دانشگاه فرهنگیان گلستان برگزار کرد:
نخستین همایش ملی کارورزی و دانش آفرینی
دانشگاه فرهنگیان گلستان از برگزاری نخستین همایش ملی کارورزی و دانش آفرینی با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان گلستان، در این همایش موسی کیخا سرپرست مدیریت امور پردیس های استان و رئیس همایش، گفت: اصلی ترین وظیفه دانشگاه فرهنگیان آماده سازی و مجهز نمودن دانشجو معلمان به مهارت های حرفه ای، قبل از ورود به کلاس است.
وی با بیان این که یکی از دروس مهم در دانشگاه فرهنگیان کارورزی است، گفت : کارورزی ابزاری است برای تبدیل تئوری به عمل و ارتباط بین محیط علمی و عملی و یا به تعبیری، عامل مهم برقراری پیوند میان دانش دانشگاهی و تجربه عملی در محیط کار به شمار می رود.
وی افزود: کارورزان یعنی دانشجو معلمان ضمن آشنایی با محیط کار، اصول و قوانین فضای کار را می آموزند.
در ادامه رحمت نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تربیت نسل جوان متعهد و کارآمد با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مهم ترین رسالت های معلمان است.
وی در این خصوص بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم ترین دانشگاه هایی است که به عنوان اساسی ترین بخش اصلاح آموزش و ایجاد تحول در آموزش و پرورش در حال فعالیت است، بنابراین درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: قطعا ارتقای واقعی آموزشی دانشجو معلمان از طریق کارورزی صورت می پذیرد.
غلامرضا منتظری نماینده مردم شهرستان گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که دانشجو معلمان در دوره کارورزی با نقاط قوت و ضعف خود آشنا و ضمن تعامل با استادان و مبادله اطلاعات، برای از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و افزایش توانمندی ها بر خواهند آمد، گفت: مهم ترین فایده دوره کارورزی ایجاد پیوند میان اصول نظری و روش های عملی مورد نیاز حرفه معلمی در فرآیند تعلیم و تربیت است.
سنگدوینی نماینده مردم شهرستان گرگان و آق قلا در این همایش افزود: معلمی می تواند جامعه را توسعه دهد که خود توسعه یافته باشد و اگر بخواهیم جامعه ای توسعه یافته داشته باشیم باید در زمینه رشد و ارتقای معلمان حرفه ای، تحصیل کرده، توانمند، فکور و آشنا با فناوری روز اهتمام ورزیم.
شریف کامیابی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مشاور دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی نیز اظها داشت: دانشجو معلمان کارورز در واقع سفیران آموزش نوین در آموزش و پرورش هستند.
این مقام مسؤول با بیان این که دوره کارورزی باید سبب شود تا دانشجو معلمان بتوانند ثمربخش ترین روش ها و شیوه های تدریس را در سخت ترین شرایط کاری اتخاذ کنند، اظهار داشت: بهترین موقعیت برای آموزش و فرا گیری مهارت ها و صلاحیت های حرفه ای برای تبدیل شدن به یک معلم توانمند، دوره کارورزی است.
در ادامه همایش ملی کارورزی ابوالفضل بختیاری عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مشاور مدیریت ارتباط با جامعه و همکاری های علمی دانشگاه فرهنگیان، با یادآوری و توضیح در خصوص سیستم آموزشی در برنامه های درسی معلمان در کشورهای ژاپن، فنلاند و ایران، گفت: فرمول ثابتی برای تعلیم و تربیت وجود ندارد، توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان توسط معلم لازم و ضروری است.
وی، افزود: با اصلاح آموزش و پرورش می توان جهان را اصلاح نمود.
سپس کلثوم غلامی دبیر علمی همایش، اظهار داشت : اولین همایش ملی کارورزی و دانش آفرینی پذیرای 146 مقاله بود که بعد از بررسی تعداد 77مقاله برای ارایه شفاهی و تعداد 48 مقاله برای ارایه از طریق پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.
وی افزود: درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان درسی پر اهمیت است که دانشجو معلمان را برای ورود به عرصه حرفه ای معلمی آماده می کند.
دبیر علمی همایش، گفت: درس کارورزی، شایستگی لازم در بستر عمل را همراه با کسب تجربه در محضر استادان و معلمان مجرب برای دانشجو معلمان مهیا می کند.
اطهره ذبیحی دبیر اجرایی همایش هم در پایان این مراسم، عنوان کرد: امیدوار هستیم با کمک نتایج ارزشمند این همایش بستری را فراهم کنیم که دانشجو معلمان دانسته های خود را عملیاتی کنند و با هوشمندی و درایت شاهد شکل گیری دانسته های دانشجویان به عمل باشیم و بتوانیم دانشجویانی فکور تحویل نظام تعلیم و تربیت دهیم .