Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
"دکتر کاردان" به روایت دکترمهرمحمدی:

از "سخت گیری در ارزیابی کار علمی" و "دقت در استفاده از زبان پیراسته" تا "مقابله با نگاه های افراطی"

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پنجمین مراسم اهداء جوایز علمی" استاد دکتر علیمحمد کاردان" ویژه رساله های برتر در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام(ص)، در وصف دکتر کاردان به شعری از سعدی اشاره کرد و گفت: هرکسی را نتوان گفت که صاحبنظر است عشق بازی دگر و نفس پرستی دگر است.

وی، افزود: جای کاردان خالی است. وجود او، ترکیب و معجونی از خلوص، خضوع، خدمتگزاری، خوش اندیشی، خوش ذوقی و خوش مشربی بود. جا دارد معلمان آینده، با ظرفیت های این شخصیت فاخر و این معلم والا مقام آشنا شوند و او را با توجه به این خصال ارزنده نصب العین قرار دهند.

دکتر مهرمحمدی، با انتقاد از رشد بی رویه تاسیس نهادهای شبه علمی، تصریح کرد:  مهم تر از همه چیز و برجسته تر از همه این ویژگی ها که ما در زمانه توسعه بی رویه آموزش عالی، اعطای بی محابا و بی پروای بالاترین درجه دانشگاهی (مدرک دکتری) بدون اعتنا به ظرفیت های زیرساختی،  سیاست وابسته کردن ارتقای استادان به انجام کار بیشتر و تولید گسترده تر، سخت به آن محتاجیم، پاسداشت ساحت واقعی علم است.

وی، با اشاره به اینکه "کاردان"، ساحت علم را محترم می شمرد و از حریم آن در حد توان پاسبانی می کرد، خاطرنشان کرد: وی، تولید کالای سخیف و بی ارزش و بنجل به نام علم را بر نمی تابید. دکتر کاردان یک عالم و علم شناس به تمام معنا بود؛ با علم شوخی نمی کرد، علم، حیات و معرفت علمی برای او موضوعات جدی و حیاتی بودند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه ی سخنان خود، به روایت "دکتر کاردان"  و ذکر ویژگی های وی پرداخت و گفت: تاکید بر پرورش روح و بینش علمی، به ویژه در دانش آموزان و پرهیز از "تالیف"، در حالی که وی می توانست در زمره مولفان پر اثر باشد، از ویژگی های بارز کاردان بود.

وی، افزود: این دانشمند بزرگ به هیچ وجه "ناتوان" نبود، اما علم شناسی و حرمت نگاه داشتن برای علم، او را در تألیف، محدود و گزیده کار کرد. این امر را مقایسه کنید با یورش بی محابای برخی نویسندگان، که امروز چه بسا هنوز مرکب مدرک آن ها خشک نشده، با کیفیت های مشعشع که هیچ تفسیری جز نگاه نداشتن حرمت و حریم علم را نمی توان برازنده آن ها دانست، دست به قلم می برند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: پرهیز از تالیف را فقط در روی آوردن به ترجمه آثار فاخر نباید تقلیل داد بلکه آثار "تدوینی"  یا ادیت شده را می توان دسته از آثار علمی دانست که حد واسط است. نمونه های ارزنده ای از این نوع آثار علمی در محیط های علمی و آکادمیک کشورهای پیشرفته وجود دارد که بسیار هم مورد اقبال و اعتناست اما در کشور ما مهجور است.

وی، با بیان این مطلب که کتاب "علوم تربیتی" را می توان محصول اندیشه "نیاز شناسانه" کاردان دانست، اظهار داشت: این اثر که با مشارکت جمع زیادی از متخصصان در رشته های مختلف صورت واقعی به خود گرفت، در قالب این دسته قرار می گیرد.
دکترمهرمحمدی، در ادامه ی سخنان خود "پرهیز از ترجمه اثری که احساس می کرد ممکن است نتواند حق مطلب را ادا کند"، را یکی دیگر از ویژگی های "کاردان" دانست و  با ذکر مثالی در این رابطه گفت:   به قول خودش در ترجمه ممکن است ظرافت های زبان اصلی را درنیابد، مثلا؛ "فرهنگ و تعلیم و تربیت"، او می توانست با ترجمه این کتاب بهترین معرف برونر جدید (بانی یا مروج روانشناسی تربیتی فرهنگی، نه روانشناسی تربیتی شناختی) باشد و برای خود شهرتی افزون تر دست و پا کند.

وی، "پرهیز از پذیرش راهنمایی رساله دکتری" را ویژگی دیگر کاردان عنوان کرد و افزود: دکتر کاردان، هم بر خود بسیار سخت می گرفت و می گفت می ترسم ازعهده بر نیایم و هم اینکه از سطح علمی نوع دانشجویان دکترا راضی نبود و می گفت از عهده کاری که من می خواهم بر نمی آیند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان "سخت گیری در ارزیابی کار علمی،  مثلا نمره دادن به دانشجویان" و"سخت گیری بر اندیشه های سطحی و طوطی وار، ژرف اندیشی و دعوت دیگران به آن" را از دیگر ویژگی های دکتر کاردان دانست.
به گفته ی دکترمهرمحمدی، "دقت فراوان در استفاده از زبان پیراسته علمی ( از خواندن نثر علمی او انسان لذت می برد)، "معادل های صحیح و مشارکت در وضع معادل ها از خلاقیت ها و ظرفیت های ویژه ی او بود.
وی، ادامه داد: دکترکاردان در سیاستگذاری های حوزه علم و تعلیم و تربیت با نگاه کاستی جویانه و انتقادی، کنکور، شورای سیاستگذاری تحقیقات آموزشی، عضویت در شورای سیاستگذاری سند تحول، یکپارچه سازی موسسات پژوهشی در آموزش و پرورش و ایجاد تمرکز در امور پژوهشی با تاسیس پژوهشکده مشارکت داشتند. معمولا در تمام این نشست ها برای ما مسلم بود که به سیاستی که برای امثال بنده بدیهی است از موضع انتقادی  و در عین حال مشفقانه برخوردخواهد کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، "دستگیری و حمایت از استادان و دانشجویانی که احساس می کرد پتانسیلی برای رشد و نفع رسانی علمی دارند" را از دیگر ویژگی های دکترکاردان عنوان کرد.
وی، در بخشی دیگر از سخنان خود به وصف "استاد غلامحسین شکوهی" پرداخت و اظهار داشت: دکتر شکوهی شکوه انسانیت،  افتخار تعلیم و تربیت و نماد صمیمیت و صداقت بود. قطعا روح کاردان از این که در سالگرد عروجش از چنین شخصیتی تجلیل می شود خوشحال و خوشنود است، بر این تدبیر صحه می گذارد و بر تدبیر کنندگان درود می فرستد.

دکترمهر محمدی، در پایان سخنان خود گفت: ما در دانشگاه فرهنگیان وظیفه داریم به ماندگار شدن شخصیت شکوهی در ذهن و ضمیر معلمان آینده اهتمام بورزیم و در این جهت شاید کوچکترین اقدام نام گذاری پردیس های استانی که زادگاه اوست(خراسان جنوبی) به نام او باشد.