Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشست مشترک با معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش عنوان کرد:

رویکرد دانشگاه، تربیت معلم آینده است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اهتمام در راستای ارتقای کیفیت فعالیت ها، گفت: رویکرد دانشگاه، تربیت معلم آینده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان با شورای مدیران معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه و دانشگاه فرهنگیان را اجزا یک سیستم و متاثر از یکدیگر برشمرد و بر ضرورت نگاه فرآیندی و نظام‌مند به فعالیت‌ها در این حوزه برای ارتقا کیفی و اثربخشی تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت تعامل مستمر و موثر با معاونت آموزش ابتدایی، گفت: بیش از نیمی از کل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی تحصیل می‌کنند و میان دانشگاه و معاونت ابتدایی زمینه کار جدی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ارتقا کشور را از مسیر آموزش و پرورش دانست و افزود: نظریات بهره‌وری و مدیریت آینده، همواره بر اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در ارتقا کشور تاکید دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید در مسند تحول‌آفرینی و گفتمان‌سازی باشد، اظهارکرد: این دانشگاه اگر می‌خواهد، دانشگاهی تاثیرگذار و ایفاگر نقشی مهم باشد، باید دانشگاه آینده کشور شود.

صحرایی، با اشاره به برنامه‌های مشترک دانشگاه و معاونت آموزش‌ابتدایی با تاکید بر تعامل و همراهی در اجرای شایسته آن، افزود: از برنامه های مهم و مشترک با معاونت ابتدایی، بازنگری برنامه درسی آموزش ابتدایی با نگاه آینده‌نگرانه است.

وی با تاکید بر اهتمام در راستای ارتقای کیفیت فعالیت ها، گفت: رویکرد دانشگاه، تربیت معلم آینده است، باید توجه داشت که این معلم نیازمند چه ویژگی و توانمندی هایی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، بر کیفی‌سازی کارورزی دانشجو‌معلمان طی اقدامی مشترک با معاونت آموزش ابتدایی اشاره و تصریح کرد:  همچنین بر اساس طرحی، ۱۵ هزار دانشجو معلم آموزش ابتدایی ورودی 1398 پس از گذراندن ۶ ترم و یک برنامه ویژه آماده‌سازی یک ماهه، به مدرسه می‌روند، این آماده‌سازی با حضور معلمان سرآمد و شناخته شده، مولفان کتاب‌های درسی و گروه‌های علمی در پردیس‌های محل تحصیل دانشجو‌معلمان اجرا خواهدشد.

وی در سخنانی همچنین به تولید منابع آموزشی متناسب با رشته، سطوح آموزشی و رسالت دانشجومعلمان اشاره کرد.

در ادامه این نشست، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مهمترین محورها و مسائلی که می تواند مبنای کار مشترک بین معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان باشد را برشمرد و بر ضرورت تعریف یک مدل نظام مند همکاری و تغییر در روش ها و شیوه های انجام امور تاکید کرد.

حکیم زاده در ابتدا تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان مستقیما بر سرنوشت  ملت از طریق پرورش و تربیت معلمانی که  نقش اساسی و بنیادی دارند؛ تاثیرگذارترین دانشگاه است.

وی افزود: فارغ از نیاز به امکانات و منابع،  برخی از موارد و مشکلات به ساز وکارهای اجرایی عملیاتی برمی‌گردد و با تعریف یک مدل نظام مند همکاری و تغییر در روش ها و شیوه های انجام امور، بسیاری از آنها مرتفع خواهد شد و خروجی مطلوب تری را به لحاظ کیفیت و توانمندی معلمان،  شاهد خواهیم بود.

حکیم زاده اذعان داشت: هدف ما تربیت معلمانی است که بر اساس سند تحول و ساحت های شش‌گانه تعلیم و تربیت بتوانند دانش، نگرش و مهارت‌های لازم را کسب نمایند.  وی در این راستا برنامه ها و پیشنهاداتی مطرح کرد.

معاون آموزش ابتدایی ضمن تاکید بر اهمیت کارورزی و استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان در مدارس، حضور مداوم و پلکانی دانشجو‌معلمان در مدارس را برای آشنایی آنان با محیط مدرسه،  بهره بردن از تجارب معلمان باسابقه و تسلط به اداره‌ی کلاس درس ضروری دانست.

وی با اعلام تعداد 49 هزار کلاس چندپایه در سطح کشور، تصریح کرد: تربیت معلمانی با توانمندی‌های خاص برای آموزش در کلاس های چند پایه، ارتقای کیفی خروجی های این گروه از مدارس را به همراه خواهد داشت و در این راستا بر ضرورت راه اندازی رشته آموزش ابتدایی با گرایش کلاس های چند پایه تاکید کرد.

حکیم زاده بازگشت به دوره ی دانشسراها و مراکز تربیت معلم با هدف تربیت معلم ابتدایی را خدمت بزرگی به آموزش در دوره ابتدایی دانست و افزود: احساس تعلق خاطر معلم نسبت به آموزش ابتدایی منجر به افزایش کیفیت و توانمندی معلمان این دوره از تحصیل خواهد شد.

معاون وزیر با تاکید بر اهمیت آموزش زبان فارسی و مهارت های سواد پایه (خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن) به دانش آموزان اذعان داشت: پژوهش های میدانی در این خصوص حاکی از آن است که اغلب دانش آموزان در دوران تحصیل خود روخوانی و رونویسی را می آموزند و در مهارت های پایه سواد دچار مشکلات عدیده ای می باشند.

وی در همین راستا به اجرای طرح خوانا که از سال گذشته در معاونت ابتدایی با تمرکز بر آموزش مهارت های چهار‌گانه‌ی زبانی و مهارت های زندگی (ادب، جرات ورزی و مسئولیت پذیری) به دانش آموزان ابتدایی کلید خورد اشاره نمود و اظهار کرد: همکاری مشترک ما با دانشگاه فرهنگیان در این خصوص نیز می تواند راهگشا و موثر باشد.

حکیم زاده در پایان ابراز امیدواری کرد: این همکاری‌های مشترک می تواند زمینه ساز تحولی در تربیت معلمانی کارآمد و توانمند باشد.