Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برنامه درسی تربیت معلم و ابعاد آن

برنامه درسی به مجموعه فرصت های تربیتی نظام مند و طرح ریزی  شده ( از سطح ملی، منطقه ای و محلی تا مدرسه و کلاس درس با طیف مخاطبان بسیار گسترده و فراگیر تا بسیار محدود) و نتایج مترتب بر آن ها اطلاق می شود که متربیان برای کسب شایستگی های لازم جهت، درک و اصلاح موقعیت براساس نظام معیار اسلامی در معرض ان ها قرار می گیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش مرتبه قابل قبولی از امادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را به دست آورند. زیر نظام برنامه درسی شامل ابعاد چهار گانه طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی است که با توجه به " عوامل موثر بر کیفیت" در یک بافت منسجم و یک پارچه هم سو و هم آهنگ با غایت و اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی سامان دهی می شود.

 

زیر نظام برنامه درسی ماموریت های زیر را در نظام تربیت رسمی و عمومی برعهده دارد:

  • زمینه سازی برای اتخاذ تصمیمات مناسب در خصوص ابعاد مختلف برنامه درسی در سطوح ملی تا محلی؛
  • استقرار سازو کارهای مناسب طراحی، تدوین اجرا و ارزشیابی از برنامه های درسی در سطوح ملی تا محلی؛
  • مشارکت فعال در تصمیم سازی های مرتبط با سایر کلیه زیر نظام ها به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن ها بر کیفیت اجرا و به سازی برنامه درسی در سطوح ملی تا محلی.
  •  

( مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران - آذرماه 1390)