دانشگاه فرهنگیان البرز برگزار کرد:
صد و بیست و هفتمین کرسی عرضه و نقد ایده علمی
دانشگاه فرهنگیان البرز از برگزاری صد و بیست و هفتمین کرسی عرضه و نقد ایده علمی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان البرز، صد و بیست و هفتمین کرسی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان نقش برخورداری از امکانات آموزشی در دوران دانش آموزی بر حفظ و استمرار جایگاه طبقاتی افراد با ارایه دکتر بهنام لطفی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز و با حضور ناقدان دکتر ابوالفضل ذوالفقاری استادیار دانشگاه شاهد، دکتر وحید نقدی و دکتر خسرو نظری از دانشگاه فرهنگیان و با مدیریت دکتر نظری، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در سالن کارگروه پردیس حکیم فردوسی البرز به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در این نشست دکتر لطفی در خصوص اهمیت موضوع عدالت آموزشی در کشور، ضرورت انجام مطالعات بیشتر در حوزه نابرابری آموزشی و لزوم انجام اقدامات سیاستگذارانه در راستای برخورداری اقشار محروم از آموزش کافی سخن گفت.
دکتر لطفی با طرح این سؤال که آیا سطح طبقاتی خانواده افراد و در واقع پایگاه اجتماعی، اقتصادی آن ها باعث می شود که این افراد از امکانات آموزشی بیش تر و بهتر استفاده کنند و به واسطه استفاده از همین امکانات بتوانند در دانشگاه به رشتههای تحصیلی سطح بالاتر و با امنیت اقتصادی بیشتر وارد شوند، خاطر نشان کرد: مسئله اصلی این است که با ورود افراد به رشته های سطح بالا، آینده شغلی و به نوعی پایگاه اجتماعی، اقتصادی آینده آن ها رقم می خورد و این امر باعث حفظ و باز تولید سطح طبقاتی افراد می شود.
وی، افزود: هدف اصلی این پژوهش پی بردن به این موضوع است که آیا بین سطح طبقاتی افرادی که به تازگی وارد دانشگاه شدهاند و میزان بهرهگیری آن ها از امکانات آموزشی در مدرسه و نیز نوع و سطح رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟
در ادامه دکتر لطفی، از رابطه مستقیم میان سطح طبقاتی و میزان بهرهگیری افراد از امکانات آموزشی از یک سو و همچنین میزان استفاده از امکانات آموزشی و نوع و سطح رشته تحصیلی انتخاب شده در دانشگاه سخن گفت و تصریح کرد: نتایج تحقیق گویای این موضوع است که افراد متعلق به اقشار بالای جامعه از امکانات آموزشی بهتر و بیش تر استفاده نموده و وارد رشتههای تحصیلی سطح بالاتری میشوند؛ در مقابل افراد سطح پایین از نظر طبقاتی به رشتههای سطح پایین روی میآورند.
در پایان به پرسش ها و نقدهای طرح شده، پاسخ داده شد.