دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:
یکصدو بیست و دومین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد
دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی از برگزاری یکصد و بیست و دومین کرسی ترویجی این دانشگاه با عنوان یادگیری زایا، هشت راهبرد یادگیری مؤثر در راستای ارتقای درک و فهم خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی، در این نشست علمی رمضان نیری سرپرست مدیریت امور پردیس های استان به اهمیت پژوهش و رابطه آن با ارتقای کیفیت آموزش اشاره و ضمن قدردانی از زحمات ناقدان دکتر حسین کارشکی، دانشیار دانشگاه فردوسی و دکتر آیت کریمی استادیار دانشگاه فرهنگیان استان فارس و همچنین تلاش های دکتر علی سعیدی ارایه دهنده کرسی، گفت: کرسی های علمی برگزار شده در کنار سایر برنامه های پژوهشی از جمله برنامه های مفید و کاربردی است.
دکتر سعیدی نیز به معرفی کتاب یادگیری زایا، دلایل انتخاب این کتاب برای بازگردان به فارسی و نظریه یادگیری زایا پرداخت و افزود: اعتبار علمی اثر با توجه به نویسندگان کتاب بالا است، پرداختن به یادگیری در محیط های کلاسی، معرفی یک نظریه یا الگوی یادگیری کمتر مطرح شده در کشور و رویکرد مبتنی بر شواهد پژوهشی از امتیازات مهم کتاب مذکور به شمار می رود.
وی، این کتاب را منبعی عالی برای پژوهشگران حوزه یادگیری برخوردار از طرح های آزمایشی خلاقانه دانست و خاطر نشان کرد: در کتاب یادگیری زایا به بسط موقعیت های یادگیری تاکید شده و اثرات مهم آن بر تحقیق در زمینه طراحی محیط های یادگیری کاملا مشهود است.
در ادامه خلاصه کردن مطالب به زبان خود، تبدیل متن به یک بازنمایی فضایی، ایجاد یک طرح مطابق با متن، تصور کردن طرحهایی منطبق با متن ارایه شده، دادن آزمونهای عملی از مطالب، توضیح مطالب برای خود، آموزش مطالب به دیگران و انجام حرکات به عنوان هشت راهبرد علمی معرفی شد.
دکتر کارشکی ناقد اول هم انتخاب این اثر را برای ترجمه انتخابی، هوشمندانه بر شمرد و سبک مبتنی بر شواهد به کار رفته در این اثر را ستودنی و آن را الگویی برای نویسندگان دانشگاهی داخلی دانست و در خصوص ترجمه کتاب و برخی از اصطلاحات علمی به کار رفته پیشنهادهایی ارایه کرد.
ناقد دیگر جلسه دکتر کریمی نیز توجه در به کارگیری واژه های مانوس برای دانشجو معلمان و معلمان را در ترجمه یادآور شد.
گفتنی است: این نشست به همت اداره پژوهشی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.