رئیس دانشگاه فرهنگیان:
دانشگاه قوی محصول قوی تولید می کند
رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه گفت: دانشگاه قوی محصول قوی تولید می کند و اگر دانشگاه فرهنگیان قوی شود حتماً معلمانی قوی نیز به کشور تحویل خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ صبح امروز رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در آیین اختتامیه دوره آموزشی تخصصی کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) تولد پیامبر (ص) را تولد معلمی دانست.
وی با اشاره به حدیث نبوی «انی بعثت معلما» گفت: نبی مکرم اسلام (ص) خود را معلم می نامیدند و بعثتشان را نیز برای معلمی می دانستند و در واقع ایشان مصداق کامل و خالص معلمی بودند.
صحرایی با اشاره به عبارت «معلم خِیر» گفت: رفتار معلم ما باید یادآور رفتار پیامبر (ص) باشد که در وصف ایشان گفته اند «طبیب دوار بطبه» زیرا منتظر نمی ماندند تا مخاطبان به ایشان مراجعه کنند بلکه ایشان خودشان به مخاطب مراجعه می کردند.
وی با اشاره به شرح مذاکرات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: در آن زمان این بحث مطرح بود که در کنار سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه یک قوه دیگر هم به نام قوه تعلیم و تربیت وجود داشته باشد چرا که معلمی شغل انبیاء است و کسی که در صدر نظام تعلیم و تربیت قرار می گیرد کار انبیاء را انجام می دهد و باید به طور مستقیم زیر نظر نایب النبی یعنی ولی فقیه کار کند.
صحرایی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه، دانشگاه آینده ایران است و آینده کشور را رقم خواهد زد.
وی با اشاره به این که آینده کشور را می توان از حال و هوای امروز دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش پیش بینی کرد، تأکید کرد: اگر می خواهیم برای آینده کشور کاری انجام دهیم مسیر آن از آموزش و پرورش و به طور خاص دانشگاه فرهنگیان می گذرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ساختار سازمانی، فضا و کالبد، برنامه درسی و نظام آموزشی، نیروی انسانی و نظام جذب گزینش را پنج موضوع مهی عنوان کرد که باید در دانشگاه فرهنگیان تقویت و به آن توجه شود.
وی با بیان این که علیرغم گذشت بیش از ده سال از زمان تاسیس تاکنون این دانشگاه فاقد چارت سازمانی بوده است گفت: خوشبخنانه با تصویب این چارت کار مهمی انجام شد و یکی از پنج قطار اصلی فعالیت دانشگاه از ایستگاه خارج گردید و به حرکت درآمد.
صحرایی با اشاره به مباحث مطرح در حوزه فرهنگ و تربیت خاطرنشان ساخت: اساسی ترین بحث ما در این حوزه به تعبیر اداری تربیت معلم شش ساحتی و به تعبیر تخصصی تربیت معلم آینده است.
وی با تصریح بر این که ما معلمانمان را برای آینده تربیت نکرده ایم، توضیح داد: ما هم اکنون دچار یک خلأ شناختی و ارتباطی شدید هستیم به گونه ای که گویی ما و نسل جدید در دو دنیای موازی زندگی می کنیم که به هم نخواهیم رسید.
رئیس دانشگاه فرهنگیان معلمان آینده را معلمانی فناور، کارآفرین و واجد مهارت های ارتباطی نرم دانست و عنوان کرد: طرح های هر معلم یک مربی قرآن، هر معلم یک مربی ورزشی و هر معلم یک یاریگر زندگی یا آسیب شناس اجتماعی بر همین اساس طراحی شده اند.
صحرایی با اشاره به تعامل و همکاری خوب دانشگاه فرهنگیان با هشت معاونت و سازمان وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز ما در خط مقدم تربیت معلم احساس تنهایی نمی کنیم بلکه احساس می کنیم آموزش و پرورش و معاونت ها و سازمان های آن از ما پشتیبانی می کنند و به ویژه وزیر آموزش و پرورش نیز از ما حمایت می نماید.
وی با بیان این که دانشگاه قوی محصول قوی تولید می کند گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان قوی شود حتماً معلمانی قوی نیز به کشور تحویل خواهد داد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگی های معلم قوی گفت: چنین معلمی باید دارای هویت ملی غنی، قوی و وثیق باشد و مقاومت را راه نجات خود و دانش آموزانش بداند.
صحرایی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و توضیح داد: مفهوم بنیادین در نام این سند به این معنا است که تحول باید در جایی انجام شود که به ظاهر دیده نمی شود اما در محصول مشاهده می شود.
صحرایی با تشریح دو نوع مدیریت موزاییکی و مدیریت قالی گونه گفت: در مدیریت موزاییکی نیاز به طرح و نقشه نیست و کارها به سرعت انجام می شود اما مدیریت قالی گونه بدون داشتن طرح و نقشه امکان پذیر نیست و سرعت آن نیز کندتر است که ما این نوع مدیریت را دنبال می کنیم و نقشه مان طرح جامع فرهنگی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان تفاوت کار فرهنگی و خدمت فرهنگی گفت: ما عموماً درگیر خدمت فرهنگی هستیم در حالی که کار فرهنگی شأن بالاتری دارد.
وی ویژگی کار فرهنگی را برخورداری از اصالت دانست و بیان کرد: می توان کار فرهنگی را در سه عبارت ایام الله، بیوت الله و عبادالله خلاصه کرد.
صحرایی با اشاره به دو نوع مدیریت فعال و مدیریت منفعل گفت: در مدیریت فعال شما تعیین می کنید که مخاطبتان در چه میدانی بازی کند و دامنه اختیار او محدود است.
وی افزود: سطح فراتر ار مدیریت فعال، مدیریت پیش فعال (پرواکتیو) است که در آن مدیر پیش بین هم هست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان فرهنگی را به اهتمام در امر اقامه نماز، حلیم بودن، اولویت بندی در انجام کارها و کلان نگری توصیه کرد و گفت: ما باید تحول را از خود شروع کنیم زیرا اگر کسی در برابر تغییر رویکردها تغییر نکند دچار فرسودگی شغلی و در نهایت حذف خواهد شد.
صحرایی به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و بیان کرد: این حوادث بیش از هر زمان دیگری مشخص کرد معلم چقدر مهم است.
وی با بیان این که قرارگاه تحول مدرسه است بیان کرد: افسر تحول، معلم و محل تربیت معلم برای تحول، دانشگاه فرهنگیان است.
این مقام مسئول با بیان این که کار فرهنگی نیاز به رسانه دارد عنوان کرد هر کارشناس فرهنگی باید شبکه ای از دانشجویان به عنوان تیم رسانه ای در کنار خود داشته باشد.