مدرس دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست معرفتی اردوی دانشجو معلمان پسر زیارت اولی:
لازمه معلم حرفه ای بودن برخورداری از چشم انداز منطقی است
دکتر سعید قاسمی مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در دومین نشست معرفتی اردوی دانشجو معلمان پسر زیارت اولی با اشاره به ویژگی های معلم حرفه ای گفت: لازمه معلم حرفه ای بودن برخورداری از چشم انداز منطقی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، سعید قاسمی در این نشست با با بیان این که یک معلم ممکن است پس از بیست سال یا بیش تر بفهمد که راه را اشتباه می رفته است، گفت: ما در طول زندگی خود به اندازه کافی وقت نداریم که وقت تلف کنیم، بنابراین باید از فرصت های بصیرتی که برای ما پیش می آید استفاده نماییم تا از تکرار کارهای غلط جلوگیری کنیم.
وی یکی از روش های پیشگیری از تکرار تجربه های نادرست را بهره گرفتن از تجربیات پیشکسوتان عنوان کرد و گفت: اصطلاح کتابخانه زنده یا کتابخانه انسانی که امروزه مطرح است به همین موضوع اشاره دارد و بر مبنای این فکر ایجاد شده است که بتوانیم داستان زندگی دیگران را بشنویم تا از انجام کارهای اشتباهی که آنان مرتکب شده اند، جلوگیری کنیم.
قاسمی با اشاره به دو واژه شغل و حرفه توضیح داد: شغل فعالیتی منظم است که در ازای آن پول دریافت می شود اما حرفه به موضوعی کاربردی و کارشناسی گفته می شود که امکان آموزش، تخصص و تبدیل شدن به کسب و کار را دارد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این که معلمی یک حرفه است، بیان کرد: این حرفه جزو آن دسته از شغل هایی است که نیاز به آموزش تخصصی دارد، بنابراین می توان گفت که معلمی مفهومی است که جایگاهش در یک طیف که یک سوی آن شغل و سوی دیگرش حرفه است مشخص می شود، زیرا یک معلم هر چه آموزش بیش تری برای کار معلمی دیده و تخصص بیش تری کسب کرده باشد، به حرفه معلمی نزدیکتر می شود.
این کارشناس تعلیم و تربیت، معلم حرفه ای را فردی دارای شغل، حرفه و عشق و علاقه به یادگیری و یاددهی توصیف کرد و تأکید کرد: لازمه معلم حرفهای بودن داشتن چشم انداز منطقی است.
قاسمی با بیان این که حرفه معلمی شامل دانش، مهارت، توانایی و ویژگی های فردی است، توضیح داد: دانش به درک انسان و آگاهی او از حقایق، مهارت به خبرگی و کارکشتگی و توانایی به قدرت فرد برای اجرای فعالیت های جسمی و ذهنی اشاره دارد در حالی که ویژگی های فردی معطوف به خصوصیات، صفات و خلق و خوی شخصی است.
مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به سه فرض اصلی معلمان در کلاس درس، بیان کرد: برخی معلمان فرض می کنند دانش آموزان از قبل با مطالب کتاب درسی آشنا هستند و باید بکوشند مطالبی فراتر از کتاب را به آنان آموزش دهند، گروهی دیگر معتقدند باید به آموزش مطالب در حد کتاب درسی اکتفا کنند و دسته سوم تنها به آموزش مطالب مهم کتاب اعتقاد دارند.
وی توضیح داد: رویکرد صحیح آن است که هدف معلم برای گروهی از فراگیران یادگیری مطالب مهم کتاب و برای گروهی دیگر یادگیری تمام مطالب کتاب باشد.
این استاد دانشگاه، افزود: البته معلم باید به گروهی دیگر از دانش آموزان که قوی تر هستند و علاقه بیش تری دارند، علاوه بر آموزش تمام مطالب کتاب، منابعی را معرفی کند تا آن ها بتوانند یادگیری را ادامه دهند.
وی خاطرنشان، کرد: معلم حرفه ای کسی است که می کوشد فراگیرانش را به حداکثر ظرفیت خود برساند.
قاسمی با اشاره به برخی بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، گفت: ایشان در سخنانشان ابراز امیدواری کرده اند که خروجی دانشگاه ها نه به نحو استثنا که به نحو قاعده افرادی شبیه شهید چمران باشند، بنابراین باید نظام تعلیم و تربیت به گونه ای باشد که آدم هایی بزرگ به جامعه تحویل دهند.
وی در پایان تأکید کرد: آموزش و پرورش باید افراد را برای خلیفه الله شدن تربیت کند.