Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس دانشگاه فرهنگیان:

نماز مرکز ثقل روش های کادرسازی است

رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع ائمه جماعت دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، گفت: نماز مرکز ثقل روش های کادرسازی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، رضامراد صحرایی در هفتمین دوره آموزشی - مهارتی ائمه جماعت دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به ویژگی های نماز ایده آل و مطلوب، نماز مطلوب را نماز اول وقت و به جماعت عنوان کرد و گفت: نماز جماعت اجتماع حق پرستان را نشان می دهد، بنابراین باید بکوشیم نماز را به جماعت بخوانیم.
وی با اشاره به آیاتی از سوره های بقره، نساء و ماعون با تأکید بر اهمیت تعهد به اقامه نماز اول وقت، اظهار کرد:  تعهد نسبت به زمان نماز، در انسان ابتهاج و انقلاب ایجاد می کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، خضوع و خشوع در اقامه نماز را از دیگر ویژگی های نماز مطلوب برشمرد و افزود:  نشاط لازم و حضور قلب در اقامه نماز باید مورد توجه باشد، زیرا تمایز منافقین و مسلمین است.
صحرایی با بیان اینکه  نماز خود را با گناهانی مانند دروغ و غیبت از بین نبریم، به سخنی از مرحوم استاد فاطمی نیا اشاره کرد و گفت: هر کار خوب، نوری دارد، اگر کسی نور کارهای خوبش را حفظ کند؛ می تواند به مقامی دست یابدکه عرفایی نظیر شیخ جعفر مجتهدی دست یافته اند.

وی همچنین اقامه نماز با حضور قلب، انجام تعقیبات نماز و خواندن نماز در مسجد را از دیگر ویژگی های نماز خوب یاد و بر برگزاری با شکوه نماز جماعت در دانشگاه تاکید کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که وظیفه ما برای اقامه نماز بسیار بیشتر از دیگران است، تصریح کرد: واژه اقامه چندین معنا دارد، چرا که در اقامه باید به مثابه «طبیب دوار بطبه» عمل کنیم، همان گونه که پیامبر اسلام (ص) به همین شیوه، حکومت اسلامی را اقامه کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت کادرسازی، نماز  را مرکز ثقل روش های کادرسازی دانست و گفت: ما الگوهای فراوانی ازجمله شهید برونسی داریم که در نماز و مسجد می توان از آنها یاد و دانشجویان را با آنان آشنا کرد.
وی در ادامه به تدوین و ارائه طرح نظام جامع فرهنگی- تربیتی دانشجومعلمان اشاره کرد و گفت: این طرح  باید تبدیل به نظام شده و در دل قوانین بنشیند.
صحرایی به تصویب "معماری کلان تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران" در سال  1395 و لزوم بازنگری و مطلوب سازی آن اشاره کرد گفت:  بر اساس این برنامه دروس تربیت معلم به دروس تخصصی (CK)، دروس تربیتی (PK)، دروس عمومی (GK) و دروس تربیتی دانشی (PCK) تقسیم می شود و هیچ کاری خارج از این برنامه امکان پذیر نیست.
وی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت معلم شش ساحتی را ضروری دانست و افزود: این شش ساحت شامل تربیت عبادی- اعتقادی، تربیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تربیت اقتصادی و کارآفرینی، تربیت هنری و زیبایی شناختی، تربیت زیستی و بدنی و نیز تربیت علمی و فناورانه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: بر این اساس طرح های هرمعلم یک مربی قرآن، هر معلم یک امدادگر، هرمعلم یک مربی ورزشی، هر معلم یک زیست بان و هر معلم یک فناور یا کارآفرین ارائه شده است.
صحرایی با اشاره به اهمیت تحول در عرصه تعلیم و تربیت، گفت: برای ایجاد تحول، باید این دگرگونی در سه ساحت گفتمانی و شناختی، فرآیندی و نهادی اتفاق بیفتد.
این مقام مسئول، تربیت را برآیند کنش های فراوانی دانست و گفت: یکی از کنش ها و کم اثرترین آن آموزش است، باید دانشجو معلمان را درگیر مسائل تربیتی کنیم.
وی با اشاره به اثرات معنوی پیاده روی اربعین و ابعاد تربیتی آن، بیان کرد: حال و هوای این روزهای دانشگاه فرهنگیان اربعینی است، از دانشگاه فرهنگیان استان ها کاروان هایی به مراسم پیاده روی اربعین اعزام شده اند و دانشگاه فرهنگیان در کربلا موکب برپا کرده است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه فرهنگ سازی و استمرار این امر می تواند عامل تحول باشد، افزود: هر کار تحولی یک نقطه شروع می خواهد که باید نقطه اهرمی باشد، بر این اساس دانشگاه فرهنگیان یک نقطه اهرمی محسوب می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به الگوی آموزشی آمیخته یا معکوس بیان کرد: بر مبنای این الگو کلاس محل یادگیری است نه آموزش، در کلاس درس سطوح بالای تعلیم و تربیت مانند ترکیب، تحلیل، کاربرد و خلاقیت اتفاق می افتد.
صحرایی، از معلم به عنوان عامل تحول نام برد و گفت: قرارگاه تحول در نظام آموزش و پرورش مدرسه است، برای آغاز تحول باید از مدرسه شروع کرد.
وی تربیت چند ساحتی دینی را وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه ها دانست و گفت: باید بر شیوه های دعوت و جذب دانشجویان به نماز اندیشید.
این مقام مسئول با بیان این که آرمان ما  تربیت معلم الخیر یا معلم قوی است، اظهار داشت: چنین معلمی علاوه بر این که آن علم را می داند، از نحوه آموزش آن هم آگاهی دارد، هر عالمی معلم نیست، اما هر معلمی باید در کار خودش عالم باشد.
صحرایی خطاب به ائمه جماعت دانشگاه فرهنگیان گفت: نقطه شروع  تربیت معلم قوی شما هستید.