Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:

تربیت معلم مطلوب با اجرای شایسته دانش موضوعی-تربیتی در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر نقش و اهمیت دانش موضوعی- تربیتی pck به عنوان وجه ممیزه دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها، توجه ویژه، پیگیری و اجرای مطلوب آن را منجر به تربیت بهترین معلم برای نظام اموزش و پروش برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، سعید غیاثی ندوشن در پیامی به چهارمین همایش ملی دانش موضوعی تربیتیpck که در دانشگاه زنجان برگزار می شود، هنر تربیت و آموزش که خروجی آن یادگیری مطلوب و اصیل است را وجه ممتاز و کارویژه دانشگاه فرهنگیان از طریق دروس pck دانست و گفت: با نگاهی به مختصات دانشگاه فرهنگیان و مرور معماری کلان برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان از یک وجه به معنای خاص از سایر دانشگاه ها متمایز میشود؛ این وجه ممتاز مقولهpck  دانش موضوعی- تربیتی است.

وی ادامه داد: افردی که در سایر دانشگاه های کشور درس می خواند شاید دانش موضوعی را فراگیرد و مسلط به مبنای باشد اما اینکه این مبانی، محتوا و دانش کسب شده را با چه ابزار و مکانیزمی باید انتقال داد و چگونه به بهتر وجه ممکن انتقال دانش صورت بگیرد، کاری است که در دانشگاه فرهنگیان و در قالب واحد های درسی pck دنبال می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اهمیت بی بدیل و نقش مهم دروسpck بر ضرورت توجه ویژه به آن در مجموعه دانشگاه، تاکید و اظهار کرد: هرچه تلاش کنید عالم ترین دانشجومعلم را تربیت کنید، اما هنر تربیت و مهارت معلمی نداشته باشد امکان و ظرفیت اینکه بتواند معلم مطلوبی باشد  قطعا میسر و فراهم نخواهد بود.

وی ادامه داد: علیرغم وجود ظرفیت دانشی و داشتن دانش انبوه، اما چگونگی انتقال ان در قالب تسلط و مهارت های خاصی است که گذرگاه ان pck ها هستند.

غیاثی هدف از این نشست و همایش را کمک به کسب این وجه متمایز به صورت مطلوب از طریق تبادل نظری بین متخصصین و داتشمندان این حوزه برشمرد و گفت: برگزاری این همایش به دانشگاه میتواند کمک کند، که بدانیم چگونه می توان این وجه را مطلوب تر کرد، چه مباحثی باید اضافه شود و چه مباحثی دیگر ضرورت ندارد.

وی با اشاره به تغییر و تحول مداوم دانش و ابزار انتقال آن با بیان اینکه مبنای کار دانشجومعلم و استاد باید بهرمندی از رویکردهای نوین تربیتی و تسلط به امور مختلف باشد، خاطر نشان کرد:  امروز دانشجومعلم و استاد ما باید مجهز به دانش روز برای انتقال آموزش باشد و بتواند از ابزار های نوین یادگیری و یاددهی استفاده کند

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با اشاره به تنوع الگوها و رویکردها در پدیده انتقال آموزش و لزوم تغییر مسیر از آموزش با رویکرد پداگوژیک به سمت اندراگوژیک و هیوتاگوژیک، تصریح کرد: دانشجومعلمان باید مجهز به این دانش باشندکه چگونه می توانیم نسل جدید را خودراهبر کرد  و بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: هرچند رویکرد اندراگوژیک و هیوتاگوژیک مربوط به کودکان نیست و برای آموزش بزرگسالان تعریف می شود اما ظرفیت بی بدیلی را فراهم میکند.

وی در پایان با بیان اینکه انتظار می رود مدیران و متخصصین ضمن بحث و بررسی مقوله pck نواقص کار را بشناسند، گفت: زیراکه وجه ممیزه ما با سایر دانشگاه  مقوله pck است و اگر به این موضوع توجه ویژه و به عبارتی در حد مطلوب خود دنبال و اجرا شود مطمئن باشید بهترین معلم را تربیت کرده و تحویل نظام اموزش و پروش خواهید داد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه  جدی تر و بیش از پیش به این حوزه  مهم شاهد شکوفایی دانشجومعلمان و مجهز نمودن انها به ابزار مطلوب انتقال آموزش و یادگیری مطلوب و اصیل خواهیم بود.