در باشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی برگزار شد:
نشست تخصصی مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در جلسه نشست تخصصی مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور اسداله خدیوی، مدیر امور پردیس های استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه توسعه و تعهد حرفه ای از عناصر اصلی حوزه نظارت در میان بدنه دانشگاهیان محسوب می شود، گفت: در حوزه نظارت و ارزیابی نگاه کل نگر به فرآیند فعالیت های بخش های سازمانی حائز اهمیت است.
خدیوی با اشاره به اینکه نظارت به منزله رهبری آموزشی است، تصریح کرد: یک ناظر آموزشی باید یک آهنربا در دل و یک قطب نما در سر داشته باشد تا بتواند نقش راهبری را به شکلی بهینه ایفا کند.
مدیر امور پردیس های استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش و کارویژه های ناظران دانشگاهی تأکید کرد: بینش به همراه عمل عامل ترقی است و از این رو با باور به شناخت هایی که حاصل می آید می توان آینده های پیش رو را دست یافتنی کرد.
وی افزود: با نگاه فرابخشی به سه عرصه گذشته، حال و آینده بایستی بینش ها و بصیرت ها توسط رهبران آموزشی ایجاد و با آگاهی بخشی از آینده سازمان می توان پیشرفت وتوسعه بدنه دانشگاه فرهنگیان را انتظار داشت.
خدیوی تأکید کرد: وظیفه ناظران آموزشی کشف خطاها و اصلاح فرآیندهاست و از همین منظر بایستی با شناسایی موارد زائد و حذف آنها در جهت بالندگی و اصلاح سازمان اقدام کرد تا پویایی مورد نظر حاصل شود. از همین روست که بایستی تصریح داشت ناظران عاملان تغییرات و تحولات سازمان هستند.
در ادامه این جلسه ایوب ابراهیمی، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات رئیس مذهب تشیع ، با یاد و گرامیداشت معمار کبیر انقلاب و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و با اشاره به حدیث حضرت امام جعفر صادق(ع) با این مضمون که هر کس سه خصلت در او نباشد، ایمانش به او سودی نمی رساند؛ اول حلم، دوم تقوا و سوم مدارا، خاطرنشان کرد: این سخن به سه صفت مهم در ارتباط با انسان های دیگر اشاره دارد. انسان به واسطه صبر و حلم می تواند مواجهه درستی در برابر انسان های جاهل اتخاذ نماید. تقوا یا پارسایی سبب اهتراز از حرام های الهی می شود و در مدارا انسان راهی برای ارتباط موثر با دیگران خواهد یافت.
وی افزود: سه گانه تأمل در عرصه های ارتباطی و صورت بندی اهداف مبتنی بر ماموریت، نیازمند تحمل، شکیبایی، مجاهده و تلاش است تا آنچه در آمال نقش بسته است به اعمال درآید و ارزش آفرینی نماید، لذا توجه و عنایت به این سه گانهها دستیابی به مقاصد را تسهیل می نماید.
ابراهیمی، با الهام از آموزهای دینی، تصریح کرد: از منظر اسلام، خداوند در برابر هر نعمتی، مسئولیتی را بر عهده انسان قرار داده و به میزان مسئولیت نیز از انسان بازخواست خواهد نمود. قبول مسئولیت در موقعیت های دانشگاه فرهنگیان توفیقی الهی است و برای این توفیق تکالیفی وجود دارد که اگر به خوبی ادا نشود این تکیف از عهده آنان برداشته و به اهلش اعاده و واگذار می شود.
وی ضمن تأکید بر پایدارسازی نگرش سیستمی در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، همراهی با ادارات کل آموزش و پرورش در کیفیت سنجی و ارزیابی صلاحیت ورودیهای مشمولان ماده 28 اساسنامه را ضروری برشمرد.
سرپرست معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، رویکردهای جدید و رویههای پیش بینی شده در موضوع جذب و پذیرش آزمون استخدامی سال 1402 را متفاوت اعلام کرد و خواستار تعامل حداکثری ارزیابان حرفه ای دانشگاه در فرآیند برگزاری کانون های ارزیابی شد.
وی بر ضرورت هماهنگی بیش از پیش تمامی نقشآفرینان و بازیگران این دوره از ارزیابی اشاره و یکی از اهداف نشست تبریز را مرور روندهای جاری در کانون ارزیابی با رویکرد بازخوانی از طریق شبیه سازی موقعیت تدارک شده عنوان کرد.
ابراهیمی با بیان اینکه رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر واگذاری مسئولیت و تفویض اختیار به استانها است، لازمه این کار را برنامه محوری، تدقیق وظایف استان ها با نگاه برش استانی برنامه های تخصصی ستاد در استان دانست و نشست های از این دست را جریان ساز، تسهیل کننده و بستری برای وفاق و پاسخگویی دستگاه در برابر حوزه های نظارتی عنوان کرد.