Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر تاجیک اسمعیلی اعلام کرد:

"ساماندهی نیروی انسانی"، "تجهیز مراکز و پردیس ها"، "خرید تجهیزات آزمایشگاهی، آموزشی و امکانات خوابگاهی" و دیگر فعالیت های معاونت طرح و برنامه و توسعه ی دانشگاه

پس از مدت ها تلاش، در میان انبوه فعالیت های معاونت توسعه و مدیریت دانشگاه، مجالی برای مصاحبه با دکتر تاجیک اسماعیلی، معاون توسعه و مدیریت منابع ( طرح و برنامه و توسعه منابع)، فراهم شد، که در حوزه ی مدیریت خود در دانشگاه، روزهای پر کاری را پشت سر گذاشته و روزهای پر تلاشی را پیش رو دارد.

دکتر تاجیک اسمعیلی، در این گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، به تشریح مهم ترین دستاوردها و فعالیت های شش ماهه گذشته معاونت توسعه منابع و مدیریت نیروی انسانی دانشگاه پرداخت.

وی، "ساماندهی نیروی انسانی"، "تجهیز مراکز و پردیس ها"، "خرید تجهیزات آزمایشگاهی، آموزشی و امکانات خوابگاهی پردیس ها"، "نصب گیت های ثبت ورود و خروج در پردیس ها" و همچنین "تهیه وسایل نقلیه و احداث پردیس های جدید" را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته و یا در دست اقدام  در این بازه زمانی عنوان کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، پیرامون بودجه در نظر گرفته شده در سال 94 در "بخش نیروی انسانی" دانشگاه، نگرانی ها و نکاتی را مطرح  کرد و در ادامه نیز از رایزنی با مسئولان برای تجدید نظر در بودجه 94 دانشگاه خبر داد.

مشروح گفتگو به شرح ذیل است:

آقای دکتر، لطفا مهمترین اقدامات و فعالیت های شش ماه گذشته معاونت را شرح دهید؟

- در سال 93، به طور کلی حوزه "معاونت طرح و برنامه" چند اقدام مهم داشت که مهم ترین آن "ساماندهی نیروی انسانی" در دانشگاه فرهنگیان بود؛ به این معنی که در پردیس ها و مراکز بر حسب نیازمان در سال 92  تعدادی نیروی مامور جذب شدند. اما سال گذشته تجربه چندان موفقی نبود؛ چون اولا دیر توافق و اقدام شد و از طرفی سال تحصیلی آغاز شده بود، در بسیاری از موارد برای آموزش و پرورش، امکان پذیر نبود که نیروهای ساماندهی شده  در مدارس را آزاد کند و در اختیار دانشگاه قرار دهد، البته مساعدت هایی هم صورت گرفت اما انتظارات دانشگاه برآورده نشد.

* با توجه به تجربه ساماندهی نیرو در سال گذشته، ساماندهی در سال 93 به چه صورت انجام گرفت؟

- در سال 93  ، ساماندهی نیروی انسانی زودتر از سال گذشته آغاز شد؛ بر همین اساس، برنامه ای پیش بینی  شد که تا پایان تیر93 طی نشست هایی با پردیس ها و مراکز استان ها، نیروی انسانی آن ها را به تفکیک استخراج کنیم. موضوع با مدیران پردیس ها صورت جلسه و توافق شد. این طرح مبنای برنامه ریزی و اقدام ما برای تامین نیروی انسانی قرار گرفت.

*آقای دکتر تاجیک، در سال 93 نیروهایی که در دانشگاه به کارگرفته شدند، از چه مسیرهایی تامین شدند؟

- نیروها از سه مسیر مجزا تامین شدند؛ یکی "جذب همکاران مامور از آموزش و پرورش"، دوم "گرفتن نیروها به صورت برون سپاری در حوزه خدمات و نگهبانی" و سوم "استفاده از ظرفیت و مجوز به کارگیری نیروهای قراردادی". در بخش نخست یعنی جذب نیرو از آموزش و پرورش، درصد بالایی از انتظارات برآورده شد و طی هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش بالای 80 تا 90 درصد نیروها مامور شدند. مضافا اینکه بخشی از نیاز آموزشی دانشگاه ها از طریق  این ماموریت ها برطرف شد؛ در حال حاضر برای تأمین نیازهای آموزشی و جبران کمبود مدرسان از بین نیروهای مأمور افرادی داریم که تحصیلات دکتری دارند؛ ابتکاری که معاونت آموزشی دانشگاه به کار برد، باعث شد این نیروها ساعت موظفشان را در دانشگاه تدریس کنند. برای سال آتی هم تلاش خواهد شد از افراد دارای تحصیلات عالیه در آموزش و پرورش در این بخش استفاده شود.

