رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:
حراست مقتدر، تصمیم ساز و حرفه ای سیاستی موثر همراه با تعامل و بصیرت در همه ی لایه های دانشگاه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ رضا مراد صحرایی در نشست مسئولان و کارکنان حراست دانشگاه فرهنگیان که با شعار حراست مقتدر، تصمیم ساز و حرفه ای، در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تشکر از همکاران حراست، انتخاب هوشمندانه شعار نشست را سیاستی موثر برای حضور در این بخش، همراه با تعامل و بصیرت در همه ی لایه های دانشگاه دانست.
وی امر تربیت در دانشگاه را روندی دانست که نمی توان آن را صرفا با چند بخشنامه و قوانین در حوزه ها اداره کرد و افزود: باید سایر عوامل متداخل در این فرآیند پیچیده را نیز، همزمان موثر دانست و برای اثرگذاری عوامل، تمامی قطعات را در برنامه ریزی به دقت مورد بررسی قرار داد، و اثرات این اجزا را بر همدیگر به گونه ای سازماندهی کرد که در امر تربیت، ضمن عدم تداخل، بهترین اتفاق که همان تربیتِ معلمِ آینده است، اتفاق بیافتد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در چرایی بازدهی بالای مراکز تربیت معلم دو دهه اول انقلاب، با آنچه امروز تحت نام دانشگاه فرهنگیان اتفاق می افتد، گفت: به نظر می رسد در حال حاضر روابط درون سیستم دچار اشکالات و اختلالات متعددی است، که حاصل آن پایین آمدن کیفیت در امر تعلیمِ معلم است؛ اگر روابط درون اجزایی دانشگاه به نحوه موثر شکل گیرد، خود به خود تربیت شکل خواهد گرفت.
صحرایی با بیان اینکه باید برای رفع این نقایص و اشکالات در تمامی فضاهای آموزشی و سراها، دانست که چه اجزایی و با چه نقشی در حال انجام وظیفه می باشند و کیفیت آنها را در امر تربیت مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: دانشگاه در سال های اخیر در موضوع فرصت های یادگیری مستقیم و برنامه درسی، کیفیت مناسبی نداشته و همین موضوع سبب شده است تا برخی از افراد در حوزه تصمیم گیری، به این فکر کنند که اصولا چه لزومی برای جذب و تربیت معلم با این روش وجود دارد.
وی فرصت های یادگیری را به نوعی مزیت این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها قلمداد کرد و ادامه داد: این مباحث در جای خود پاسخی مستدل دارد، آن هم فرصت های یادگیری غیر رسمی همچون کانون ها، تشکل ها و دیگری فرصت های یادگیری غیر متشکل یعنی فضا و محیط حاکم بر فضاهای آموزشی، سراها و خوابگاه ها و جو غالب فرهنگی است که این وجه، پیش از این یعنی در سال های ابتدایی مراکز تربیت معلم، بسیار پررنگ بود و هویت معلمی افراد را شکل می داد؛ اما امروزه این فرآیندِ بسیار مهم، آسیب دیده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگری از سخنان خود راه های برون رفت از اشکالات و موانع جدی در امر تعلیمِ معلم آینده را برشمرد و از اقدامات صورت پذیرفته در این حوزه ها، گزارشی به شرکت کنندگان نشست ارائه داد.
وی در ادامه اصلاح ساختار، جذب اساتید با روش های متداول دانشگاه و جذب یک هزار دکتر معلم، تدقیق و روزآمدی ساز وکارها، سپردن بخشی از تربیت به خود متربی، همراهی مهربانانه و همیارانه با دانشجومعلمان و روزآمدسازی برنامه های درسی تربیتی تربیت معلم را ازجمله مسایل مهم برای حرکت به سمت تعالی تربیتِ معلمِ تراز آینده جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.
صحرایی، در پایان خطاب به اعضای نشست گفت: در کنار موضوعات مختلف صیانتی و حراستی، سعی و اهتمام شما بر این باشد که در تمامی بررسی ها و پیگیری ها، رویکرد غالبِ مواجهه ها با دانشجومعلمان، تربیتی باشد و در امور خود، تفوق و تقدمِ حلم بر علم سیطره یابد. اما در مواجهه با کسانی که تعمدا در جریانات و اغتشاشات اخیر موثر بوده اند، باید با رعایت موازین قانونی اقدام لازم در خصوص ایشان بعمل آید.