در دومین روز از کارگاه بالندگی حرفه ای ویژه مدیران برگزارشد:
کارگاه"معیارهای کیفیت مطلوب در مدیریت دانشگاهی"
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، کارگاه بالندگی حرفه ای ویژه مدیران پردیس ها، مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با عنوان "کیفیت و ارزیابی در مدیریت دانشگاهی" در حالی به کار خود ادامه می دهد که امروز 21 دی ماه دومین کارگاه آموزشی "معیارهای کیفیت مطلوب در مدیریت دانشگاهی و رویکرد مدیریت مشارکتی در دانشگاه" توسط دکتر مقصود فراستخواه در نوبت صبح نیز برگزار شد.
دکتر آراسته در ابتدا به مدیران توصیه کرد برای مدیریت بهتر، به کارمندان خود تفویض اختیار کنند. اگر کارمندان نسبت به ارزش ها و هنجارهای سازمان "پیوند سخت" داشته باشند، بسیار ارزشمند است.
وی در تعریف "پیوند سخت" و "پیوند سست"، گفت: در سیستم پیوند سخت، تغییرات در یک زیر سیستم موجب بروز تغییرات در بقیه زیر سیستم ها خواهد شد در حالی که در سیستم پیوند سست، عناصر و اجزا در مقابل هم واکنش نشان می دهند، اما در عین حال هر یک هویت خود را حفظ می کنند.
دکتر آراسته خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش ایران علی رغم تلاش ها، تفکر "اسکینری" حاکم است؛ یعنی هدف قبولی در دانشگاه است نه پرورش انسان. در حالی که باید تفکری را حاکم کنیم که دانش آموز درس بخواند، چون باید درس بخواند.
وی اصول اساسی در سیستم های مشارکتی را "تاکید بر توافق جمعی، قدرت مشارکتی، تعهدات و آرمان های مشترک، تاکید هدفی که بر مسولیت های همگانی و مشورت" عنوان کرد.
دکتر آراسته با اشاره به اینکه در مدیریت "اجماع" بهترین شیوه برای تصمیم گیری است، خاطرنشان کرد: در جلساتی که با کارمندان خود دارید به نظرات آن ها احترام بگذارید و از نظر مشارکتی آن ها بهره ببرید.
وی خاطرنشان کرد: یک مدیر خوب باید؛ 1- هدفمند کار کند، 2- کار دسته جمعی کند،3-به دنبال ارتقا نیروی انسانی باشد،4-به دنبال ایجاد تحول باشد.
دکتر آراسته با اشاره به جایگاه مدیریت در سیستم های مشارکتی توصیه کرد برای رهبری موثر در سیستم های مشارکتی باید 1- با هنجارهای گروه هماهنگ باشید، 2- انتظارات گروه از رهبری را تایید کنید،3- از کانال های نهادینه شده ارتباطی استفاده کنید،4- گوش فرادهید،5- تفاوت های مقامی را کاهش دهید، 6- تشویق به خویشتن داری کنید و 7- دستوری ندهید که انجام نخواهد شد.