*در بخش "دوم و سوم" نیروها به چه صورت در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند؟

-  در بخش دوم یعنی "برون سپاری در حوزه خدمات و آشپزخانه ها و تأمین نگهبان" طبق ضوابط دفتر حراست دانشگاه و همچنین بخش نگهبانی اقداماتی شد که نتایج خوبی در این راستا حاصل شد.

 در بخش سوم یعنی "به کارگیری نیروهای قراردادی با توجه به اینکه دانشگاه از سال قبل از هیات امنای دانشگاه مجوز داشت و بخشی از نیروها جذب نشده بودند، مجوز مجددا تنفیذ و تایید شد و لذا برای بکارگیری نیروهای با کیفیت و کارآمد از طریق فراخوان اقدام شد. در حال حاضر پذیرفته شده های مرحله اول از طریق سازمان سنجش اعلام شدند و برای مصاحبه آنان نیز برنامه ریزی شده است. طبیعتا این یک کار استخدامی نبود، اما دانشگاه ترجیح داد که از طریق آزمون اقدام شود تا یک شایسته گزینی در جذب نیروها صورت گیرد، این وظیفه دانشگاه است که برای انجام مأموریت هایش از نیروهای با کیفیت استفاده کند.

*آقای دکتر برویم سراغ دانشجومعلمان و رسیدگی به مشکلات این قشر، در بخش تجهیزات رفاهی، دانشجویی و آموزشی در پردیس ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

- یکی از مسایلی که در حوزه طرح و برنامه پشتیبانی معمولا انجام می گیرد، امکانات و تجهیزات رفاهی، آموزشی و دانشجویی است. در سال 93 خوشبختانه بودجه مربوط به تجهیز و تملک قبل از 6 ماهه دوم تخصیص داده شد. نیازهایی که ما در حال حاضر در دانشگاه داریم عمدتا در بخش "امکانات خوابگاهی" است که به همین جهت بخشی از این بودجه صرف تهیه تشک و تخت می شود و بخشی به "تجهیزات آزمایشگاهی" اختصاص داده شد. معاونت آموزشی با توجه به قطبی بودن برخی رشته ها در کشور، امسال برنامه ریزی کرده که 6 آزمایشگاه علوم پایه را تجهیز کند که حدود یک و نیم میلیارد به این بخش اختصاص یافته است. بخشی دیگر از این بودجه مربوط به تجهیزات آموزشی است که شامل خرید کامپیوتر و ... است که در این راستا نیاز است تکنولوژی پردیس ها به روز شود؛ مبنای اقدامات این بوده که تجهیزات خوب و با کیفیت و با قیمت مناسب  تهیه شود.

*پردیس ها چه زمانی به امکانات "رفاهی و دانشجویی" مجهز می شوند و آیا بودجه در نظر گرفته شده در سال 94 برای این بخش راضی کننده است؟

- انشاء الله تا بهمن ماه کم کم پردیس ها به امکانات نام برده، مجهز می شوند؛ بله؛ خوشبختانه بودجه این بخش در سال 94 رقم قابل توجهی است.

*آقای دکتر، برخی از پردیس ها با مشکل تامین وسیله نقلیه رو به رو بودند، آیا این مشکل در حال حاضر حل شده است؟

بله درست است؛ برخی پردیس ها وسیله نقلیه دارند که مستهلک است و برخی نیز وسیله ای در اختیار ندارند. چندی پیش بر اساس مجوز اخذ شده از هیات امنا اقداماتی نیز صورت گرفت؛ به طوری که قریب به 35 دستگاه سواری به پردیس های فاقد وسیله داده شد؛ در حال حاضر تعداد 32 وانت تهیه شده که در حال تحویل آن ها به پردیس ها هستیم. قبول داریم که مشکل وسیله نقلیه از مشکلات جدی پردیس ها به شمار میرود؛ به خصوص برای تامین اتوبوس ها و مینی بوس هایی  که برای کاورزی نیاز است، که در این راستا به کمک و حمایت دستگاه های استانی و محلی نیاز داریم؛ چرا که تامین وسایل سنگین مانند اتوبوس هزینه زیادی را می برد و فکری باید برای آن بشود؛ در این بخش با کمبود جدی رو به رو هستیم.

