در معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد:
دومین جلسه کارگروه تخصصی فرصت های بالندگی با موضوع "راهکارهای بهبود فرهنگ یادگیری" و "رویکردهای نوین آموزشی با تمرکز بر گیمیفیکیشن"
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دومین جلسه کارگروه تخصصی فرصت های بالندگی با موضوع "راهکارهای بهبود فرهنگ یادگیری" و "رویکردهای نوین آموزشی با تمرکز بر گیمیفیکیشن" شنبه 10دی ماه در دفتر معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برگزار شد.
در ابتدای این جلسه ، فاطمه مقاره زاده مدیر بالندگی حرفه ای به ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های انجام شده مدیریت بالندگی از جمله تهیه نظامنامه جامع بالندگی، تهیه و اجرای بسته آموزشی مدیران مطابق با مدل شایستگی عمومی سازمان استخدامی و تور توسعه حرفه ای مدیران گروه های آموزشی استان تهران به مجتمع آموزشی سراج که ماحصل نخستین جلسه کارگروه تخصصی فرصت های بالندگی بود، پرداخت.
در ادامه صفایی موحد با اشاره به پیشرفت علم و فن آوری در دنیای مدرن امروزی گفت: نباید ملاک ارزیابی سازمان ها تعداد دوره و میزان نفرساعت دوره های برگزار شده باشد، بلکه پارادایم های نوین آموزشی به میزان موفقیت سازمان ها در ترغیب کارکنان خود به یادگیری و درک میزان پیشرفت عملکرد آنها بر اساس سیستم های رصد میزان یادگیری تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه تجربه حین کار و الگو گرفتن از تجارب دیگران، مدل ۷۰:۲۰:۱۰ و... از موضوعات مورد توجه برنامه های توسعه منابع است، افزود: مدل ۷۰:۲۰:۱۰ رویکردی برای یادگیری و توسعه منابع انسانی در سازمان هایی بدنبال به حداکثر رساندن اثربخشی یادگیری و برنامه های توسعه کارکنان خود با بهره گیری از فعالیت ها و و ابزارهای یادگیری (به غیر از آموزشهای مستقیم) است.
در این نشست همچنین فرهاد علی پور عضو هیات علمی دانشگاه با شرح مشکلات و چالش های موجود در توسعه منابع انسانی دانشگاه و لزوم تامل در زمینه رفع آنها بر لزوم شناخت سطوح تصمیم گیری و شرح وظایف حرفه ای به منظور سیاست گذاری در زمینه فرصت های بالندگی تاکید کرد.
وی در ادامه، مطالعه فرصت های بالندگی در سایر کشورها و بومی سازی آنها مطابق با سیاست های دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکلات و معضلات مسیر توسعه و بهسازی منابع را امری ضروری دانست و غفلت از رفتارهای هوشمندانه، تعاملات و گفتمان های صمیمی را موجب بسیاری از مشکلات پیش افتاده دانست.
علی پور، خاطرنشان کرد: به منظور درونی کردن ارزش ها می بایست عملکردهای نرم را تقویت کرد تا نگرش های مثبت شکل گیرد و بدنبال آن میزان انگیزه، تعهد و تعلق سارزمانی کارکنان افزایش یابد.
ایوب ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت نیز طراحی و ترسیم الگوهای شایستگی ویژه گروه های مختلف حوزه های تخصصی دانشگاه را از مهم ترین برنامه های راهبردی دانست.
وی با تاکید بر کیفیت بخشی فرصت های بالندگی متناسب با زیست بوم دانشگاه، از کارگروه درخواست پیشنهاد های سازنده و عملیاتی داشت.
در ادامه کبری کریم زاده سرپرست مرکز سنجش با اشاره به کانون ارزیابی و الگوهای شایستگی در حال طراحی، توجه ویژه به کانون توسعه را مهم دانست.
بیان مطالبی در خصوص مدیریت دانش ، اشتراک گذاری دانش و تسهیل شرایط یادگیری سازمانی و ساده کردن فرآیندهای کاری، اهمیت توجه به برنامه ریزی نیروی انسانی و آموزش های تخصصی مورد نیاز، شناسایی، کاهش و به صفر رساندن خطاها در فرآیندهای کاری به عنوان بسترساز فرهنگ بهبود مستمر به منظور تضمین کیفیت و لزوم حضور کارورز حرفه ای در گفتمان های کاری از سوی اعضا از دیگر برنامه ها بود.
در پایان، شفافیت در سطوح تصمیم گیری، تلاش در به حداقل رساندن و اصلاح خطاها، شایسته محور بودن فرصت های بالندگی، برگزاری گفتمان های علمی(داستان سرایی و روایت گری تجربیات کاری)، تمرکز بر یادگیری فردی و اجرا کردن آن بصورت پایلوت در استان هایی که ظرفیت اجرای آن را دارند توسط اعضا مورد توجه قرار گرفت.