مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در جمع شرکت کنندگان در اردوی زیارت اولی ها:
معلمی جایگاهی رفیع است، دستیابی معلم و دانشجو معلم به این جایگاه ضروری است
سعید قاسمی مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در جمع دانشجو معلمان زیارت اولی سراسر کشور در مشهد مقدس، گفت: جایگاه معلم رفیع است، دستیابی معلم و دانشجو معلم به این جایگاه ضروری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، سعید قاسمی مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت در دومین نشست معرفتی اردوی زیارت اولی ها در مکان تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد به بیان مطالبی در خصوص حرفه معلمی و ویژگی های معلم حرفه ای پرداخت و با بیان این که کار اصلی معلم تعلیم و تربیت است، گفت: تربیت، صرفاً به معنای نصیحت، شبیه سازی، الگودهی، افزودن، برخوردارسازی و مواردی از این دست نیست، این واژه مفهومی فراتر از هر یک از این عبارات دارد.
وی در توصیف معلم خوب، گفت: معلم خوب کسی نیست که سؤالات بیش تری را پاسخ دهد، بلکه فردی است که سؤالات بیش تری را ایجاد کند.
دکتر قاسمی با معرفی برخی از منابع خوب که می تواند به معلمان در تعلیم و تربیت کمک کند، اظهار داشت: کتاب هایی نظیر تربیت چه چیزی نیست؟ نوشته دکتر عبدالعظیم کریمی، نقش معلم در تربیت دینی، نوشته دکتر محمد داوودی، مدیریت هوشمندانه کلاس، تألیف دکتر نعمت الله شموسی و مربی و تربیت، اثر آیت الله حائری از جمله آثاری هستند که می توانند برای دانشجو معلمان بسیار راهگشا باشند.
وی همچنین کتاب معلم باید در خط مقدم باشد را که حاوی مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره تعلیم و تربیت است، به عنوان یک منبع و راهنمای مهم برای معلمان و دانشجو معلمان معرفی کرد.
قاسمی این برداشت را که معلم آموزش می دهد و دانش آموز یاد می گیرد، یک تلقی اشتباه دانست و بیان کرد: تعلیم و تربیت یک راه یک طرفه نیست بلکه یک جاده دو طرفه و حتی چند طرفه است و یادگیری برای جوانب مختلف درگیر در تعلیم و تربیت رخ می دهد.
استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، تصریح کرد: اسلام کسی را که به سن تکلیف رسیده دانش آموز نمی داند بلکه او را یک محقق می انگارد، چرا که اعتقاد به دین اسلام و اصول آن جز با تحقیق قابل قبول نیست.
وی با بیان این که همه درس ها می تواند شیرین باشد، گفت: اگر نگاه معلم به دانش آموز، نگاه از بالا به پایین نباشد و معلم دانش آموز را در مقابل خود نبیند، کلاس لذت بخش و درس شیرین می شود.
قاسمی خطاب به دانشجو معلمان، گفت: گمان نکنید که معلم هر چه مطالب بیش تری به دانش آموز بگوید او هم بیش تر یاد می گیرد، چرا که سخن گفتن به هیچ عنوان به معنای یادگیری نیست.
وی با ذکر مثال هایی، توضیح داد: برخی اوقات، افراد مطلبی را می شنوند، اما منظور گوینده را برداشت نمی کنند و چیز دیگری را در می یابند.
استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، تأکید کرد: بهتر است معلمان کلاس را به خوبی مدیریت کنند و اجازه دهند که دانش آموزان از یک دیگر هم آموزی داشته باشند.
وی با انتقاد از فضای فعلی آموزش و پرورش، تصریح کرد: متأسفانه فضای کنونی آموزش و پرورش فضای خوبی نیست و باید متحول شود.
قاسمی با ذکر این که سه رویکرد اصلی در حرفه معلمی داریم، توضیح داد: در رویکرد گذشته، تسلط بر دانش موضوعی و روش انتقال آن مورد توجه بود، در رویکرد حال، بر صلاحیت های اخلاقی معلم و نقش الگویی او تأکید می شود و در رویکرد آینده شایستگی های انسان گرایانه و دانش فراشناختی حایز اهمیت است.
این استاد دانشگاه، بیان کرد: عبارات آموزش و پرورش و پرورش و آموزش نادرست است، بلکه عبارت درست آموزش با پرورش است، چرا که پرورش باید در دل آموزش اتفاق بیافتد.
قاسمی، تصریح کرد: معلمی یک شغل یا تخصص صرف نیست، بلکه یک جایگاه است که معلمان و دانشجو معلمان باید تلاش کنند به این جایگاه دست یابند.
وی در پایان تأکید کرد: هم معلم و هم دانش آموز باید یادگیرنده باشند و این یادگیرندگی باید تا بی نهایت ادامه یابد.