عضو مجلس خبرگان رهبری :
استقلال فکری مهمترین مولفه در دانشگاه تراز است و در حکمرانی علم باید مورد نظر باشد
عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه امام صادق(ع) دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مبدا و مدیریت تحول باید در دست دانشگاه باشد، گفت: استقلال فکری مهمترین مولفه در دانشگاه تراز است و در حکمرانی علم باید مورد نظر باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در آستانه سالگرد رحلت رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در مراسمی که به همین مناسبت در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و با حضور سرپرست و معاونان دانشگاه برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حسین علی سعدی ضمن گرامیداشت یاد امام راحل عظیم الشان و تجلیل از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی بویژه شهیدان همیشه جاوید 15 خرداد در سخنانی به بازخوانی و باز تبیین نگاه و اندیشه های امام خمینی (ره) پیرامون دانشگاه تراز و تعلیم و تربیت پرداخت.
وی با اشاره به حکمت و منطق نظری بی بدیل امام بر لزوم جهاد تبیین برای بیان ابعاد مختلف حکمرانی ایشان بویژه برای نسل فرهیخته و جوان کشور تاکید کرد.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع)؛ از مسئله طراحی حکمرانی علم به عنوان مسئله نخست جمهوری اسلامی یاد کرد و با اشاره به مولفه های دانشگاه و تعلیم و تربیت تراز از نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در بیاناتشان استقلال فکری و علمی، تولید فکر و آزاد اندیشی و مدیریت تحول از سوی نسل فرهیخته دانشگاهی را از مولفه های دانشگاه تراز معرفی کردند.
وی با اشاره به اینکه امام میفرماید "دانشگاه مبدا همه تحولات است" و "اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد می تواند کشوری را به سعادت برساند" ، آن را اساسی برای تجویزها و طراحی سیاست های متعددی عنوان و اظهار کرد: در جامعه تحول آفرین باید مبدا تحولات دانشگاه باشد، زندگی که با تحول همراه نباشد انجماد، پوسیدگی و فرسودگی را تجربه می کند، حیات و زندگی در گرو تحول است و امام مبدا تحولات را دانشگاه می داند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه باید مبدا تحول و مدیریت تحول در دست دانشگاه باشد، افزود: بزرگترین چالش برای نظام اجتماعی، چالش هایی است که دانشگاه را با خود مواجه می کند و به آن آسیب می رساند، اگر دانشگاه از دست برود همه چیزمان از دست رفته است.
وی فهم مسئله اجتماعی را نقطه آغاز سیاست گذاری دانست و با بیان اینکه با عدم فهم درست مسئله اجتماعی سیاستگذاری فنی و حرفه ای و واقع بینانه نمی توان انجام داد، گفت: نهاد علم مدرن باید متناسب با زیست بوم اجتماعی و فرهنگی باشد،
حجت الاسلام و المسلمین سعدی، با بیان اینکه استقلال فکری مهمترین مولفه در دانشگاه تراز است و در حکمرانی علم باید مورد نظر باشد، تصریح کرد: این استقلال دو لازمه دارد از جمود خارج شویم، دانشگاهی می تواند تولید فکر کند که زمان و زمانه را و مسائل حیات اجتماعی دوران خود را فهم کند با تحجر و جمود فکری نمی توان مدیریت تحول را در دست گرفت، تولید فکر کرد و مبدا و مدیریت تحول را به عهده بگیرد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم استقلال فکری مقابل ... ترجمه ای حفظ هویت تاریخی و علمی در این خصوص، افزود: دانشگاه یعنی مبدا تولید فکر؛ یک زمانی فلسفه یونان، ترجمه و وارد جهان اسلام و ایران باستان شد، هاضمه فکری و تمدنی این مردم آنقدر قوی بود که بر واردات تفکر حکمی یونان، فلسفه را بنا نهاده و امروز در حوزه تفکر و تفلسف صاحب نظر و سخن است، مگر می توان ابن سینا و خواجه نصیر الدین توسی را مقلد ترجمه های وارداتی معرفی کرد.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به توجه و اهمیت مسئله تهذیب و تربیت در دانشگاه در نگاه امام(ره) با تاکید بر توجه به هویت دینی و فرهنگی، تصریح کرد: امام میفرماید: دانشگاه انسان ساز است. ملت عزیز ایران و سایر کشورهای مستضعف، اگر بخواهند از دام شیطنت آمیز قدرت های بزرگ نجات پیدا کنند، چاره ای جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند ما ماموریم ابهامی که بر اثر تبلیغات، نسبت به مباحث هویتی مان مطرح می شود برطرف سازیم .