* طرح تهیه "کارت دانشجویی الکترونیکی دانشجویان" و همچنین تهیه "تبلت و لب تاب" برای دانشجویان به کجا رسید؟

بحث "کارت دانشجویی الکترونیکی" دانشجویان یک کار بین بخشی حوزه معاونت طرح و برنامه، معاونت دانشجویی و اداره فناوری اطلاعات بود که در حال حاضر این طرح  به نتیجه رسیده و معاونت دانشجویی نیز آن را اعلام کرده است. از سوی دیگر در بحث تهیه "تبلت و لب تاب" مذاکراتی صورت گرفته تا دانشجویان بتوانند این لوازم را به صورت اقساط تهیه کنند؛ هماهنگی هایی با برخی از موسسات انجام شده تا دانشجویان با اطمینان خاطر این وسایل را تهیه کنند. هر زمان که به جمع بندی رسیدیم اعلام می کنیم، البته این نکته گفتنی است که اساتید هم می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند. در همین عرصه، نصب گیت های ورود و خروج دانشجویان که هم ورود و خروج را ثبت کند و هم قابلیت ثبت آمار داشته باشند، توسط اداره کل پشتیبانی و با همکاری معاونت دانشجویی انجام شده است و به پردیس ها ارسال خواهد شد.

*با توجه به فرسوده بودن برخی از پردیس ها و همچنین تعداد محدود پردیس های دانشگاه فرهنگیان نسبت به تعدد دانشجویان، آیا تدابیری برای ساخت پردیس های جدید اتخاذ شده است ؟

- در حوزه طرح و برنامه بحث "احداث پردیس ها"  جزو برنامه های اساسی و مهم به شمار میرود؛ حداقل 70 درصد ساختمان های پردیس ها فرسوده هستند و همچنین به تشخیص سازمان نوسازی و براساس استانداردها تخریبی به حساب می آیند. در حال حاضر سعی می شود با استفاده از امکانات سازمان نوسازی مدارس در استان ها نیازمان را برطرف کنیم که البته موقتی است. وجود 64 ساختمان مجزا و به تعبیری دیگر 98 ساختمان با میانگین دانشجوی 400 نفر نه  ماهیت دانشگاهی دارد و نه از نظر اقتصادی به صرفه است. به همین خاطر ما ناچار هستیم در طرح و برنامه های آینده به سمت سیاست تجمیع واحدهای دانشگاهی پیش برویم.

*با توجه به روند فزاینده ورود دانشجویان جدید و همچنین به وجود آمدن امکان ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، برای تامین پردیس های جدید آیا با سازمان یا ارگان های دولتی و غیر دولتی تعاملی داشته اید؟

-در ارتباط ها و  تعاملی هائی که با مسئولان استانداری های مختلف داشتیم از آن ها خواسته ایم زمین هایی در اختیار دانشگاه قرار دهند که این امکان وجود داشته باشد که واحدهای دانشگاهی را با ظرفیت هایی که نیاز داریم در 10 یا 15 سال آینده تامین شود. ما در آینده،هم تحصیلات تکمیلی و دانشجوی شبانه روزی خواهیم داشت و هم آموزش بهسازی نیروی انسانی را و باید فکری برای این وضعیت شود؛ لذا احداث پردیس های بزرگ و مناسب یک بحث جدی در برنامه های آینده دانشگاه فرهنگیان است.

- از مسئولان استان ها به خصوص مدیران و سیاستگذاران  می خواهیم که به "دانشگاه فرهنگیان" به عنوان یک "دانشگاه استراتژیک و راهبردی" نگاه کنند؛ ما نیاز داریم که فضای مناسبی در اختیارمان باشد؛ فضایی که علاوه بر دارا بودن استاندارهای آموزشی، امکان ایجاد فضاهائی در شأن معلمان کشور و نیز گسترش آن ها وجود داشته باشد. در سال 93 مجوز 10 پردیس را داشتیم و بودجه هم اختصاص داده شده که با اولویت در استان ها شروع به ساخت خواهیم کرد؛ امیدواریم در سال 94 به تعداد این پردیس ها اضافه شود.

