ کار و درآمد بروید: فانتشروا فى الارض وابتغوا من فضل اللّه.
وی، ادامه داد: رئیس جمهور شهید ایران مرحوم رجائى مى فرمود: به نماز نگوئید کار دارم، به کار بگوئید نماز دارم.
استاد حوزه علمیه در خصوص رابطه مردم با نماز گفت: با همه اهمیّتى که نماز در نزد خداوند و اولیا دارد، امّا برخورد مردم با آن متفاوت است: عدّه اى ایمان ندارند ونماز نمى خوانند فلا صدّق و لاصلّى، عدّه اى مانع نماز دیگران مى شوند، ارایت الذى ینهى عبدا اذا صلّى، در شان نزول این آیه آمده است که ابوجهل تصمیم گرفت هنگامى که پیامبر براى نماز به سجده مى رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشکند. مردم او را دیدند که رفت ولى منصرف شد. گفتند: چرا چنین نکردى؟ گفت: چون خواستم چنین کنم، خندقى از آتش دیدم که در پیش روى من شعله ور شد.
وی، ادامه داد: عدّه اى دیگر نماز را مسخره مى کنند و اذا نادیتم الى الصلوة اتخذوها هزوا، عدّه اى بى نشاط نماز مى خوانند واذا قاموا الى الصلوة قاموا کُسالى، عدّه اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند فویل للمصلّین الّذینهم عن صلوتهم ساهون و عدّه اى به خاطر رسیدن به دنیا، از نماز کم مى گذارند و اذا راءوا تجارة او لهوا انفضّوا الیها و ترکوک قائما، هرگاه لهو و تجارتى دیدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى که به خواندن خطبه نماز ایستاده اى وامى گذارند. این آیه اشاره به ماجرایى است که پیامبر اکرم (ص) مشغول خواندن خطبه هاى نماز جمعه بود که کاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن کردند. مردم از پاى سخن پیامبر بلند شده و به سراغ تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند.
مدرس جلسات درس هایی از قرآن، گفت: بعضى فرزند خود را نذر خدمت در مسجد مى کنند. مادر مریم گفت: نَذرتُ لک ما فى بَطنى مُحرّرا، خدایا! من نذر کردم که فرزندم را براى خدمت در بیت المقدّس از هر کار معاف و آزادش کنم تا با فراغت کامل در بیت المقدّس خادم باشد. لکن همین که فرزند متولّد شد و دید دختر است، گفت: خدایا! من دختر آوردم و دختر نمى تواند مثل پسر به راحتى خادم باشد. ولى به هر حال به نذرش عمل کرد، و مریم خادم مسجد شد.
در پایان این مراسم از فرهنگیان و دانش آموزان فعال در عرصه نماز تجلیل شد.