عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در نشست تخصصی "درس پژوهی":
"وجود برنامه درسی ملی" و "ثبات سیاست های آموزشی" از جمله شرایط حمایتی ژاپن در مقوله "درس پژوهی" است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکترخاکباز، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در نشست تخصی و علمی "درس پژوهی" پیرامون بحث "تجربیات جهانی در حوزه درس پژوهی" با بیان اینکه درس پژوهی از سال 1999 با چاپ کتاب "شکاف آموزشی"شناخته شد، به بررسی تفاوت درس پژوهی در آمریکا و ژاپن پرداخت و اهداف بلندمدت در تدریس، انتخاب محتوا و مشاهده زنده درس ها را تفاوت های بارز در این خصوص برشمرد و گفت: مدارس ژاپنی در آمریکا اقدام به ارائه دروس پژوهشی عمومی می کنند و همچنین معلمان آمریکایی الاصل که در ژاپن تحصیل می کنند در مدارس آمریکایی، درس پژوهی را به کار می گیرند که این عوامل بر پیشرفت درس پژوهی در آمریکا اثر گذاشته است.
دکتر خاکباز، در ادامه اظهار داشت: فرصت هایی که درس پژوهی در اختیار معلمان این کشور قرار داده این است که اول؛ در باره اهداف بلندمدت یادگیری بیندیشند، دوم؛ درباره اهداف معنوی خاص به طور دقیق بیندیشند، سوم؛ موضوعات درسی را بهتر بیاموزند و چهارم اینکه تخصص تربیتی را بهبود دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا برنامه درسی غنی، بدفهمی هایی در زمینه درس پژوهی، ایده های غنی در مورد تحقیق در خصوص یادگیری معلمان و ظرفیت یادگیری خارج از محل را از جمله چالش هایی عنوان کرد که معلمان این کشور در درس پژوهی با آن مواجه هستند.
وی همچنین در ادامه سخنان خود به شرایط حمایتی درس پژوهی در ژاپن اشاره کرد و گفت: ثبات سیاست های آموزشی، وجود برنامه درسی ملی و مشارکتی، اختصاص زمان قابل توجه معلمان به بهبود آموزش، نهادینه کردن فرهنگی مشارکت و قابلیت تامل و خود انتقادی از جمله این شرایط حمایتی به شمار می رود.