حجت الاسلام والمسلمین عابدی در پنجمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس:
گسست محتوایی و گسست کنشگران می تواند دو آسیب مهم در برنامه فرهنگی و تربیتی دانشگاه باشد
حجت الاسلام والمسلمین عابدی در پنجمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس، گفت: گسست محتوایی و گسست کنشگران می تواند دو آسیب مهم در برنامه فرهنگی و تربیتی دانشگاه باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام والمسلمین عابدی، در پنجمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان فارس در مکان واحد دانشگاهی سلمان فارسی شیراز، با قدردانی از کارکنان فعال در حوزه فرهنگی، مهم ترین عنصر تعلیم و تربیت را معلم دانست و تصریح کرد: تلاش برای تربیت شایسته معلم، آسوده کردن خیال از چالش های آینده است.
مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور از فعالیت های فرهنگی به عنوان اقدامی ظریف و پیچیده یاد کرد و گفت: از این منظر که هر فعالیت فرهنگی دیربازده است، بنابراین هر فردی که میخواهد در این حوزه مهم فعال باشد باید علاوه بر مطلع بودن از چالشهای آن، از کندی کار، سختی کار و دغدغههایی که مخاطب دارد آگاه باشد.
وی با اشاره به روایت حضرت علی (ع) در خصوص "رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَیْنَ و فی اَیْنَ وَ اِلی اَیْنَ" و تاکید آن حضرت مبنی بر این که انسان به دنیا نیامده است که بماند، آمده است که خودش را تجهیز کند و توشه و زاد راه را بردارد و برود، اظهار داشت: بنا به اهمیت موضوع، بررسی وضع گذشته، شناخت وضع موجود و همچنین ترسیم وضع مطلوب به عنوان شاخص های مدیریت استراتژیک است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی، خاطرنشان کرد: فرمایش و تاکید امام علی (ع) هرچند در حوزه معرفت شناسی و انسان شناسی کاربرد و معنا و مفهوم دارد، اما در واقع هیچ قیدی برای کاربرد انحصاری این روایت در حوزه انسانشناسی وجود ندارد و این معنا و مفهوم در حوزه مدیریت و برنامهریزی نیز کاربرد دارد.
این مقام مسؤول، تصریح کرد: آن چه از فرمایش امیرالمومنین (ع) به روشنی به دست می آید این است که لطف خدا شامل حال انسانی خواهد شد که بداند کجا بوده؟ الان کجاست؟ و کجا می خواهد برود؟ بنابراین مدیری که نگاهی به فعالیتهای قبلی ندارد و آن را تحلیل نمی کند تا بتواند نقاط قوت و ضعف فعالیت های قبلی را بشناسد، یکی از شاخص های مهم مدیریت استراتژیک را کنار گذاشته است.
وی بررسی و تحلیل فعالیت های مدیریتی دوره های قبل و همچنین برنامه های منطبق بر اهداف را از خصوصیات بارز مدیریت جدید دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: قانون مداری، برنامه محوری و توجه همزمان به کیفیت و کمیت از جمله رویکرد سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در مدیریت است.
مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور از نوپا بودن و تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاههای آموزش عالی سخن گفت و ادامه داد: در صورت وجود خلا در حوزه قانونگذاری، لازم است تا زمان تنظیم قانون جدید یا اصلاح قانون قبلی، هر موردی که فعلا قانون است محترم شمرده شود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی، کار کارشناسی شده، قاطعیت و اراده و سرعت عمل در اجرا را تلاش جهادی دانست و تاکید کرد: توجه به ارتقا کیفیت امور دانشگاه در کنار کمیت، لازم و ضروری است.
این مقام مسؤول گسست محتوایی و گسست بین کنشگران فرهنگی و تربیتی را از جمله موانع حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه عنوان کرد و گفت: گسست محتوایی، گسست میان آموزش و تربیت است که اصلاح هر یک از برنامه های آموزشی و تربیتی به طور جداگانه، الزامی است.
وی، افزود: در گسست دوم هرکدام از حوزههایی که کنشگر فرهنگی و تربیتی هستند بدون هماهنگی با سایر حوزه ها در حال برنامهریزی و انجام فعالیت های فرهنگی و تربیتی هستند.
مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بسیاری از فعالیت ها و اقدامات انجام شده را مطلوب اعلام و تصریح کرد: اما آیا هر فعالیت برای هر مخاطب و در هر زمانی خوب است؟ بسیاری از فعالیتهای خوب چون بر اساس برنامه و منطبق بر اهداف نیست، نمی تواند مؤثر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی، تصریح کرد: وقتی از برنامه صحبت به میان می آید باید مقوله هایی نظیر مخاطب، مکان، زمان، شرایط اقتصادی، اقتضائات و در راستای هدف بودن نیز مدنظر قرار گیرد. پس از آسیب شناسی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی به این نتیجه خواهیم رسید که باید یک نظام در هم آمیخته فرهنگی، تربیتی و آموزشی را در اختیار داشته باشیم، چرا که آموزش، بخشی از تربیت است. در سند تحول بنیادین هدف کلان تربیت نامبرده شده است و همه برنامه های رسمی و پنهان باید در آن راستا تنظیم شود.
این مقام مسؤول پس از دریافت دیدگاه، انتقاد و پیشنهادهای اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان فارس بر اصلاح ساختارهای شورایی دانشگاه، ضرورت احیای پوشه فرهنگی برای هر دانشجو به منظور مستندسازی فعالیت های دانشجومعلمان و صدور کارنامه فرهنگی، پیش بینی سازوکارهای مالی برای فعالیتهای مختلف دانشجومعلمان به منظور تسریع در پرداخت ها و پرهیز از فعالیت های تک بعدی و توجه به همه سلیقه ها در برنامههای فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: ضرورت توجه به آسیب شناسی های انجام شده و ایجاد دسترسی آسان دانشجومعلمان به نتایج، ضرورت تدوین مدل شایستگی حرفهای کارکنان، ضرورت وجود سازوکاری مشخص به منظور هماهنگی میان بخشنامه های ارسالی از سوی سازمان مرکزی برای پرهیز از موازیکاری، ضرورت توجه به ساحت های شش گانه مندرج در سند تحول بنیادین در همه برنامه ریزی های حوزه های مختلف فرهنگی، آموزشی و دانشجوی و ضرورت دوری از کاغذ بازی و رفتارهای نمایشی به نام فعالیت های فرهنگی نیز توسط مسؤولان دانشگاه، شایسته است.