Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

اهتمام مدیران گروه های آموزشی بر تقویت و ارتقا دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت کشور، بر لزوم اهتمام مدیران گروه های آموزشی بر تقویت و ارتقا آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان رضا مراد صحرایی در نشست مدیران گروه های آموزشی سراسر کشور، با تاکید بر لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان، گفت: گرانیگاه نظام تعلیم و تربیت کشور و مرکز ثقل آن دانشگاه فرهنگیان است.

وی ادامه داد: این دانشگاه باید بگونه ای باشد که همه ما از بودن، زیستن، ورزیدن و علم ورزی در آن لذت برده و آن را محل زندگی خود تلقی کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به توسعه تعامل و هماهنگی دانشگاه فرهنگیان با معاونت های مختلف وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقا و تقویت دانشگاه، گفت:  دانشگاه فرهنگیان ارائه دهنده دانش، آموزش علوم است، این دانشگاه قرار است معلم تربیت کند، که علاوه بر عالم بودن، مهارت معلمی داشته باشد.

وی از استقرار هیات ممیزه و هسته گزینش برای گزینش مستمر و تکمیلی دانشجومعلمان در دانشگاه، کسب مجوز واگذاری توانمند سازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش، ایجاد هسته های پژوهشی، نهضت تولید منابع آموزشی، طرح استاد وابسته( دعوت و  همکاری استادان توانمند دانشگاه ها)، تصویب و الزام تربیتِ معلم 6 ساحتی در قالب نظام جامع تربیتی را از برنامه ها و اقدامات انجام شده در راستای تقویت و ارتقا دانشگاه نام برد.

صحرایی، همچنین به طرح شیوه های جدید جذب دانشجو معلم و افزایش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، اشاره کرد و گفت: با تصویب چارت و ابلاغ آن متناسب با ماموریت و اجرای نظام جامع فرهنگی و تربیتی، گروه های آموزشی در دانشگاه به گروه های آموزشی و تربیتی تغییر خواهند یافت.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور رشته های دومدرکی درحال تاسیس است و مجری آن دانشگاه فرهنگیان می باشد، افزود: بر این اساس در رشته های علوم پایه و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، مدرک دوگانه  ارائه می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تفاوت گروه‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها متناسب با رسالت آن، اظهار داشت: تامل و شناخت این که براساس ماموریت و رسالت دانشگاه، این تفاوت چیست؟ مسئله کلیدی و مهم است.

وی تربیت "معلم الخیر" را راهبرد اصلی دانشگاه فرهنگیان دانست، تصریح کرد: دانشگاه به دنبال پرورش معلم، معلم سازاست،  معلمی که برای جامعه خود مبدا خیر باشد. تربیت چنین معلمی نیازمند ویژگی هایی ازجمله عدم وجود شکاف نسلی میان معلم و دانش آموز و تربیت معلمِ نسل آینده، است.

صحرایی، ایده آموزش و یادگیری آمیخته را از دید برخی صاحبنظران دستاورد کرونا در نظام های آموزشی عنوان و خاطر نشان کرد: در شیوه آموزش و یادگیری آمیخته (Blended teaching and learning) کلاس محل یادگیری است نه آموزش، بر این اساس معلم باید از مهارت فناورانه برخوردار باشید و ضمن ارائه بسته آموزشی خود پیش از حضور، در کلاس درس بحث و حل مسئله داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی شیوه آموزش و یادگیری آمیخته در دانشگاه، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را از مسیر معلم دانست و گفت: معلمان به گونه ای آموزش می دهند که آموزش دیده باشند، این چرخه باید از دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت معلمان آغاز شود.

این مقام مسئول، قدمت دانشگاه فرهنگیان را مایه افتخار و ارزشمند دانست که باید منجر به تقویت دانشگاه شود، و افزود: به دنبال این هستیم که دانشگاه فرهنگیان در استان ها تبدیل به دانشگاه جامع شوند.

وی ایفای نقشی فعال از سوی دانشگاه در فرآیند جذب و پذیرش دانشجو معلم را ضروری برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان استان ها و گروه های آموزشی باید در تعامل با آموزش و پرورش در خصوص اعلام نیازها، قدرت پیش بینی، آینده نگری و اینده نگاری داشته باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه کارورزی و جشنواره ها ازجمله جشنواره الگوی تدریس باید جدی گرفته شوند، گفت: گروه های آموزشی باید متناسب با برنامه عملیاتی دانشگاه و استان ها، برنامه ریزی اختصاصی داشته باشد، میزبانی دستکم یک برنامه ملی، تاسیس هسته پژوهشی، تولید کتاب درسی متناسب با قطب بندی گروه، برگزاری برنامه توانمند سازی برای معلمان استان و کمک در تربیت معلم شش ساحتی از فعالیت های مورد انتظار در گروه های آموزشی است.

وی با تاکید بر اهمیت تعامل و تشریک مساعی میان استادان و گروه های آموزشی دانشگاه، انجام شایسته کارورزی را مسئولیتی خطیر و جدی دانست و گفت: کارورزی بدون همکاری و هماهنگی اموزش و پرورش قابل اجرا نیست، برای داشتن کارورزی مطلوب، معقول و آرمانی باید تعلیم و تربیت بالینی به معنی تاسیس مدرسه در جوار پردیس و برگزاری برخی کلاس ها در مدارس صورت پذیرد.