Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
کارگاه آموزشی "مدیریت و ارزیابی عملکرد" برگزار شد:

چگونه می توان یک مدیر حرفه ای بود و بر عملکرد کارکنان مدیریت داشت؟

نخستین کارگاه بالندگی حرفه ای ویژه مدیران پردیس ها، مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با عنوان "کیفیت و ارزیابی در مدیریت دانشگاهی" به همت معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان و در راستای توجه به جایگاه و اهمیت منابع انسانی و  نقش آموزش در امر بهره وری سازمانی و به روز رسانی اطلاعات مدیران از صبح امروز در مجتمع فرهنگی هنری آدینه تهران آغاز شد.

کارگاه آموزشی "مدیریت و ارزیابی عملکرد" توسط دکتر بهزاد ابوالعلایی در نوبت صبح این گردهمایی برگزار شد.

دکتر ابوالعلایی خطاب به مدیران حاضر در این جلسه گفت: باید با کارکنان خود مجادله و بحث داشته باشید و به نظرات آن ها احترام بگذارید.

دکتر ابوالعلایی افزود: اگر بسیاری از برنامه ها به خوبی اجرا نمی شود به دلیل عدم مشارکت در مدیریت برنامه هاست؛ به این نکته باید توجه کرد کارمندان مثل سابق نمی پذیرند که یک مرجع تصمیم بگیرد و آن ها اجرایی کنند. آن ها از مرجع خود، سهمی از قدرت و برنامه ریزی می خواهند.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه هرچه مشارکت کارمندان در تصمیم گیری، برنامه ریزی و هدفگذاری بیشتر باشد، مقاومت در اجرا کمتر می شود، اظهار داشت: زمانی که مدیر یک مجموعه و یا سازمان با کارمندان خود صحبت و از مشارکت آن ها استفاده می کند، باعث می شود که کارمندان فرآیند "رشد" را به آرامی طی کنند.

وی، با طرح این سوال که مدیران خوب برای اینکه عملکردشان را بهبود دهند، باید چه اقداماتی را انجام دهند، گفت: 1- مدیر خوب باید الگوی عملی کارمندان باشد، 2-مدیر باید سرمایه گذاری کند،3-به کارمندان خود انرژی دهد،4- مشاور و راهنمای کارمندش باشد،5- موارد مهم را به کارمندش یادآوری کند و در موارد مورد نیاز به او تذکر دهد6-اعتمادسازی کند، 7-از رفتار و عملکرد بازخورد بگیرد، 8-مبتکرانه کار کند و اجازه دهد که کارمندش طرح ها را انتقاد و تصحیح کند، 9- مدیر باید چشمان کارمندش را باز کند، 10-موانع موجود را از سر راه کارمندش بردارد،11- با کارمند مبادله ایده و اطلاعات داشته باشد و 12- مدیر باید مشکلات ایجاد شده را با تدبیر خویش حل و فصل کند.

وی در ادامه به مدیران توصیه کرد: به کارمندانتان اجازه بازخورد دهید و خودتان را در معرض ارزیابی شدن قرار دهید و از این موضوع استقبال کنید. 

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر این مطلب که مدیران نباید به تنهایی کارمندان خود را ارزیابی کنند، اظهار داشت: به این دلیل که ممکن است خطای "شباهت" صورت گیرد؛ به این معنی که مدیر براساس میزان شباهت کارمندش به خود عملکرد او را ارزیابی کند. موثرترین راه برای ارزیابی کارمندان این است که بجای یک نفر، یک تیم کار ارزیابی را انجام دهند؛ همچنین از خود کارمندان می توان برای ارزیابی ها آن ها کمک گرفت.

وی با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه "برای اینکه ارزیابی های دقیق و منصفانه ای از کارمندان داشته باشیم، باید چه کنیم؟" پاسخ داد: اولین توصیه، ارزیابی تیمی است. دومین توصیه این است که مدیران باید کارمندان را براساس مستندات ارزیابی کنید و تنها به حافظه و ذهنیات خود اکتفا نکنند.

دکتر ابوالعلایی خاطرنشان کرد: سومین توصیه این است که کارمندان خود را کوتاه مدت ارزیابی نکنید و چهارمین توصیه اینکه تنها  نتیجه حاصل شده را ارزیابی نکنید؛ چرا که ممکن است کارمند برای کار خود تلاش کرده باشد اما عوامل خارج از کنترل نتیجه را بد رقم زده است.

وی اضافه کرد: سه عامل "بنیانگذاران سازمان"، "رفتار مدیران" و سرپرستان و "سیستم های مدیریت منابع انسانی"، فرهنگ و رفتار کارکنان و کارمندان یک سازمان را رقم می زند.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: فرهنگسازترین سیستم مدیریتی برای مدیران تا بتوانند عملکرد کارمندان خود را تحت تاثیر قرار دهند یک چرخه ساده "برنامه ریزی"، "گرفتن بازخورد"،"ارزیابی عملکرد"، "بازنگری و تحلیل در امور" را شامل می شود. این چرخه یک پایه مهم دارد و آن لحاظ کردن "انصاف" است.

 در پایان این کارگاه دکتر کیانی، معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه خاطر نشان کرد: نمونه ای از "فرم نیاز سنجی آموزشی برای مدیران و کارکنان"، "فرم نظرسنجی برای اطلاع از میزان رضایتمندی دانشجویان از خدمات پردیس ها در حوزه های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی" و همچنین  "فرم خود ارزیابی مدیران و اعتبار سنجی پردیس ها" آماده شده که در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.