*آقای دکتر، با توجه به محدودیت های بودجه دانشگاه در سال 92 و 93، وضعیت بودجه ای سال 94 دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟ بودجه ای که در نظر گرفته شده، اقناع کننده است؟

- دانشگاه در سال 92 و 93 به دلایل مختلف از جمله؛ ساختار نامناسب، تعدد مراکز، فرسودگی ساختمان ها و وجود نیروهای موازی با فشارهای مالی رو به رو بود؛ اینکه طبق اساسنامه دانشگاه بخواهیم فعالیت ها را در 64 پردیس متمرکزکنیم و همچنین از استقرار لایه مدیریت استانی برای چابک سازی و کاهش پست های موازی استفاده شود که هم هماهنگی در مدیریت ایجاد کند و هم پردیس ها توان کار آموزشی خوبی داشته باشند، از جمله اقداماتی است که در حال انجام شدن هستند.

* در خصوص بودجه 94 نکات بیشتری وجود دارد؟

- متاسفانه در سال 94 بودجه ای که برای دانشگاه در نظر گرفته شده اصلا انتظارات  دانشگاه  را برآورده نمی کند و این تاسف بار است که مشاهده می شود بودجه دانشگاه فرهنگیان در بخش نیروی انسانی تنها 18/11 دهم درصد رشد دارد این در حالی است که دانشگاهی داریم که تا 61 درصد هم رشد بودجه دستگاه را دارند. اگر بحث گسترش دانشگاه هاست، خب دانشگاه فرهنگیان هم برای گسترش نیروی انسانی استدلال کرده و ماموریت گراست؛ فارغ التحصیل این دانشگاه شاغل است و نیروی کار جامعه است و تاکیدات مقام معظم رهبری در یکی دوسال اخیر بر همین اساس بوده است. ما نمی دانیم که این انقباض شدید بودجه منطقش چیست؟ در صورتی که ما استدلال داشتیم و آمار دانشجویان را داده ایم و مهم تر اینکه این دانشگاه شبانه روزی است و انتظار داشتیم بودجه ای بیشتر به این امر اختصاص یابد. به همین خاطر این موضوع ما را نگران کرده و در حال حاضر اقداماتی را انجام می دهیم و اطلاعات توجیهی را می خواهیم به مسئولان ارائه دهیم. اگر دانشگاه با این وضعیت بودجه ای بخواهد وارد سال 94 بشود با بحران مواجه می شود که مسئول این بحران هم خود این دانشگاه نیست.

*آقای دکتر، کمی هم در خصوص در آمدزایی دانشگاه از پردیس ها(درآمدهای اختصاصی) توضیح بفرمایید.

ما یک "بودجه جاری" داریم و یک "در آمد اختصاصی". در آمد اختصاصی در پردیس ها در دو بخش از امکانات و تجهیزاتی که در پردیس ها موجود  است و از هزینه اسکان و تغذیه دانشجویان گرفته می شود. برخی پردیس ها امکان تامین در آمد از طریق استفاده از فضا ها و امکانات را دارند در حالی که ما سعی میکنیم که این فرایند در آمدزایی تقویت شود، نیم نگاهی به بحث تعادل و توازن در توزیع اعتبارات به پردیس ها داریم. لذا ممکن است بخشی از در آمد یک پردیس به پردیس دیگری که این امکانات را ندارد داده شود تا توزان ایجاد گردد، اما حتی المقدور این درآمد به خود همان پردیس برگردانده می شود.

*امسال چه میزان از درآمد اختصاصی دانشگاه فزهنگیان از پردیس ها به خود آن ها برگردانده شده است؟

- امسال تا اواخر آذرماه، بیش از 75 درصد در آمدهای اختصاصی پردیس ها به خودشان برگردانده شده است، هر چند در برخی موارد هم مشکلاتی وجود داشته که انشاالله برطرف خواهد شد. امیدواریم در سال 94 با ساماندهی که صورت می گیرد و با  استقلال بودجه ای که به پردیس ها داده می شود، مدیریت منابع مالی بهتر شود و خود پردیس ها اختیار بیشتری داشته باشند.