نظام آموزشی و معلم آینده
آینده نگری، یک نیاز اساسی و مهم است و در این رابطه از ارگان هایی که باید خود را با تحولات عصری و آینده هماهنگ کند دانشگاه فرهنگیان است.
بهبود کارآیی و برابری آموزش مدرسه ای تا حد زیاد به اطمینان خاطر از این موضوع بر میگردد که افراد باصلاحیتی بخواهند به عنوان معلم کار کنند. در دهه اول قرن بیست و یکم، صلاحیت را مجموعهای از رفتارها و مهارت هایی میداند که انتظار میرود افراد در سازمان خود به نمایش بگذارند. اما بیشتر پژوهشگران صلاحیت را به مثابه ترکیبی از دانش عملی و نظری مهارتهای شناختی، رفتار و ارزشهای به کار گرفته شده برای بهبود عملکرد قلمداد میکنند یا آن را به عنوان وضعیت یا کیفیتی تلقی میکنند که فرد به اندازه کافی شرایط لازم را داشته باشد یا از گذشته توانایی برای ایفای نقشی خاص برخوردار باشد.
معلــم آینده باید دارای توانایی، آگاهی، رفتار و سازگاری با تغییرات و تحولاتی که به وقوع میپیوندد باشـد. درخواستهای جوامع از مدارس و معلمان روز به روز پیچیدهتر میشود لذا بر اساس اسناد بالادستی و بنا بر اهمیت جایگاه معلم در نظام تعلیم و تربیت ضرورت تعیین شاخصها و استانداردهای دانشجومعلمان نمونه برای ورود به عرصه تعلیم و تربیت آشگار میگردد و بنا بر اهمیت موضوع و تاکید ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان، دبیرخانه معلم آینده با احصاء شاخصهای دانشجومعلم نمونه و اسوه، جهت شفاف سازی و روشن نمودن چشم انداز معلم آینده راهگشا خواهد شد. دبیرخانه معلم آینده به زودی شیوه نامه اجرایی معلم آینده را به استانها ابلاغ خواهد نمود.