سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:
هم آموزی، سازمان و معلم یادگیرنده از اصول کلیدی و مهم است
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، اصل هم آموزی، سازمان و معلم یادگیرنده را از بحث های کلیدی و مهم عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در سی و دومین اجلاس سرپرستان مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان که با حضور اعضای هیات رئیسه و مدیران دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران در حال برگزاری است؛ اصل از هم آموزی، سازمان و معلم یادگیرنده را از بحث های کلیدی و مهم عنوان کرد و گفت: اگر ویژگی یادگیری از هر سیستم از بین برود، آن سیستم دچار مشکل اساسی می شود.
وی از مدیر به عنوان عامل ارتقا و تحول سازمان یاد کرد و افزود: مدیریت واحد و سیستمی در این دانشگاه ضروری است و باید از نگاه نادرست جزیره ای و نقطه ای به آن پرهیز و اجتناب کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به ویژگی های دانشگاه های تربیت معلم جهان( ttu)، حاکمیتی و فرابخشی، روزآمدی و فناورپایه بودن، کارآفرینی و گفتمان سازی، چند ساحتی و چند مهارتی، آینده پژوهی و آینده نگری، علمی و کاربردی بون(دارای مدارس وابسته)، داشتن ثبات مدیریتی و نظام گزینشی شفاف و سخت گیرانه و انگیزه سازی و اعتبار آفرینی را از مولفه های این دانشگاه ها در جهان به شمار آورد.
وی یادآوری و تذکار ماموریت و رسالت دانشگاه فرهنگیان را ضروری خواند و اظهار داشت: یادآوری ماموریت ها و توجه به اینکه در دانشگاه فرهنگیان چه ماموریت هایی وجود دارد؛ بسیار مهم است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به حضور دانشجومعلم ورودی ۹۸در کلاس درس برای مهر ۱۴۰۱، ادامه داد: ۱۵ هزار دانشجومعلم ورودی ۹۸ برای حضور در کلاس درس مهر ،۱۴۰۱ آماده خواهند شد.
صحرایی، در ادامه از دریافت مجوز جذب یکهزار و سیصد عضو هیات علمی جدید و تشکیل کارگروه تخصصی بازنگری برنامه کلان تربیت معلم عمومی خبر داد و به بیان مطالبی درخصوص دستور تهیه آیین نامه بهره گیری از بازنشستگان به صورت حق التدریسی، کسب مجوز تشکیل هیئت ممیزه دانشگاه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیگیری تامین فضای آموزشی و رفاهی مورد نیاز، دریافت مجوز تاسیس هسته گزینش در دانشگاه و تمهید مقدمات طرح گزینش مستمر دانشجو معلمان، تمهید مقدمات پخت دستکم دو نوع غذا در تمام پریس ها و مراکز کشور، تهیه طرح کاهش دوره کارشناسی به سه سال و تهیه چارت سازمانی جدید دانشگاه متناسب با ماموریتهای آن با همکاری سازمان اداری استخدامی پرداخت.
وی با بیان اینکه طرح ملی حفظ قرآن کریم با هدف تربیت 3 هزار دانشجو معلم حافظ قرآن اجرا می شود، افزود: همچنین ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان تشکیل و برای اعزام ۱۵ هزار دانشجو معلم به اربعین ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین برنامه اجرایی کارورزی و کسب موافقت وزیر آموزش و پرورش برای انتقال مراکز ضمن خدمت به دانشگاه، تشکیل ۷ کارگروه تخصصی همکاریهای مشترک دانشگاه با معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه و معاونت های فرهنگی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و پیگیری ایجاد کارتابل و صفحه معرفی شخصی برای اعضای هیات علمی اشاره کرد.
این مقام مسئول، در ادامه با اشاره و تبیین طرح های مختلف که در دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس در طرح نظام تربیتی، هر دانشجو معلم پیش از فراغت از تحصیل باید دستکم ۶ مهارت تکلیفی را در چهارچوب ۶ساحت سند تحول بنیادین فرا بگیرد، همچنین در طرح شهید آشتیانی به عنوان طرح جایگزین شیوه جذب معلم از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه؛ اجرای چند پیشنهاد تحولی ارائه شده است تا بتوان جذب معلم با کیفیت و مطلوب را تسریع و تسهیل کرد.
وی با بیان اینکه در طرح سند جامع توسعه دانشگاه، برای هر استان متناسب با نیاز نیروی انسانی آن در افق ۲۰ ساله یک سند جامع تهیه شده است، گفت: حاصل اجرای این طرح نوسازی کالبد و فضای دانشگاه و تجمیع ۹۸ پردیس و مراکز در ۳۱ دانشگاه استانی است.
صحرایی، به ارائه طرحی به منظور تربیت معلم آینده اشاره و خاطر نشان کرد: گفتمان سازی و اجرای آموزش آمیخته ترکیبی(Blended teaching) در دانشگاه فرهنگیان کل کشور برای اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در دستورکار است.
وی برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند تحول دولت سیزدهم و برنامه وزیر آموزش و پرورش و نیز برنامه زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از برگزاری نماز جماعت باشکوه در پردیس ها و مراکز به عنوان یک ضرورت در دانشگاه یاد کرد و افزود: مدیران باید ضمن اهتمام به نماز اول وقت، دانشجو معلمان را به این امر سوق دهند.
وی در پایان با اشاره به آغاز مصاحبه ورودی های جدید از فردا بر لزوم دقت و جدیت در برگزاری شایسته آن تاکید کرد.