دکتر ساکی در نشست تخصصی "درس پژوهی"
افزایش واحدهای کارورزی با مدل "درس پژوهی" رویکرد نهادینه سازی معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان است
دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در نشست تخصصی "درس پژوهی"، پیرامون "ماهیت درس پژوهی" گفت: درس پژوهی در پاسخ به این سوال است که چگونه تدریس کنیم تا دانش آموزان و دانشجویان خوب یاد بگیرند.
وی، افزود: معجزه درس پژوهی تلاش برای توسعه دانش آموزش شناسی معلمان است که برای تدریس جنبه حیاتی دارد.
دکتر ساکی با طرح این سوال که دانش های مورد نیاز معلمان چه چیزهایی را شامل می شود، تصریح کرد: اول، دانش تربیتی که این دانش، درباره ی ماهیت تعلیم و تربیت است. دوم، دانش تخصصی یا موضوعی است. سوم، دانش فناوری که معلم باید به فناوری های جدید مانند رایانه و اینترنت مجهز باشد. چهارم، دانش آموزشی محتوا که ترکیب 3 دانش مذکور است.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، آثار "درس پژوهی" را افزایش دانش، افزایش دانش تربیتی، توانایی مشاهده استعداد دانش آموزان، تقویت همکاری های حرفه ای و افزایش دانش استفاده از فناوری های نوین برشمرد.
وی، با طرح این سوال که پژوهش در آموزش و پرورش چه ماموریتی دارد، گفت: پژوهش برای تاثیر در آموزش و پرورش، باید با عمل تربیتی-آموزشی پیوند بخورد؛ تحول در مدرسه است که می تواند آموزش و پرورش را متحول کند.
دکتر ساکی، با بیان این مطلب که درس پژوهی، پژوهشی معلم محور است، تصریح کرد: آموزش و یادگیری درس پژوهی آسان است اما اجرای آن دشوار است؛ چون به بستر فرهنگی معلم بستگی دارد.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان افزود: تحقیقات نشان می دهد معلمانی (معلمان ژاپنی) که به مکانیزم درس پژوهی متصلند بهتر تدریس می کنند و در نتیجه عملکرد دانش آموزان بهتر است.
وی، تصریح کرد: درس پژوهشی از دو منبع "دشواری های تدریس که معلمان با آن مواجهند" و دشواری های یادگیری دانش آموزان" استخراج می شود.
دکتر ساکی در پایان سخنان خود، رویکرد نهادینه سازی معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان را اصلاح برنامه های درسی، پیش بینی واحدهای روش تحقیق اقدام پژوهی و افزایش واحدهای کارورزی با مدل درس پژوهی عنوان کرد.