Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در دومین همایش ملی علوم تجربی:

رویکرد دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت پرورش معلم حرفه ای است

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به وقفه ۱۵ ساله در آموزش علوم در کشور، گفت: رویکرد ما در نظام تعلیم و تربیت باید تربیت معلم حرفه ای باشد، نباید به دنبال تعلیم و تأمین معلم باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد؛ پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در همایش ملی آموزش علوم تجربی اظهار کرد: با تلاش‌های تیمی توانستیم در سال ۱۳۹۹ رشته آموزش علوم تجربی در کشور را برای اولین بار بنیان گذاری کنیم که این اتفاق کار بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت کشور بود.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تربیت معلم هستیم و باید تربیت معلمان را اصل بدانیم، افزود: در تربیت معلم اساس کار، پرورش معلم است.

انصاری راد، ادامه داد: هدف، تربیت معلمی است که فرد به صورت تعهد خدمتی به شکل شبانه روزی حضور داشته و شایستگی و تربیت لازم را کسب می‌کند تا بتواند وارد نظام تعلیم و تربیت کشور شود.

وی با اشاره به پیشینه تربیت معلم در کشور، با بیان اینکه مراکز تربیت معلم فراز و نشیب های زیادی را طی کرده اند، گفت: نگاه به دانشگاه تربیت معلم در سطح سیاست‌گذاران نظام نیازمند توجه ویژه و اساسی است و باید به دید سرمایه‌گذاریبه آن نگریست، تربیت دانش آموزان به معلم تربیت شده نیاز دارد، معلم باید خوب تربیت شود تا بتواند خوب تربیت کند و اثر مثبت بگذارد.

معاون دانشجویی، گفت: معلم شایسته باید تحولات را در آموزش و پرورش رقم بزند و خودش وارد کارزار شده، مقاله ارائه دهد، در کلاس درس خلاقانه یاد بدهد و باعث تغییر در رفتار یا یادگیری دانش آموزان شود و سپس سبک جدید درسی خود را به عنوان مدل به کشور ارائه دهد.

 

یادگیری دغدغه اصلی نظام تربیت و آموزش و پرورش است

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در تمام دنیا یادگیری دغدغه اصلی نظام تربیت و آموزش و پرورش است و ما باید به دنبال یادگیری باشیم که به تغییر رفتار ختم شود، شایستگی در یادگیری در معلمان و دانش‌آموزان بر اساس دانش پایه اتفاق بیفتد. معلم باید خلق و خوی معلمی داشته و شایستگی‌های ویژه‌، ترازهای برتر علمی، دانش و تخصص در حوزه تربیتی و آموزش علوم روانشناسی و علم آموزش داشته باشد، اگر کسی آموزش علوم را بداند علم آموزش را برای تمام رشته‌ها خواهد دانست.

وی عنوان کرد: لازم است دانش حرفه‌ای برای علوم کسب کرد و آموزش و پرورش را به سمت عمل برد، علمی فکر و برنامه‌ریزی کرد.

انصاری راد با بیان اینکه هر چه قدر در حوزه تربیت معلم هزینه کنیم سرمایه‌گذاری کردیم، خاطرنشان کرد: به منظور انجام بهترین شیوه‌ها، معلمان باید کارورزی کرده، پژوهشگر باشند و در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و الگوهای موفق تدریس را ارائه دهند و به این شیوه نمونه‌های خلاقانه در کشور بچرخد و تربیت معلم ارتقا یابد.

وی بیان کرد: اگر دانش علمی معلم با دانش حرفه ای او به شکلی گسترش یابد، دانش به اقدام و عمل برسد بهتر خواهد بود، کیفیت معلم نشان از شایستگی او در تعلیم و تربیت دارد و بر عملکرد علمی معلم تاثیر گذار خواهد بود. معلم تربیت شده نگاه هدایتگرانه، راهنماگونه دارد و موقعیت های کسب دانش را برای دانش آموزان به وجود می‌آورد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به برخی کمبود ها و مشکلات، ادامه داد: نگاه تأمین معلم باید به سمت نگاه تربیت معلم سوق داده شود.

وی در ادامه این همایش به بایدها و ضرورت آموزش علوم اشاره کرد و گفت: معلمان باید مبانی روانشناسی، اصول آموزش علوم، مبانی روانشناسی یادگیری و فلسفه آموزش را یاد بگیرند چرا که علوم تاثیر مستقیمی در پدیده های اجتماعی دارد، اگر علوم را بشناسیم می‌توانیم پدیده های اجتماعی را بشناسیم.

وی گفت: ما اسناد بالادستی قوی و منحصر به فردی همچون سند تحول بنیادین، برنامه های درسی و مبانی علمی خوبی داریم که باید اجرایی شده و از فنون آن در تربیت معلم در آموزش علوم استفاده کنیم.

معاون دانشجویی، بر ضرورت ارتباط بین کانون‌ها و دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و افزود: اگر معلم می‌خواهد موقعیت یادگیری را جا به جا کند، مدیران باید از آن‌ها حمایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه توجه همه جانبه به ۵ سال اول معلمی خیلی مهم است، گفت: اگر معلمان در ۵ سال اول به سمت حرفه ای شدن و ارتقا علمی بروند بهترین معلمان آینده خواهند شد. همچنین لازم است ویژه‌تر ارتباط خود با معلمان جوان را حفظ کنیم.

انصاری راد، ادامه داد:  باید معلمی را حرفه تخصصی ببینیم و این حرفه‌ای شدن در تربیت معلم رخ می‌دهد که باید برای این امر فضاهای لازم را به وجود بیاوریم.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در نظام تعلیم و تربیت باید تربیت معلم حرفه‌ای باشد، نباید به دنبال تأمین معلم باشیم، آموزش علوم را به عنوان علم آموزش، راه یادگیری و به دست آوردن اطلاعات برای بچه ها قرار دهیم و آموزش علوم را یک زمینه برای تبدیل یادگیری در بخش های دیگر علوم اجتماعی و ریاضیات بدانیم. اگر فرزندان ما حل مسئله را یاد بگیرند فهم ریاضیات، فیزیک و ... مسائل درست می‌شود، بنابراین نگاه معلم ما باید به آموزش عوض شود.

معاون دانشجویی، با اشاره به برخی مشکلات مالی و لزوم روزآدی منابع علمی در دانشگاه‌ها و اساتید، گفت: در هر دو بخش مادی و معنوی باید دانشجو معلمان مطالبه‌گر باشند تا بتوانند با آرامش و بدون دغدغه به کلاس درس بروند و ویژه تر دانشجویان باید مطالبه‌گر علمی و مطالبه‌گر حرفه‌ای باشند.