Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
عضو هیات علمی دانشگاه قم در نشست تخصصی "درس پژوهی"؛

افزایش دانش معلمان، تقویت همکاری بین معلمان و جستجوی عقاید خلاقانه از نتایج موثر درس پژوهی است

 دکتر حبیب زاده، عضو هیات علمی دانشگاه قم، در نشست تخصصی "درس پژوهی" که صبح امروز در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، پیرامون مبحث "نکات مهم درس پژوهی و کج فهمی های آن" ،  با اشاره به به  ویژگی های درس پژوهی گفت: درس پژوهی یک مدل بهسازی مستمر و بلند مدت؛  به طور مداوم بر یادگیری دانش آموزان متمرکز  و  نوعی همکاری گروهی و مشارکتی است که به بهبود مستقیم آموزش با توجه به شرایط تاکید دارد.

وی، در ادامه، راهنمایی های علمی درس پژوهی را تشریح کرد و گفت: مدیران شاه کلید اجرایی درس پژوهی هستند و برای اینکه درس پژوهی آموزش را در طول زمان بهبود بخشد، همکاری در گروه الزامی است؛ در هر گروه وجود یک فرد مجرب و آگاه نسبت به درس پژوهی لازم است و دعوت از یک متخصص در زمینه موضوع درس نیز کیفیت درس پژوهی را ارتقا می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه قم، ادامه داد: باید اشتباهات دانش آموزان  و اعضای گروه را پذیرفته و از آن ها در جهت اهداف گروه استفاده کرد. همچنین کیفیت و چگونگی اجرای درس پژوهی به شرایط، امکانات، سطح کیفی مدرسه و معلمان بستگی دارد.

دکترحبیب زاده، با بیان این مطلب که گرچه درس پژوهی در مدارس ابتدایی و در درس ریاضی معمول تر است اما در تمام مقاطع تحصیلی و در تمام موضوعات درسی قابل اجراست، تصریح کرد: تعیین پاداش هایی برای معلمان شرکت کننده بر گسترش درس پژوهی و کیفیت آن تاثیر می گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه قم با بیان اینکه اگر درس پژوهی اجباری باشد، محکوم به شکست است، به معلمان توصیه کرد که اعضای گروه درس پژوهی از یک پایه و موضوع باشند تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود، به  بیان چالش های درس پژوهی پرداخت و گفت: "فقدان آشنایی با درس پژوهی، بی توجهی تازه کاران به اجزای مهم درس پژوهی، این عقیده که درس پژوهی یک روش ژاپنی است و عدم آزادی عمل معلمان در فرآیندهای آموزشی از جمله چالش های پیش روی "درس پژوهی" است.

دکتر حبیب زاده همچنین، مدیران و مسولانی که منتظر تاثیرفوری درس پژوهی بر نمرات دانش آموزان هستند، عدم همکاری مدیران مدارس و اعمال فشار بر معلمان و ایجاد اختلال بر روند عادی کلاس های درس به دلیل ورود گروهی از معلمان و ابزارهایی نظیر دوربین، را از دیگر چالش های "درس پژوهی" عنوان کرد.

وی، از سوی دیگر، در خصوص بدفهمی ها و کج فهمی های "درس پژوهی" توضیح داد و گفت: درس پژوهی فقط به دنبال توسعه طرح نیست بلکه از توسعه برنامه درسی، دانش فردی معلمان و توسعه جامعه معلمان و کل فرایند آموزش و یادگیری حمایت می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه درس پژوهی یک مدل مستمر و بلندمدت است، تصریح کرد: بعضی معلمان معتقدند چند ماه فرصت صرف کردن برای یک درس بیهوده است در حالی اگر یک درس به صورت عمیق بررسی شود خیلی بهتر است و در آینده موفق خواهیم بود.

دکتر حبیب زاده، خاطرنشان کرد: برخی دیگر از معلمان بر این باور هستند که درس پژوهی امکانات زیادی می طلبد و باعث بی نظمی و اخلال در کار می شود، برخی دیگر می گویند که جایگاه پژوهشی در دانشگاه است و معلم و مدرسه نمیتواند پژوهشی باشد که این موارد نیز جر "کج فهمی ها و بدفهمی های درس پژوهی" به شمار می رود.

وی، همچنین افزایش دانش معلمان، سنجش برای یادگیری، تقویت شبکه همکاری بین معلمان و جست و جوی عقاید خلاقانه را از نتایج درس پژوهی عنوان کرد.