Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی در "نشست تخصصی درس پژوهی"؛

"درس پژوهی" در رشد حرفه ای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار موثر است

  • به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، "نشست تخصصی درس پژوهی، چیستی و چرایی و چگونگی نهادینه سازی آن" امروز به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

    دکترساکی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ابتدای این مراسم، ضمن خیرمقدم خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان برنامه ای تحت عنوان "تکوین گفتمان تربیت معلم" پیش رو دارد. این دانشگاه مقوله تربیت معلم را مهم می داند و به دنبال این است که فضای گفت و گو را فراهم و گفتمان سازی کند.

    وی، افزود: پیش بینی شده حتی الامکان در هر ماه یک همایش یا یک نشست تخصصی-علمی در حوزه تربیت معلم داشته باشیم و مراسم امروز، دومین نشست علمی در این راستا است؛ شما عزیزان و همه کسانی که مطلب و یا موضوعی در خصوص تربیت معلم دارند، می توانند به ما پیشنهاد دهند تا بر اساس آن نشست هایی برگزار کنیم.

    دکتر ساکی، با اشاره به این مطلب که ماه آینده برنامه ی کارورزی تربیت معلم را خواهیم داشت، گفت: بحث امروز در خصوص مقوله "درس پژوهی" به عنوان موضعی نسبتا جدید در دنیا است و از سوی نظام آموزشی به آن توجه زیادی شده است.

    معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اینکه درس پژوهی در رشد حرفه ای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار موثر است، اظهار داشت: "در سند تحول بنیادین و همچنین برنامه تعالی مدیریت در آموزش و پرورش" به مقوله "درس پژوهی" توجه شده است. همچنین در برنامه جدید دانشگاه فرهنگیان نیز درس پژوهی را وارد کرده ایم.

    وی، خاطر نشان کرد: در "همایش تربیت معلم" که سال آینده در هفته آموزش و معلم برگزار می شود، یک بحث به درس پژوهشی و معلمان پژوهنده اختصاص دارد. از همین حالا از معلمان دعوت می کنیم دست به قلم شوند، مقاله بنویسند و برای ما ارسال کنند.

    دکتر ساکی، در پایان، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این نشست های تخصصی و علمی، در توسعه معلم پژوهنده در نظام آموزشی  مؤثر باشد.

    ابوالفضل بختیاری عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش،  پیرامون بحث "فرهنگ آموزش و یادگیری، پیش نیاز درس پژوهی"، به ارائه ی  آمار تحصیلی معلمان پرداخت.

    وی، در ادامه با نمایش کلیپ های کوتاه، فضای فیزیکی مدارس در توکیو را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد و گفت: در نظام تعلیم و تربیت ژاپن، معلم، همراه با دانش آموز فرایند یاددهی و یادگیری را طی می کند و پیش از یاددهی خود فرا می گیرد؛ اگر این کشور در مقوله "درس پژوهی" موفق بوده است چون کار را از 150 سال گذشته آغاز کرد.

    عضو هیات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش، در ادامه تصریح کرد:  آنها معتقدند قد و قواره هر ملتی به معلمانش بستگی دارد و تقریبا جایگاه و منزلت معلمان در ژاپن در رده های دوم و سوم است و به کارگیری و استخدام معلم در این کشور فرایند دشواری دارد.