Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
صحرایی در جمع عزاداران دانشگاه فرهنگیان استان تهران، تبیین کرد:

فرهنگ ملی و دینی، ذهن تاریخی، دشمن شناسی و زمان شناسی از عوامل تحول

سرپرست دانشگاه فرهنگیان معلمان را مهم ترین عاملان تحول در کشور دانست و به تبیین برخی عوامل ایجاد تحول پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در هیات عزاداری دانشگاه فرهنگیان استان تهران که در مرکز شهید باهنر تهران، برگزار شد؛  ناآگاهی و جهل را منشا تمام شر و بدی ها در دنیا دانست و اظهار داشت: معلم، افسر مبارزه با بدی ها و منشاء علم و آگاهی است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز، معلم منشا و مبدا تحول بوده و تحولی رخ نخواهد داد مگر از طریق معلمان، ادامه داد: از طریق معلمان پیشرفت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بصیرتی حاصل می شود، دانشمندان بزرگ معلمان را مهمترین عامل پیشرفت کشورها می دانند.

صحرایی، از معلم  به عنوان عامل انتقال علم و تثبیت آن یاد کرد و افزود: علم قدرت می آورد، صاحب علم قدرتمند است و فاقد آن، تحت سلطه قرار می گیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان معلمان را عامل و کنشگر تحول برشمرد و تصریح کرد: معلمان، شبکه انسان هایی را که عامل تحول هستند را تربیت می کنند و این اهمیت کار معلم را می رساند.

وی خطاب به دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان، گفت: معلمان آینده کشور،  باید بدانید که چه مسئولیت و رسالت سنگینی بر عهده دارید، باید در این جامعه و در این کشورتحول ایجاد کنید و البته نقش اساتید در تربیت معلمان آینده، بسیار مهم تر است.

صحرایی، اساتید دانشگاه فرهنگیان را سرداران تحول و معلمان را افسران تحول عنوان کرد و گفت: معلم عامل تحول و استادِ معلم پرور، عامل پرورش دهنده آنهاست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برگزاری سی و ششمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، تصریح کرد: این اجلاس مهمترین اجلاس آموزش و پرورش و یادگار شهیدان رجایی و باهنر بود که با حضور مسئولان ارشد، همچون رئیس جمهور، رئیس مجلس و چند وزیر و مسئولان ارشد لشگری برگزار شد و معلم و دانشگاه فرهنگیان، کلید واژه های مهم آن بودند.

وی در ادامه به تبیین شرایط ایجاد تحول پرداخت و افزود: نقطه شروع تحول خود انسان است، اگر فرد متحول نشود، هیچ تحولی نمی توان رقم زد.

صحرایی در ادامه به تبیین برخی مولفه های قدرت در دنیا از نگاه دانشمندان و صاحب نظران غربی پرداخت و افزود: برخی از دانشمندان و صاحب نظران آمریکایی اعلام کرده‌اند که تنها عامل قدرت ایران که نسبت به قدرت آمریکا نگران کننده است، فرهنگ غنی هفت هزار ساله ایران است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فرهنگ ملی و فرهنگ دینی دو شاخصه اصلی فرهنگ کشور است، تصریح کرد: فرهنگ دینی، شامل ایام الله، عبادالله و بیوت الله است و هویت ایرانی، زبان فارسی، خرده فرهنگ های داخل ایران، جشن هایی که در کشور گرامی داشته می‌شود، مانند نوروز از جمله فرهنگ های ملی می باشد.

وی به تلاش گسترده دشمنان برای ضربه زدن به فرهنگ ملی و دینی ایران اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب اول فرمودند تهاجم فرهنگی، چند سال بعد فرمودند، شبیخون فرهنگی، بعد فرمودند ناتوی فرهنگی، یعنی همه دنیا متحد شدن علیه این فرهنگ؛ نقطه شروع تحول را از فرهنگ باید شروع کرد و هیچ کس مانند معلم نمی تواند فرهنگ را نجات دهد.

صحرایی حضرت امام حسین(ع) را ستون فرهنگ دینی برشمرد و افزود: تمام تلاش دشمنان برای ضربه زدن به فرهنگ عاشورا و فرهنگ امام حسین(ع) است؛ ایجاد فرقه های ضاله؛ شیعیان انگلیسی و ایجاد شبهات بسیار در این راستا است؛ زیرا فهمیدنده اند، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه، به ضرورت ذهن تاریخی در ایجاد تحول اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل  که دشمن تلاش می کند بعضی رخدادهای تاریخی را پاک کند یا به گونه ای رفتار کند که حساسیتی نسیبت به آن نباشد، در راستای همین ضرورت ذهن تاریخی است.

وی ادمه داد: به عنوان مثال، آمریکا هواپیمای مسافربری ما را در آسمان، منفجر کرد، به رژیم صدام برای حمله به ایران کمک کرد و اکنون به گونه ای در تلاش است که این اتفاقات تلخ و ناگوار از خاطره تاریخی مردم ایران پاک شود.

صحرایی با اشاره به اهمیت موضوع شناخت دشمن و دشمن شناسی، افزود: دشمنان با این همه هجمه و شرارت درصدد این موضوع هستند که دشمنی وجود ندارد و فکر جوانان ما را از این امر منحرف کنند.

وی زمان شناسی را از مسایل مهم در ایجاد تحول دانست و افزود: حضرت علی(ع) میفرمایند، فرزندان خود را برای زمان خود تربیت کنید و کلید واژه معلم آینده نیز در این راستا در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان را دانشگاه گفتمان ساز در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی برشمرد و افزود: ثقل این گفتمان در تبیین إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ

است و تربیت مبتنی بر فرهنگ اسلامی، دانشگاه فرهنگیان را متمایز می کند و این گفتمان سازی مقدمه تمدن سازی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پایان بر تربیت نسلی دارای هویت ملی، مقاومت، تقوا و خویشتن بانی تاکید کرد و افزود: فرایند معلم پروری و معلمِ معلم پرور مبتنی بر چنین شاخص هایی را ارتقاء خواهیم داد.