Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گردهمایی پویش:

حیات طیبه، محور آموزش و پرورش است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: حیات طیبه محوری و کلیدی ترین بستر انسان سازی است و با این نگرش پژوهش را به سمت و سویی متعالی پیش خواهیم برد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان علیرضا صادق زاده در اولین همایش باشگاه مجازی دانشجو معلمان پژوهشگر سراسر کشور با اشاره به برکات و ثمرات انقلاب اسلامی که زمینه توسعه دانش و پژوهش را در کشور فراهم کرد، گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت پژوهش باید به کسب شایستگی های معلمان تأکید داشت و بر موضوع کلیدی پژوهش و آثار آن بر آموزش توجه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با طرح دو سوال از معلمان پژوهشگر خاطر نشان کرد: هدف از طرح مباحثی از این دست این است که بتوانیم فضای پرسشگری و اثر بخشی پژوهش را به روشنی مطرح کنیم و با اشتراک نظرات بر کاربردی بودن این امر بیفزائیم.

صادق زاده، خاطر نشان کرد: باید بدانیم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش چه اصولی را نیاز دارد و باید از کجا دست به چنین اقدامی زد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تحول بنیادین با مفهوم حیات طیبه ارتباط مستقیم دارد و مفاهیمی چون درک و نظام معیار اسلامی و التزام به این نظام با کسب شایستگی های لازم فضای آموزشی را با محورهای اثر بخش و اثر گذار دیگری پیش خواهد برد.

صادق زاده تصریح کرد: حیات طیبه در مقابله با نظام سکولار از دوران انقلاب اسلامی با محوریت ارزش های دنیا بر مبنای دین مورد توجه است، این حیات، نوعی از زندگی است، زندگی مطلوب انسان با قرب الهی پیوند دارد.

وی ارتباط اجتماعی را از ضرورت های حیات طیبه دانست و تصریح کرد: هویت از دیگر مفاهیم مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، "شخصیت معلمان در این دانشگاه ساخته می شود". هویت از پیش تعیین شده نیست و با بهره گیری از همه امکانات در ابعاد فردی و جمعی ساخته می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه هویت تنها از جنس دانش نیست، افزود: حتی بینش هم به تنهایی کارآیی ندارد و علاوه بر این مولفه ها گرایش و اراده بر شکل گیری هویت نقش به سزایی دارد زیرا هر انسانی با اراده و اختیار  هویتی را برای خود می سازد و این مهم به جریان منحصر به فرد زندگی خود فرد ارتباط دارد.

صادق زاده عنوان کرد: ابعاد و لایه های هویت با کسب شایستگی ها به دست می آید. وی در ادامه با اشاره به  هویت حرفه ای  گفت:  برای ساخت هویت حرفه ای ضروری است موقعیت خود را درک کنیم و با این درک  و به تناسب آن با تلاش برای بهبود وضعیت می توان هویت را به درستی شکل داد. کسب هویت معلمی نیازمند کسب شایستگی های لازم برای درک و بهبود موقعیت در معلمی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت فرآیندی تعاملی است که زمینه ساز شکل گیری هویت می شود و این امر متربیان را آماده حیات طیبه می کند.

صادق زاده ادامه داد: در مبانی نظری تحول بنیادی آمده است، معلمی که شایستگی های لازم حیات طیبه را کسب کرده علاوه بر کسب شایستگی های فردی و جمعی به کمک دیگران می شتابد و خود یک مربی است و هویت مشترک انسانی و اسلامی را به درستی به شکلی اسوه مدار در خود تجلی داده است.

وی، تربیت معلم را فرآیند تعاملی زمینه ساز شایستگی های عام مطرح کرد و گفت: معلمان به منظور کسب درک و بهبود موقعیت خود و دیگران نیازمند یک فرآیند تحصصی هستند تا هویت حرفه ای ارتقاء یابد و این مهم در تمام مولفه های درسی ملاک است و تربیت معلم یک رویکرد درسی تلفیقی برای کسب شایستگی هاست.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با طرح دو پرسش اعلام کرد: معلمان باید کدام شایستگی های عام و حرفه ای را برای درک موقعیت خود و دیگران و بهبود مداوم آن بر اساس معیارهای اساسی نظام اسلامی داشته باشند و برای آن شایستگی های نیازمند طی چه مراحلی هستند.