وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
ایجاد خانه های خلاق، مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری در پردیس ها
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین اختتامیه سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان و نشست سالانه مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه تعلیم و تربیت کتاب قرآن، الگو و اسوه برای معلمان راهنما هستند، سیره معلمان تاریخ بشریت را هم به عنوان الگو در اختیار داریم.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان قدمتی بیش از صد سال دارد و با قوت و قدرتمندی برای مناطق دور دست دانشسرای عشایری، دانشسرای روستایی را داشتیم که به دلایل مختلف این موارد از بین رفتهاند.
نوری یادآور شد: در دوره ای که متمرکز بر تربیت معلم شد ، معلمانی پرورش یافتند که هنوز هم التزام و تعهدشان به آموزش و پرورش مثال زدنی است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بستر حکمرانی نظام است، گفت:چشم امید همه به معلم است. براین اساس، شاهد هجمههای رسانهای هستیم که به قرآن کریم اهانت میشود و ما هم این اقدامات را محکوم میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبری فرمودند که حتی اگر کتاب و مدرسه هم نباشد، معلم میتواند دانش آموز را تربیت کند.
وی افزود: انتظار داریم دانشگاه و پژوهشگاههای ما نسبت به اتفاقات روز آموزش و پرورش واکنش نشان دهند. معلم باید هرکجا که هست مسئولیت اجتماعیاش را ایفا کند. ما باید معلمها را آماده نگه داریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم باید روحیه انقلابی و جهادی و بصیرت داشته باشد، بطور مثال اگر معلم درگیر مشکلات خوابگاهی شود، نمیتواند به درستی نقش خود را ایفا کند هرچند که وظیفه ما تامین خوابگاه است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: روحیه استدلال و تحلیلگری بسیار مهم است . مهارت تولید فکر از دیگر ویژگیهای معلمی است. دانشجوها باید آرمان خواه شوند.
نوری با بیان اینکه ارائه الگوها و مدلهای رفتاری معلم در دانشگاه ضروری است، افزود: دانشجومعلمان باید خلاقیت داشته باشند و از وقتشان به درستی استفاده کنند. آنها باید قدرت نظریه پردازی علمی داشته باشند.
نوری ادامه داد: دانشجوها نظرات و ایدههایشان را مطرح کنند. باید خانههای خلاق، مراکز نوآوری و پارکهای علم و فناوری در پردیسها شکل گیرند.
وی عنوان کرد: مهارتهایی مانند جذب، کمک و مشارکت دیگران و استفاده از ظرفیت مردمی را کمتر به معلمانمان آموزش دادهایم. در این راستا خودباوری بسیار مهم است و استحاله فرهنگی یک جریان طولانی است که از دیرباز بوده است.