وزیر آموزش و پرورش در آیین معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان:
شکل گیری هویت معلمان تنها در تربیت معلم امکان پذیر است
وی شکل گیری هویت معلمان را تنها در تربیت معلم امکان پذیر برشمرد و گفت: در این منظومه تربیت معلم سویدای دل آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش با تضعیف تربیت معلم، ضعیف می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در آیین معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان که با حضور هیات رئیسه و کارکنان دانشگاه فرهنگیان یکشنبه 21 خرداد در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد، رضا مراد صحرایی سعید غیاثی ندوشن را جوانی انقلابی، متعهد و متخصص دانست و مطالبه اصلی رهبر انقلاب اسلامی از دانشگاه فرهنگیان را چراغ راه وی در دانشگاه عنوان و اظهار کرد: راه، حرف و مسیرتان فرمایشات معظم له در خصوص تربیت معلم باشد.
وی تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین و تاکید بر تربیت معلم را از برنامه های اصلی نام برد، و بر لزوم تقویت زیرساخت و پیگیری مجدانه مصوبات هیات امنا با حضور رییس جمهور و ضوابط و سیاست های ابلاغی کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: باید ضمن خوانش عمیق سند تحول بنیادین، منظومه سند را به صورت یکپارچه درک کرد.
وزیر آموزش و پرورش، از هماهنگی، همدلی، همکوشی، و همزبانی و در یک کلمه با هم بودن به عنوان مهمترین نیاز دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کشور یاد کرد و بر اهمیت پیوستگی ساختارهای معاونت ها و سازمان ها و ارتباط میان آنها و نیز انسجام نظام تعلیم و تربیت به مثابه کل واحد تاکید کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش قوی است که ایران قوی را رقم می زند، گفت: معلم قلب و روح اموزش و پرورش است و تحول در کشور بدون آموزش و پرورش و تحول در آن بدون معلمان ممکن نیست. بنابراین باید هرچه می توان در وضعیت ارتقا معلمان از هر حیث کوشید.
صحرایی، بهره مندی از تجربه و الگوهای برجسته در نظام تعلیم و تربیت را ضروری دانست و ادامه داد: فاصله گرفتن از پیشکسوت های بزرگ و الگوهای نظام تعلیم و تربیت از آفت های بود که در این سال ها تجربه کردیم، اصول و عقاید نو به نو نمی شود این روش ها هستند که نو می شوند.
وی شکل گیری هویت معلمان را تنها در تربیت معلم امکان پذیر برشمرد و گفت: در این منظومه تربیت معلم سویدای دل آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش با تضعیف تربیت معلم، ضعیف می شود.
وزیر آموزش و پرورش، احیا و تقویت تربیت معلم و اهتمام ویژه در این خصوص را از ماموریت های خود در این جایگاه دانست و افزود: تربیت معلم مهمترین مقدمه احیای آموزش و پرورش و در این سلسله مراتب مهمترین مقدمه احیای تربیت اسلامی است.
وی با تاکید بر اهمیت برنامه های فرهنگی و تربیت در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: در این دانشگاه برنامه های فرهنگی اصل بوده و اجرای آن نیازمند خلاقیت، تنوع، شیوه های نوین و بروز کردن برنامه ها است.
صحرایی، در ادامه در توصیه خود به سرپرست دانشگاه فرهنگیان بر پیگیری و تمرکز بر اجرای شایسته برنامه های دانشگاه فرهنگیان ازجمله کسب صلاحیت حرفه ای و مهارت معلمی، احیا تفاهم نامه با معاونت های آموزش و پرورش، تقویت فضاها، نهضت تالیف منابع درسی، جذب عضو هیات علمی، الحاق مدارس وابسته به دانشگاه، اصلاح برنامه درسی، تبدیل فعالیت های فرهنگی به واحد درسی، گزینش دانشجومعلمان، برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، جذب دانش آموزان ممتاز بدون کنکور، تدوین آیین نامه ارتقا اختصاصی راتبه معلمی و .. تاکید کرد.
وی پیگیری را کلید موفقیت در امور و تمرکز را جوهره استراتژیک عنوان و تصریح کرد: در بین همه ارکان آموزش و پرورش تربیت معلم جایگاه ممتازی دارد و باید این جایگاه را رشد دهیم، کنار دانشگاه فرهنگیان تمام قد خواهم بود و بقیه را نیز موظف به همکاری باشما خواهم کرد.
وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم تعامل مستمر و نزدیک دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش و هماهنگی با ارکان دیگر آن، گفت: مهمترین رسالت هر مدیر در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد برهم افزایی مثبت است، باید میل به اشتراک و با هم بودن را تقویت، با هم برنامه ریزی و تخصصی اجرا کرد.