با هدف ترجمه و تفسیر آیات متناظر با عناوین و سرفصل های ساحت های ششگاه تربیتی، برگزار شد:
کارگاه آشنایی با ترجمه و تفسیر قران کریم بر مبنای ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، همزمان با سالروز گرامیداشت روز دانشجو، در پردیس شهید چمران تهران، کارگاه آشنایی با ترجمه و تفسیر قران کریم بر مبنای ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین تشکیل شد .
اسدالله اسدی گرمارودی، مدیرگروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی پردیس شهید چمران، هدف از تشکیل این کارگاه را آشنایی دانشجومعلمان با ترجمه و تفسیر آیات متناظر با عناوین و سرفصل های ساحت های ششگاه تربیتی اعلام داشت و افزود: برخی از آدرس آیات متناظر با هریک ازساحت ها وعناوین ذیل آن از قرآن کریم استخراج و از طریق نصب در تابلو در اختیار شرکت کنند گان کارگاه قرار گرفت تا با التفات به آن، یک آیه مرتبط به یکی از ساحت های شش گانه را انتخاب ومطابق فرایندی بررسی نمایند.
وی ادامه داد: رجوع به کشف آیات و پیدا کردن آیه و ثبت آن در کار برگ، مراجعه به کتب لغوی و استخراج وتکمیل این بخش، مراجعه به ترجمه های مختلف آیه و انتخاب و گزینش حد اقل دو ترجمه برتر از دیدگاه شرکت کننده ازبین ترجمه ها، مراجعه به کتب تفاسیر و خالصه بر داری از دو تفسیر از بین تفاسیر و نهایتا جمع بندی و نتیجه گیری از آیه در ارتباط با موضوع ساحت مورد نظر برای تسهیل انجام کار در فرایند تعریف شده است.
مدیرگروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی پردیس شهید چمران تهران ادامه داد: ضمن معرفی سامانه « قران نور» و نصب آن در تلفن های همراه خود و نیز ارایه آن با استقرار لب تاب هایی برای استفاده در انجام کار، نمایشگاهی از کتب مورد نیاز مراحل 5گانه کار کارگاهی دایر شد تا شرکت کنندگان با استفاده از آنها اقدام نمایند. این اقدام که از اهداف ضمنی کارگاه بشمار می آید باعث شد تا شرکت کنندگان با مجموعه کتب مرجع مرتبط همچون کشف آیات، لغت نامه های قرانی ، انواع چاپ های قرانی در خطوط مختلف و ترجمه ها و تفسیرهایی چند آشنا شده و نسبت به آنان مانوس شوند.
اسدی گرمارودی افزود: اتخاذ این روش را می توان نوعی از در آمیختگی دانش موضوعی و دانش تربیتی نام نهاد، که باعث می شود دانشجومعلمان با التفات به ارتباط محتوا با آرمان ها، هدف ها و ارزش های متناظر بر آن با علاقه مندی بیشتری به توان افزایی خود در کار تعلیم و تربیت تا مرحله ملکه شدن اهتمام ورزند.
وی با بیان اینکه اگر قرار است درتحقق چشم انداز سند تحول، نقش بی بدیل معلمان محقق شود و اهداف بر شمرده شده بعنوان بذرهای ساحت های ششگانه نظام تعلیم و تربیت توسط معلمان کاشت و داشت و برداشت شود، اظهار داشت: ضرورت دارد دلالت های آیات قرانی بر ساحت های شش گانه سند تحول در سرفصل های دو واحد درسی تفسیر موضوعی قران کریم در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مورد نظر قرار گیرد.