Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره قرآن و عترت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، اختتامیه سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

 اصغر باقرزاده، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه مرحله نهایی سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان که ۲۷ اردیبهشت‌ماه در اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه اهالی قرآن اهل خاص خداوند هستند، اظهار کرد: امروز افرادی بر سر سفره نورانی قرآن نشسته‌اند که در کسوتی بسیار مهم به نام معلمی و رساندن افراد به مرتبه بالا فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: یکی از شاگردان امام صادق(ع) نقل می‌کند که بعد از شهادت امام باقر(ع)، بدون اطلاع از امامت امام صادق(ع)، به محضر ایشان رفتیم و عرض کردیم ما امامی را از دست دادیم که از رسول خدا(ص) نقل قول می‌کرد، بدون اینکه ایشان را دیده باشد و ما از او می‌پذیرفتیم. امام صادق(ع) فرمود: «خداوند می‌فرماید: اگر کسی دانه‌ای خرما در راه خدا داد، خداوند آن را بزرگ و بزرگتر می‌کند تا به اندازه کوه احد شود.» شاگرد امام با شنیدن این حدیث گفت او امامی است که بی‌واسطه از خدا روایت می‌کند‌.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اهل قرآن بر اساس آیات این کتاب آسمانی باید چند مرحله را طی کنند تا به مقام امامت و پیشوایی دیگران برسند. درواقع، معرفت، دوری از بدی‌ها و سرعت و سبقت در کار خیر، آنها را به مرحله «للمُتَقینَ اماما» می‌رساند

وی با بیان اینکه معلمان از همین امروز باید با کردار و سلوک قرآنی، آماده تربیت دانش‌آموزان در مدارس باشند، گفت: وظیفه ما فراهم‌کردن زمینه این فعالیت‌ مهم برای شماست و امروز با اقدامات خوب انجام‌شده، دانشجومعلمان می‌توانند در برنامه‌ها و موقعیت‌های فرهنگی و تربیتی مدارس شرکت و به ما کمک کنند. این شرایط چند ماهی است که فراهم شده و اوج آن تابستان است که ۲۰ هزار پایگاه‌ اوقات فراغت در مدارس، هزار کانون فرهنگی و ۵۰۰ دارالقرآن در کل کشور فعالند و ما از همه دانشجومعلمان درخواست می‌کنیم تا در این موقعیت‌ها که مدیران مدارس در سامانه نورینو قرار می‌دهند، پیوسته به آموزش و پرورش کمک کنند.

باقرزاده بیان کرد: همه دانشجومعلمان می‌توانند در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی به دانش‌آموزان آموزش دهند که هم فرصتی برای آشنایی آنها با دانش‌آموز و فضای آموزشی فراهم می‌کند و هم به دانش‌آموز امکان ارتباط بهتر با معلم را می‌دهد. دانشجومعلمان چون به لحاظ سن و سال، دانش و سبک زندگی به دانش‌آموزان نزدیک‌ترند، بهتر می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

وی یادآور شد: سال گذشته، از ۲۵ هزار دانشجومعلم برای شرکت در این کلاس‌ها دعوت شد که ۱۵ هزار نفر شرکت کردند و نظرسنجی‌های آموزش و پرورش نشان می‌دهد که این معلمان موفق‌تر بوده‌اند؛ حتی در دوران اعتراضات، مدارسی که نومعلمان در آنها حضور داشتند، آرام‌تر بودند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جوانی جمعیت رو به افول و مشکل است، ابراز امیدواری کرد که همه دانشجومعلمان بتوانند با کمک خانواده‌ها و دانشگاه به مرحله ازدواج برسند.

اهتمام دانشگاه فرهنگیان به فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و قائم‌مقام سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه نیز در این آیین اظهار کرد: خداوند به همه مسلمانان و به‌ویژه ما که پرچمدار تعلیم و تربیت نسل جدید هستیم، توصیه کرده که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و از آن جدا نشویم. پیامبر(ص) می‌فرماید: کسی که به دنبال قرآن حرکت کند، سعادتمند است و کسی که به قرآن پشت کند، به مسیر تباهی و جهنم خواهد رفت. امروز که همه چیز برای بسط و گسترش فعالیت‌های دینی مهیاست، حجت بر ما تمام است و آنچه بر دوش ماست، انجام پرقوت فعالیت‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: مدیریت کلان دانشگاه فرهنگیان تأکید فراوانی بر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دارد و بودجه‌های خاصی برای این منظور جذب شده است. با این شرایط اگر کوتاهی شود، پاسخگو نخواهیم بود.

قائم‌مقام سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان ضمن تشکر از دانشجومعلمانی که در میان فعالیت‌های متعدد به فعالیت‌های قرآنی توجه کردند، گفت: اگرچه همه فعالیت‌ها ارزشمند است، اما توجه به فعالیت‌های قرآنی نشان‌دهنده عنایت خاص خداوند است. همچنین از کارشناسان قرآنی که تعدد برنامه‌های جشنواره فشار زیادی به آنها تحمیل کرد و همه کسانی که در مسیر تعالی قرآن و ترویج فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: دانشجویان در تشکل‌ها و مجموعه‌های گوناگون ظرفیت‌های خود را به کار می‌گیرند، آموزش می‌بینند و بعد از استخدام، این ظرفیت‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. به همین منظور نیز شناسنامه فرهنگی برای دانشجومعلمان طراحی و توانمندی‌های آنها برای استفاده در آموزش و پرورش در این شناسنامه درج می‌شود.

مبشری تصریح کرد: حفظ جزء سی‌ام می‌تواند گامی برای تشویق دانشجویان به حفظ جزءهای دیگر شود. همچنین قرار است برای هر جزء حفظ‌شده از سوی دانشجویان، برنامه آموزشی ۶۰ ساعته ضمن خدمت در نظر گرفته و میزان حفظ جزء‌های قرآن در امتیازات، رتبه‌بندی‌ها و توانایی‌های آنها لحاظ شود. در ابتدای خردادماه نیز برنامه زیارت‌اولی‌ها در دو بخش بانوان و آقایان در دانشگاه فرهنگیان اجرا می‌شود که امیدواریم با حمایت وزارت آموزش و پرورش از فعالیت‌های قرآنی، این اقدامات هر روز در دانشگاه گسترده‌تر شود.

الگوسازی قرآنی در دانشگاه فرهنگیان

علی‌اکبر کجباف، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز در این آیین ضمن خوشامدگویی و تبریک به همه شرکت‌کنندگان گفت: مهم‌ترین هدف جشنواره قرآن و عترت، نه انجام مسابقات، بلکه ایجاد یک رفتار سازمانی قرآنی در جذب دانشجومعلمان سراسر کشور است.

وی افزود: با توجه به اهمیت نقش معلم در جامعه، الگوسازی قرآنی در دانشگاه فرهنگیان یک ضرورت است و می‌تواند کل جامعه را دچار تحول و پیشرفت کند. در جریان سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت، نزدیک به ۱۰۰۰ دانشجومعلم در اصفهان گردهم آمدند تا ضمن آمادگی برای جشنواره ملی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان، نشان دهند که این دانشگاه به حق، مرکز ثقل آموزش و پرورش، معلم‌ساز و دانشگاه آینده است.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: رسالت اصلی دانشجومعلمان قرآنی، الگوسازی از جوان قرآنی و جذب دانشجویان دیگری است که مانند خودشان، قاری، هنرمند، پژوهشگر و مأنوس با قرآن باشند.