با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد:
آیین اختتامیه ششمین جشنواره منطقه ای رویش قطب 2 در استان چهارمحال و بختیاری
آیین اختتامیه ششمین جشنواره منطقه ای رویش قطب 2 به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری و با حضور علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری، در این آیین محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان این که تربیت و آموزش معلمان در دورههای ۲ ساله گرچه کوتاه، اما مبتنی بر کیفیت بود و امروز به دلیل رشد کمی از جنبه های کیفی آموزش دانشجو معلمان غفلت شده است، گفت: به هرحال توجه به امر کمی نیز اجتنابناپذیر بود و البته کیفیت از مسیر کمیت حاصل میشود.
محمدی، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در اردیبهشت امسال رسالت جدیدی را برای دانشگاه فرهنگیان تعریف کردند و آن تربیت معلم مطلوب است، رسالتی که علاوه بر اجرای اسناد بالادستی باید بیش از گذشته در برنامهها و چشمانداز این دانشگاه، مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان این که برای تربیت مطلوب معلمان نمیتوان تنها به برنامههای آموزشی و کلاسهای درس بسنده کرد، تصریح کرد: باید بستری فراهم شود که بتوان علاوه بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت معلم مطلوب را نیز محقق کرد. برپایی جشنوارههای اجتماعی و فرهنگی همچون رویش، یک کارگاه عملی برای تعلیم و تربیت و حرکت در مسیر دستیابی به اهداف سند و پرورش معلم مطلوب به شمار میرود.
محمدی این گونه جشنوارهها را مکانی برای برقراری تعامل، بروز ایدهها و شکوفایی خلاقیتها، درهم آمیختن فرهنگها و پدید آمدن اشتراکات زیستی دانست و اظهار داشت: برگزاری جشنواره رویش به صورت قطبی و گنجاندن چند استان در یک منطقه، نوعی برنامهریزی جدید در دانشگاه فرهنگیان است که موجب خواهد شد شرایط برای شناسایی و احیا خرده فرهنگهای هر منطقه و تعاملات هر چه بیش تر فرهنگی فراهم شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همچنین به اهمیت توانمندسازی و کسب مهارت در دانشجو معلمان اشاره و تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، فراگیری ۱۲ مهارت برای دانشجویان مشغول به تحصیل در پردیسهای این دانشگاه پیشبینی شده که آموختن ۶ مهارت از جمله روخوانی و روانخوانی قرآن، کمکهای اولیه امداد و نجات، ابعاد مختلف هنرهای تجسمی و آشنایی با آسیبهای اجتماعی برای دانشجویان الزامی و ۶ مهارت دیگر اختیاری است.
وی نقش کانونهای فرهنگی و هنری و انجمنهای علمی دانشجویی را در ارتقا مهارتآموزی دانشجو معلمان را مهم خواند و گفت: این مجموعههای دانشجویی میتوانند همه دانشجویان را با هر گونه سلیقه و تفکر به سمت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی هدایت کنند.
این مقام مسوول در دانشگاه فرهنگیان از کانونها و انجمنهای دانشجویی به عنوان یک قرارگاه جهادی نام برد و ادامه داد: از دانشجو معلمان فعال در این مجموعهها انتظار میرود علاوه بر پوشش هم دانشگاهی خود در اینگونه فعالیتها، به جذب دانشجویان از دیگر مراکز علمی و دانشگاهی نیز اقدام کنند و با گسترش تعاملات بین دانشگاهی، شبکهای از فعالیتهای هماهنگ و موثر را شکل دهند.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) برای شکلدهی کانونهای بینالمللی، یادآور شد: کانونها و انجمنهای دانشجویی که بتوانند با استفاده از بستر فضای مجازی و ترجمه محتوا به زبانهای مختلف در این زمینه فعال شوند از حمایتهای دانشگاه فرهنگیان برخوردار خواهند شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در دوران کرونا تعطیل نشد و تلاش شد از تمامی فرصتهای پیش آمده برای توسعه این گونه فعالیتها استفاده شود، افزود: موفقیتهای این دانشگاه در جشنوارههای ملی دانشجویی همچون رویش و حرکت، نشاندهنده توجه این دانشگاه به نقش اجتماعی معلمان است.
وی تعداد کانونهای دانشجویی فعال در این دانشگاه را ۹۶۰ کانون با بیش از ۳۰ عنوان برشمرد و گفت: هم اکنون ۳۲۵ انجمن علمی دانشجویی و ۳۴ تشکل سیاسی و اجتماعی در پردیسهای این دانشگاه فعالیت دارند که ظرفیتهای مناسب و پویا برای تربیت معلم مطلوب محسوب میشوند.
امام جمعه موقت شهرکرد نیز در بخش دیگری از این آیین با بیان این که دانشجو معلمان برای رسالتی مهم تربیت میشوند، گفت: معلمان، نقشی کلیدی در سرنوشت و آینده کشور دارند.
حجتالاسلام سید ابوالحسن فاطمی، افزود: دانشجو معلمان در مسیری قرار گرفتهاند که میتوانند شخصیت نسل آینده را شکل داده و ارزشهایی چون حقطلبی، تدین و پاکدامنی را به آن ها القا کنند.
وی به نقش اثرگذار معلمان دوره انقلاب در آگاهی بخشی به مردم اشاره و تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش کارکردی مثبت و منظم در پیش گیرد بدون شک آینده کشور تضمین خواهد شد.
سرپرست مدیریت امور پردیسهای فرهنگیان چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان میزبان منطقه ۲ جشنواره رویش در این آیین، گفت: جشنواره رویش، فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت دانشجویان، تبادل اندیشه و ارایه خلاقیتهای فردی و جمعی است.
عبدالرضا فتاحی با بیان این که توانمندسازی و فعال کردن دانشجویان در انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی و اجتماعی از ضرورتهایی است که همواره مد نظر دانشگاه فرهنگیان بوده و هست، افزود: امید میرود چنین جشنوارههایی بتواند بهبود کیفی و کمی این گونه فعالیتهای دانشجویی را رقم بزند.
وی همچنین، تصریح کرد: کانونها و انجمنهای دانشجویی فعال در پردیسهای فرهنگیان کشور نیازمند حمایتهای مالی و تجربهای هستند، به طوری که حضور نیروهای انسانی توانمند و خلاق در همراهی با این تشکلهای دانشجویی میتواند به توسعه فعالیتهای دانشجویان و بهبود عملکرد آن ها کمک کند.
گفتنی است: در جشنواره رویش منطقه ۲ دانشگاه فرهنگیان که از ۲۴ تا ۲۶ تیر به میزبانی پردیسهای شهرکرد برگزار شد، نزدیک به ۱۲۰ دانشجو معلم از ۶ استان، ایدهها و دستاوردهای علمی و فرهنگی خود را به نمایش گذاشته و با یک دیگر به رقابت پرداختند.
در این جشنواره، دانشجومعلمانی از استان های فارس، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری حضور داشتند که آثار برتر آن ها برای حضور در جشنواره ملی رویش دانشگاه فرهنگیان داوری و انتخاب خواهد شد.