سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جلسه مشترک با معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
باید بیاموزیم با هم برنامه ریزی کرده و تخصصی اجرا کنیم
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جلسه مشترک با معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم تقویت تعاملات بین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و لزوم برنامه ریزی و عملکرد فرآیندی، گفت: باید بیاموزیم با هم برنامه ریزی کرده و تخصصی اجرا کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ رضا مراد صحرایی، با تاکید بر لزوم تقویت تعاملات بین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و لزوم برنامه ریزی و عملکرد فرآیندی در تحقق اهداف و برنامه های پیش روی، گفت: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در بیاناتشان بر اهمیت حرفه معلمی و تربیت معلم ترازمطلوب تاکید داشتند، بر این اساس باید اهمیت معلمی را تبیین و مطالبه گرایانه مسائل دانشگاه فرهنگیان را دنبال کنیم.
وی تربیت معلم برای آینده را راهبرد این دوره مدیریتی عنوان و اظهار کرد: در تمام حوزه ها در تلاش هستیم با نگاه به آینده و آینده پژوهی، معلمان بالنده، سازنده، مطلوب و مسلط به فنون آن زمان تربیت کنیم، در این راستا نیز باید در صورت نیاز سرفصل ها منطبق با اسناد بالادستی بازنگری و اصلاح شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، همچنین با اشاره به نقش دانشگاه فرهنگیان در تحول و ارتقا تعلیم و تربیت، بر لزوم توجه به پایش مستمر و افزایش مهارت های حرفه ای، شایستگی ها و کیفیت معلمان، بازنگری شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت، نحوه اجرا و بهبود مستمر کارورزی و تناسب دانش، بینش و نگرش در آموزش ها تاکید کرد.
وی نقش معلمان را علاوه برتربیت، نقش آموزشگری به همراه آزمونگری برشمرد و افزود: در پرورش معلمان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که چگونه نقش آزمونگری معلمان نیز تقویت شود.
صحرایی، از چاپ مجموعه کتاب هایی برای چگونگی آموزش با اولویت عناوین کتاب های درسی توسط متخصصین تعلیم و تربیت و معلم باتجربه گفت و تصریح کرد: برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس در بخش نومعلمان و دانشجومعلمان، پذیرش دانشجو برای دو درس "کار و فناوری و پژوهش و هنر"، اجرای طرح پژوهشی معلم آینده، و ارزیابی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دستاورد های یادگیری از جمله موارد مفیدی است که باید در این خصوص کارگروه عملیاتی تشکیل و با تعامل و هماهنگی معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اقدام گردد.
وی از اهمیت کارورزی و لزوم ارائه طرحی متناسب و کارآمد با همراهی معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اشاره و اظهار کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید با کسب مهارت های لازم و ویژگی های متناظر فارغ التحصیل شوند و برنامه ها متناسب با معلمان چند ساحتی و تراز سند طراحی و تدوین گردد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پایان تاکید کرد: باید بیاموزیم با هم برنامه ریزی کرده و تخصصی اجرا کنیم.
در ادامه معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت طراحی برنامه ها متناسب با انتظارات و نیازها بر لزوم تعامل، هماهنگی و انسجام درونی در برنامه ها با توجه به ماموریت های دانشگاه تاکید کرد.
وی وجه متمایز تربیت معلم را شبانه روزی بودن دانشجومعلمان دانست و با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی آموزشی، فرهنگی و تربیتی متناسب با آن گفت: دانش آموز امروز، در آینده وارد جامعه می شود و باید دانشجومعلمان به عنوان معلمان برای آینده و متناسب با اقتضا 4 سال آتی تربیت شود.
محمد مهدی کاظمی، برنامه ها و جشنواره های موجود الگو برتر تدریس را ظرفیتی در راستای کیفیت بخشی دانست که با هم اندیشی و تعامل می توان از آن بهره برد، و اظهار کرد: ما به دنبال یک هدف به معنی ارتقا و کیفیت بخشی معلمان هستیم و باید با این نگاه برنامه ریزی کرده و کار را به پیش بریم.
وی با تاکید بر اهمیت کارورزی دانشجومعلمان، تصریح کرد: کارورزی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که علاوه بر رشد دهندگی برای دانشجومعلمان انگیزه بخش باشد.
معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش، در پایان با اشاره به لزوم تقویت تعامل و ارتباط برای شکل گیری همدلی و هماهنگی در درون وزارتخانه ، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری چنین جلسات شاهد تغییر و تحول جدی در حوزه تربیت معلم در نظام آموزش و پرورش باشیم.
گفتنی است؛ سید محسن موسوی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، به عنوان نماینده تام الاختیار دانشگاه در اجرایی کردن برنامه های طرح شده در این جلسه تعیین شد.