وزیر آموزش و پرورش در جلسه کمیته ملی احیا هنر در تربیت معلم:
بسیاری از نارسایی های تربیتی می تواند از طریق آموزش هنر حل شود
دکتر علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز در جلسه "کمیته ملی احیا هنر در تربیت معلم" با اشاره به ساحت های 6 گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از ساحت های 6 گانه به "تربیت هنری و زیبایی شناختی" اشاره دارد. معتقدم بسیاری از نارسایی های تربیتی می تواند از طریق آموزش هنر حل شود.
وی افزود: سه موضوع "ساعت درس هنر در برنامه های درسی"، "معلم هنر" باشد و "تربیت معلم هنر" را پیش رو داریم ، باید به این نکته توجه داشت که این 3 موضوع پیرو و به نوعی مکمل یکدیگر هستند.
دکتر فانی پیرامون موضوع به کارگیری معلمان هنر به صورت آزاد در مقطع ابتدایی، به برخی مسائل اداری و اقتصادی موجود اشاره کرد.
وی در ادامه از احیای دوباره "گروه هماهنگی تربیت معلم" از 2 هفته گذشته پس از 5 سال خبر داد و گفت: بررسی این موضوعات برعهده این گروه است و حتما مواردی که مطرح شد در این گروه هماهنگی که دبیر آن دکتر نظری است، بررسی خواهد شد و دوره تربیت معلم، عنوان رشته و سرفصل ها بار دیگر مطرح می شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به حذف تدریجی مقطع پیش دانشگاهی و کاهش دروس دانشگاهی در مدارس، باید به سمت آموزش و ایجاد دروس "مهارت های زندگی" و "هنر" و ... پیش برویم.
وی بار دیگر تاکید کرد: در حال حاضر قدر مسلم این است که در متوسطه اول، درس هنر وجود دارد و تلاش ما بر این است که بر حسب نیاز به معلمان هنر، معلم تربیت کنیم.
فانی، بر ضرورت تمرکز مرکز نیروی انسانی بر بررسی ها و مطالعات لازم پیرامون این امر، تأکید کرد.
وی، ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است "هنر" وارد مقطع متوسطه دوم شود، منتظر اقدامات سازمان پژوهش هستیم تا گام های بعدی برای تمرکز و بررسی بر مقوله نیروی انسانی در این رشته انجام گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت از مطالعه و بررسی مسیرهای مختلف تربیت معلم خبر داد.
فانی درباره جذب معلمان هنر در مقطع ابتدایی نیز گفت: برای سه سال اول دوره ابتدایی باید نظام تک معلمی را بپذیریم، اما شاید در دوره دوم ابتدایی بتوانیم چند معلمه شدن را توسعه دهیم.
وی، در ادامه از بررسی این موضوع در معاونت آموزش ابتدایی خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعضای حاضر مثلث تعاملی را پیشنهاد دادند که شامل دانشگاه فرهنگیان، مرکز نیروی انسانی و دفتر تالیف بود، من 2 رکن دیگر یعنی دانشگاه شهید رجایی و معاونان آموزشی وزارت آموزش و پرورش را به این مجموعه اضافه می کنم که بر حسب موضوع باید دعوت شوند تا تصمیمات عملی و علمی مناسب اتخاذ شوند.
وی به مساله طرح شده درباره تبدیل وضعیت مدرسان نیز اشاره و گفت: در دومین جلسه هیات امنا به موضوع تبدیل وضعیت مدرسان مطرح و توسط ما از آن دفاع شد، البته مخالفانی مانند وزارت علوم هم داشت که در نهایت تصویب شد، در حال حاضر مصوبه به دفتر رییس جمهور برای امضا ایشان به عنوان رییس هیات امنا ارجاع داده شده است و زمانی که به امضا برسد احکام صادر خواهد شد.
وی عنوان کرد: امیدوارم تشکیل این کمیته که با همکاری ستاد آموزش و پرورش برگزار می شود، درآموزش هنر موثر و راهگشا باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به زمان بر بودن امر برنامه ریزی و امور ستادی، خاطرنشان کرد: می خواهیم حساب شده و با بصیرت حرکت کنیم و ممکن است در ابتدای راه به ایده آل ها نرسیم.