دکتر مهرمحمدی در نخستین دوره آموزشی بالندگی حرفه ای ویژه مدیران پردیس ها، مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان:
دانشگاه فرهنگیان باید به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود
دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، امروز در نخستین دوره آموزشی بالندگی حرفه ای ویژه مدیران پردیس ها، مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان که در مجتمع آدینه برگزار شد، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این برنامه و تقدیر از دست اندرکاران طراحی آن در معاونت نظارت و ارزیابی، گفت: بحث های مربوط به بالندگی مدیران، بحث های استراتژیک است و باید نسبت به برگزاری این جلسات، اهتمام بیشتری داشته باشیم.
وی، افزود: تصور می کنم تا میل به مقصود و رسیدن به راه مطلوب از حیث کتابت و کارایی و اثربخشی راه زیادی در پیش داریم و باید دست به دست هم دهیم تا دانشگاه فرهنگیان را به یکی از نهادهای علمی و تخصصی کارآمد و شاخص در خانواده آموزش عالی کشور تبدیل کنیم.
دکترمهرمحمدی، خطاب به مدیران مراکز و پردیس ها گفت: اگر هم نظر، همکار و همراه باشیم می توان انتظار داشت در بدنه دانشگاه فرهنگیان تحولات خوبی رخ دهد؛ شما عزیزان گروه ویژه ای هستید و امیدوارم ما قدر شما را به خاطر شایستگی ها و مسولیت هایی که برعهده دارید، بدانیم و بتوانیم از ظرفیت هایتان حداکثر بهره را ببریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این مطلب که نسل جدید مدیران در دانشگاه فرهنگیان، از ویژگی های خاصی برخوردار هستند، گفت: ارتباط ما با شما یک سویه و از بالا به پایین نیست و ویژگی های خوب شما به من اجازه نمی دهد که ارتباط یک سویه داشته باشم؛ برای شما مرتبت علمی ویژه ای قائل هستم؛ جلساتی از این دست به ما اجازه می دهد که با مدیران ارتباط دو سویه داشته باشیم و به نوعی هم زبان، هم طراز و همراه شویم.
وی، با بیان این مطلب که دانشگاه فرهنگیان باید به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود، تصریح کرد: نظریه "سازمان یادگیرنده"، نظریه ای است که می تواند برای نهادهای علمی و آکادمیک، بصیرت ها و روشنگری هایی را در پی داشته باشد؛ این نظریه بر این باور است که اگر همدلی و افق مشترک توسعه تعالی صورت نگیرد، بعید است تحولی ایجاد شود.
دکتر مهر محمدی در ادامه اظهار امیدواری کرد: هرچه سریع تر بتوانیم به یک پایه مشترک فکری و توسعه ای برای دانشگاه فرهنگیان دست یابیم و به یک اجماع برسیم و گام های بعدی را دقیق تر، محکم تر و موثرتر بر داریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: پیش از این اعلام کرده بودیم که در افق و چشم انداز دانشگاه به دنبال تربیت نسل جدیدی از معلمان هستیم اما این موضوع به آن معنا نیست که نسل قدیم معلمان قابل احترام نیستند، بلکه باید به آن ها ادای احترام کرد. اما در کنار این موضوع باید به کیفیت بیشترهم توجه کرد تا به آن دست یابیم.
وی با اشاره به این مطلب که تاسیس دانشگاه فرهنگیان، یک نشانگر، نماد و سمبل اراده نظام برای تحول در امر تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین از تربیت یک توصیف هویتی شده است، بنابرین ما باید از این رویکرد هویتی در تربیت معلمان و دانشجومعلمان استفاده کنیم تا آثاری درونی در فرد به جای بگذارد و نه آثار ظاهری و مقیاس های کمی.
