سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی در برنامه ریزی فعالیت های این حوزه توجه به زیست بوم ها و دوری از تمرکز گرایی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبشری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به اتفاق مدیران و کارشناسان شرکت کننده در دوره، با حضور بر مرقد ۸ شهید خوش نام دفاع مقدس در محل مسجد جامع بندرعباس، با نثار فاتحه و تقدیم شاخه گل، به مقام شامخ این شهدای والامقام ادای احترام نمودند.
. در افتتاحیه این آیین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبشری به تبیین اهداف و سیاست های معاونت فرهنگی و اجتماعی در برگزاری جلسات قطب های فرهنگی پرداخت.
آسیب شناسی برنامه های فرهنگی و اجتماعی، توجه به زیست بوم ها، دوری از تمرکزگرایی و برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به صورت غیرمتمرکز ، عقد تفاهم نامه بین ستاد و صف در اجرای برنامه های مرتبط با ساحت های شش گانه از جمله محورهایی بود که حجه الاسلام مبشری آنها را در زمره اهداف برگزاری جلسات قطب ها برشمردند.
درادامه ایشان « کتاب ستارها چیدنی نیستند» را به عنوان یک منبع مفید در زمینه پاسخ به شبهات و سوالات مربوط به بحث حجاب و پوشش معرفی نمودند.
از دیگر سخنرانان این برنامه مسئول استانی دفاتر نهاد دانشگاه های استان هرمزگان حجت الاسلام تقوی بودند.
ایشان با اشاره به آیات ۱۷۶ و ۱۷۷سوره آل عمران بیان داشتند:از اینکه عده ای به سوی کفر می شتابند در حزن و اندوه نباشید که ایشان ضرری به خدا نمی رسانند. ایشان تاکید کردند هر کاری باید برای خدا باشد. شما اگر داعی الی الله باشید به خودتان هم آسیب و ضرری وارد نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به مناسبت ۱۳ آبان و فراخوان دانش آموزان در زمینه نقش آفرینی در شکل گیری هندسه سیاسی جهان اسلام، این مطالبه را در راستای تحقق ایده بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی ره، در ایجاد اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی قلمداد نموده و آن را حاوی یک پیام بسیار مهم برای دست‌اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت کشور برشمردند.
حجت الاسلام تقوی، توجه ویژه فعالان عرصه فرهنگی کشور را به رفع نیازهای فکری و اندیشه ای نسل جوان مهم قلم‌داد نمودند و غفلت از این امر را باعث سوء استفاده بدخواهان نظام و انقلاب از این خلا و هدایت جوانان به سوی جبهه گیری علیه نظام و انجام اقدامات مخل نظم و امنیت کشور دانستتد.
ایشان درپایان با تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه تبیین منابع ارزشمند دینی همچون صحیفه سجادیه و نهج البلاغه برای عموم نسل جوان و نیز دانشجویان، همراهی همه بخش های فرهنگی دانشگاهها را برای حمایت و تقویت اینگونه فعالیت ها خواستار شدند.
در ادامه برگزاری دوره توانمندسازی مدیران، اساتید و کارشناسان فرهنگی قطب ۲ کشور در بندرعباس، کارگاه آموزشی دستورالعمل اجرایی « کمیسیون ماده یک » ارتقاء اساتید برگزار گردید.
در این کارگاه جناب آقای محمدرضا هادی نژاد نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی در کمیسیون ماده یک، به تبیین ویژگی ها و ابعاد مختلف محورهای طرح شده در این دستورالعمل پرداخت و به سوالات اساتید، مدیران و کارشناسان فرهنگی حاضر در این جلسه نیز پاسخ داد.قابل ذکر است در این کارگاه، تعدادی از اساتید پردیس ها و مراکز استان های تابعه قطب ۲ نیز به صورت برخط و از طریق سامانه lms از مباحث ارائه شده استفاده نمودند.
در ادامه برگزاری، کارگاه تحلیل نتایج سنجش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی استان های عضو توسط جناب آقای آذرنگ سرپرست محترم اداره کل برنامه ریزی اجرا و ضمن ارائه نتایج سنجش فعالیت های هر استان، به آسیب شناسی و چرایی نقاط قوت ضعف هر فعالیت پرداخته شد؛ و مدیران و کارشناسان فرهنگی هر استان مسائل و نکات توضیحی خود را در رابطه با نتایج سنجش استان خود ارائه نمودند.
آذرنگ سرپرست محترم اداره کل برنامه ریزی، نکات مهمی را درباره برنامه های در دست اقدام معاونت و نیز زمینه سازی های انجام شده از جمله تمهیدات مالی و اداری برای اجرای مناسب برنامه ها ارائه نمود.
در ادامه سرکار خانم موسوی مدیرکل محترم امور فرهنگی و سرکار خانم دکتر کاوه مدیرکل محترم امور اجتماعی به توضیح و تبیین برنامه های در دست اقدام حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.


نظرات کاربران