وی دانشگاه فرهنگیان را عهده دار مسئولیت سنگین و مستقیم در هویت بخشی به نسل جوان برشمرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان فردی را تربیت می کند که مسئول هویت بخشی، تربیت و انسان سازی، نسل جدید است؛ در صورت غفلت با گسست بین نسلی مواجه خواهیم شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه " فرهنگ اساس ملت است، اساس ملیت یک ملت است، استقلال یک ملت است لذا انها کوشش کردند که فرهنگ ما را استعماری کنند "، بر اهمیت غرور ملی و هویت دینی در حفط عزت، صلابت و اقتدار تاکید کرد و افزود: نظام پذیرش طاغوت مبتنی بر استخفاف است، غرور، هویت ملی و اعتماد به نفس را از بین برده، قدرت تحلیل و استقلال را بویژه از قوه مفکره جامعه میگیرد و اطاعت اتفاق خواهد افتاد، آن زمان که تحلیل معلم و استاد این باشد که نمی توانیم، استقلال و غرور شکسته می شود و همه ابعاد استقلال زیر سوال می رود.
وی با بیان تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به سند 2030، اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی به حکمرانی علم اشاره می کنند و میفرمایند: چرا سند اصلی آموزش یک کشور بیرون مملکت طراحی شود، چرا حکمرانی علم خارج مرز اتفاق بیافتد؛ این مشکل اصلی است؛ نقطه ای که باید نقطه استقلال و هویت بخش شما باشد طراحی و مهندسی آن خارج مرز است.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی با اشاره به هدف تضمین آموزش از اهداف سند 2030 برای ترویج توسعه پایدار، افزود: این توسعه تعریفی دارد، مبانی، اهداف و فرآیند توسعه کاملا مبتنی بر علوم اجتماعی است که این علوم اجتماعی باید درون یک جامعه تولید شود تا بتواند هویت جامعه را حفظ کند.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور و باید ها و نباید های آن نباید بیرون از مرزها طراحی شود، تصریح کرد: حذف الگوهایی که می تواند نماد هویت بخش ما باشند. آیا برای ترویج فرهنگ صلح است؟ بله ترویج خشونت نباید بشود اما اگر به یک مملکتی حمله شد و مورد تاراج قرار گرفت، غرور ملی و مفاهیمی که عزت و ایستادگی و مقاومت را میخواهد تولید کند کجاست؟ چرا این همه حساسیت مثلا به درس شهید حسین فهمیده باشد، یک دلیلی دارد که باید به آن فکر کرد.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، ادامه داد: سبک زندگی 2030 بین المللی را نگاه کنید، خروجی آن اهداف می شود سبک زندگی مبتنی بر اهداف لیبرالیستی و اومانیستی؛ هویت بخشی را هدف گرفتند، حماسه را از یک فرهنگ و فرهنگ و تفکر را از یک جامعه بگیریم، چقدر با نمادهای هویت بخش در این سه حوزه آشنا می شوند؟
وی بر ضرورت توجه به مفاهیم بنیادین و معارف غنی که می توان در جامعه پردازی از آن بهره برد، تاکید و اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب فرمودند وارد جامعه پردازی شویم.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی ، در ادامه دانشگاه فرهنگیان را از دانشگاه های راهبردی جمهوری اسلامی است و آموزش و فرهنگ را نیز از راهبردهای اساسی نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد.
وی با تاکید بر تکریم فرهیختگانی چون معلمان و استادان، گفت: تکریم معلم؛ تکریم هویت ملی، تحقق مطالبات راهبردی و تکریم استاد؛ تکریم غرور ملی و سعادت ما است.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به اهمیت سه حوزه خانه، مدرسه و مسجد، افزود: هم افزایی، همبستگی و سیاست گذاری در این حوزه ها در منظومه فکری مدیران باشد.
وی در پایان با گرامیداشت یاد شهدا تصریح کرد: در مقابل شهدایی که امام فرمودند: درود بر عالمانی که رساله علمی و عملی خود را با مرکب خون امضا کردند یعنی با جانشان از هویت، استقلال، عزت و البته پیشرفت و حیات طیبه ما دفاع کردند، سرتعظیم فرود می آوریم . بویژه اساتید و معلمان شهید، دانشجویان و دانش آموزان و شهدای حوزه علم امیدواریم چراغ راهی برای حرکت ما، معلمان و سیاستگذارن حوزه علم و فرهنگ باشند .