دکتر مهر محمدی در تعریف رویکرد هویتی معلم، اظهار داشت: هویت معلمی که در تربیت به دنبال آن هستیم، هویتی است که در مواجهه موقعیتی با مسائل تعلیم و تربیت نمایان می شود؛ ما در تربیت معلم به دنبال هویت معلم هستیم و این هویت در تلاش مستمر برای اصلاح موقعیت ها خودش را نشان می دهد؛ این معلم، معلمی است که به حیات طیبه رسیده است. معلم فکور و پژوهنده ای که ما از آن حرف می زنیم، می تواند به مسائل موقعیت شناسی او ربط داده شود.
وی، تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان اگر می خواهیم نسل جدید معلمان را پرورش دهیم، این معلم هویتش، هویت موقعیت شناسانه و موقعیت پژوهانه است و وظیفه خود را اصلاح مستمر امور می داند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر 60 هزار دانشجو در اختیار دارد، بیان کرد: این دانشجویان، 30 سال آینده نظام تعلیم و تربیت را به صورت مستقیم و غیرمستقیم رقم خواهند زد و باید نگران بود که آیا معلمانی که در حال تربیت آن ها هستیم، به شرایط آرمانی و ایده آل نزدیک هستند یا خیر؟. ما معلمانی می خواهیم تربیت کنیم که منشا تحول نظام تعلیم و تربیت کشور باشند و از همین بابت هم باید نگران باشیم که دانشجویان موجود ظرفیت های ایده آل را دارند یا خیر؟
وی تصریح کرد: تحول در نظام تعلیم و تربیت را می توانیم در تبدیل " مدرسه" به "سازمان یادگیرنده" بدانیم. ما باید دانش آموختگانی را به جامعه تحویل دهیم که عاملیت در ایجاد تحول و تعالی نظام تعلیم و تربیت داشته باشند؛ بنابرین خروجی های این دانشگاه باید به عناصری که در سازمان یادگیرند(مدرسه) ایفای نقش می کنند.
دکتر مهرمحمدی اظهار داشت: از طریق شعار راهبردی دانشگاه یعنی "دانشگاه فرهنگیان رکن تحول و تعالی نظام تعلیم و تربیت است"، می توانیم به این برسیم که به دنبال چه معلمی هستیم.
وی در ادامه تاکید کرد که ما در دانشگاه فرهنگیان یک برنامه درسی نداریم، بلکه سه برنامه درسی رسمی، برنامه درسی غیررسمی و برنامه درسی غیرمتشکل داریم. برنامه درسی غیررسمی برآمده از استعداد دانشجویان است و الزامی نیست. این برنامه می تواند به شخصیت معلمان شکل دهد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در برنامه درسی رسمی و حتی غیر رسمی باید به دروس و موضوعاتی مانند قرآن، ایرانشناسی، فناوری اطلاعات، پژوهندگی توجه بیشتر ی صورت گیرد. 150 واحد درسی رسمی کفایت نمی کند و باید برنامه درسی غیر رسمی را به رسمیت بشناسیم.
وی با تاکید بر اجرایی کردن سال تحصیلی پیوسته، گفت: باید از ظرفیت سه ماهه تابستان برای آموزش دانشجومعلمان استفاده کنیم.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به اینکه برنامه درسی غیر متشکل، به مهندسی آگاهانه و مدبرانه فضای زیست دانشجویان نظر دارد، افزود: این برنامه درسی می تواند در دست یابی به شایستگی های دانشجویان فتح الفتوح باشد، مانند؛ نامگذاری اماکن به نام بزرگان، فراهم کردن زمینه ها رویارویی دانشجویان با افراد و نام های بزرگ است. بهتر است به جای لفظ خوابگاه به دنبال واژه بهتری باشیم.
وی ادامه داد: در حوزه هوشمندسازی، شما عزیزان می توانید فروشگاه کتاب را به طور ثابت دایر کنید. دایر کردن گالری های هنری در پردیس های دانشگاهی یکی دیگر از پیشنهادهای من به شماست.
دادرس در ادامه این مراسم از برگزاری همایش ارزیابی کیفیت نظام آموزش عالی در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: یک ماه مهلت ارسال مقالات تمدید شده است