Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان نقطه اهرمی تحول در نظام تعلیم و تربیت است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آیین گشایش دوره آموزشی رهیاران تحول در مشهدمقدس، گفت: نقطه اهرمی تحول در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان است، برای ساخت آینده باید از معلمان شروع کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، رضامراد صحرایی با تبریک هفته دولت، شهید رجایی را معلم و اسوة تحول در نظام جمهوری اسلامی نام برد و گفت: در برنامه تحولی دولت سیزدهم دانشگاه فرهنگیان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که در دوره کنونی دانشگاه فرهنگیان پنج تحول را تحت عنوان «چرخش های نوین تحولی» دنبال می کند، گفت: اولین چرخش، تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاهی گفتمان ساز و تحول آفرین است، چرا که امید می رود این دانشگاه در نقطه ای وضعیت نظام تعلیم و تربیت را دگرگون سازد و از این رو همواره در بیانات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) بر لزوم تقویت آن تأکید شده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان این که در هر سیستمی، فشار در نقطه اهرمی، بازدهی بالا و اثربخشی سریع را به همراه دارد، گفت: تحول، نقطه اهرم می خواهد و نقطه اهرمی در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان است.

وی دومین چرخش تحولی در دانشگاه فرهنگیان را تبدیل این دانشگاه از یک دانشگاه عادی به یک دانشگاه تحول آفرین در تراز دانشگاه های نو عنوان و تصریح کرد: دانشگاه های نسل نو، دانشگاه هایی انعطاف پذیر، خطرپذیر، مشارکت جو، شالوده زدا، باز اندیش و پاسخگوی سریع هستند.

این مقام مسئول، پژوهش گرا بودن، ارزش محوری، پویایی، تحول گرایی، تسهیل کنندگی، آینده نگری و آینده نگاری را از دیگر ویژگی های دانشگاه های نو دانست که باید دانشگاه فرهنگیان به سوی کسب این ویژگی ها حرکت کند.

وی از تربیت معلمان چندساحتی و چندمهارتی به عنوان دیگر چرخش تحولی دانشگاه فرهنگیان یاد کرد و اظهار داشت: از این پس، معلمان آینده در دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر دروس آموزشی متعارف متناسب به شش ساحت سند تحول بنیادین شش مهارت را نیز فراخواهند گرفت و در این راستا در سال جاری، برنامه های هر معلم یک مربی قرآن، هر معلم یک امدادگر و هر معلم یک مربی ورزش آغاز می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، چرخش از تربیت معلم به تربیت مربی و از آموزش به تربیت را دیگر تحول دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: معلمی که امروز در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کند دانش آموزانی را در افق 1420 و 1430 تربیت خواهد کرد، بنابراین باید خود آینده شناس بوده و برای آینده تربیت شود.

وی تأکید کرد: باید نقش سنتی معلم از عرضه کننده دانش به تسهیل گر میدان تجربه یادگیری، تسهیل گر فضای بحث و جدال احسن، ایجاد کننده محیط آموختن و توزیع کننده فرصت یادگیری تغییر کند.

 صحرایی همچنین تغییر آموزش از مباحث عادی و متعارف به مهارت های نرم همانند تفکر خلاق و انتقادی، ذهن آگاهی و خویشتن بانی را به عنوان دیگر مصادیق تحول در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.

وی با اشاره بر لزوم تدوین برنامه آموزشی متناسب با مأموریت دانشگاه، گفت: چرخش تحولی جدی دیگر، بازنگری و اصلاح برنامه آموزشی به نفع هدف کلان در چارچوب سند تحول بنیادین است چرا که اگر قرار است در دانشگاه فرهنگیان همان چیزهایی آموزش داده شود که در دیگر دانشگاه های آموزش داده می شوند، پس فلسفه تشکیل این دانشگاه چیست؟

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دستیابی به الگوهای بومی ضروری و مهم عنوان کرد و گفت: امروز کشور ما در علم، به الگوریتمی دست یافته است که برای ساحت های علمی جدید تجربی، نامکشوف است. چرا که در درون خود ما شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: در تربیت نیز باید به یک الگوی بی نظیر و کاملاً بومی دست یابیم زیرا معلم نقطه اهرم تحول است و اگر می خواهیم آینده را بسازیم باید از معلمان شروع کنیم.