Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

فضای دانشگاه باید همواره فضای توام با ارتقا باشد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ارتقا و توانمندسازی را از ارکان مهم در نظام تعلیم و تربیت نام برد و گفت:  فضای دانشگاه باید همواره فضای توام با ارتقا باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ششمین دوره دانش افزائی و توانمند سازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان، هجدهم شهریور ۱۴۰۲ با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، سعید غیاثی ندوشن سرپرست دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام علی تقوی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در این مراسم سعید غیاثی ندوشن سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اهمیت توانمندسازی و ارتقا سطح علمی هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان به مطالعات و تحقیقات انجام شده در این خصوص از منظر  جذب و ادراک توانمندی،  ناظر بر توانمند سازی روانشناختی اساتید اشاره کرد.

وی ارتقا و توانمندسازی را از ارکان مهم در نظام تعلیم و تربیت نام برد و افزود:  فضای دانشگاه باید همواره فضای توام با ارتقا باشد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان لازمه تربیت معلم تراز را حضور سرمایه ی انسان تراز دانست و اظهار کرد: باید اعضای هیات علمی مجهز به دانش روز و  آگاه به مسائل اجتماعی بوده تا شاهد تربیت معلم تراز مطلوب باشیم.

وی،  با بیان اینکه در نظام تربیت معلم  باید به تغییر نگرش و افکار توجه داشت و خود را جدا از صحنه عمل ندانست، تصریح کرد: یکی از چالش های اساسی در نظام  کلان تعلیم و تربیت در دنیا، شکاف بین نگاه اردوگاه نظر و عمل است. فاصله انچه یاد می گیرند با آنچه در صحنه عمل به آن نیاز است.

 غیاثی ندوشن، با اشاره به حاکمیت نگرش مدرسه بنیان بر تعلیم و تربیت در جهان، گفت:  بر این اساس باید نظریه های تربیتی روش های تدریس و فنون تدریس  مبتنی بر نیاز معلم ها در صحنه عمل سامان دهی و ارائه می شود.

وی  انسجام بین برنامه های تربیت معلم، تلفیق  آنچه به عنوان نظر در دانشگاه صورت می گیرد و آنچه در عمل معلم در مدرسه نیاز دارد و تنوع به واسطه نیازها و مخاطبان را سه چالش بنیادین در سطوح مختلف دانست که  با آن مواجه هستیم و افزود:  با توجه به سطوح متفاوت و تنوع فرهنگی و اجتماعی، معلم باید مجهز به شیوه ها و روش های نوین یادگیری و یاددهی باشد.

 سرپرست دانشگاه فرهنگیان،  اهمیت توانمندی معلم در سازماندهی تجارب یادگیری خود مبتنی بر محتوای ارائه شده را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: بدین منظور معلم در پایان دوره تحصیل خود باید به این میزان از مهارت برسد که در موقعیت و پیچیدگی های متفاوت بداند چگونه عمل کند ، لازمه آن  نیز رسیدن به  یک سطح خبرگی و توانمندی است که تنها با دروس نظری و ارائه اطلاعات نظری حاصل نمیشود.

 وی ایجاد مدارس وابسته (مدارس بالینی) را از برنامه های تحولی در دانشگاه  عنوان و اظهار کرد: بر اساس این طرح  برای برقراری ارتباط منسجم بین پردیس و مدرسه، هر پردیس در سطح دانشگاه باید مدارسی وابسته داشته باشد تا دانشجومعلمان بتواند در آن مدارس حضور یافته و در بستر و تعامل دو طرفه شاهد رشد  دانشجومعلم و تجهیز آن به مهارت های مختلف و آشنا به اقتضائات مدرسه باشیم.

غیاثی ندوشن، با بیان اهمیت مدارس وابسته و دوره کارورزی به عنوان کارویژه دانشگاه فرهنگیان، گفت: مدارس وابسته و دوره کارورزی پر کننده شکاف بین اردوگاه نظر و عمل و تلفیق کننده آنچه در دانشگاه ارائه و نیاز معلم در مدرسه  است.

وی  هنر ما در نظام تربیت معلم، پرورش معلمی در سطح تراز و آشنا با مفاهیم نظام اجتماعی  برآمده از آموزه های اسلام ناب محمدی است، گفت: معلمی باید تربیت شود که در خدمت این نظام اجتماعی باشد و اساتید و اعضای هیات علمی نقش ویژه و ممتازی در این خصوص دارند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اهمیت پژوهش در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی اموزش محور است ولی باید در نظر داشت که باید پژوهش هایی  مبتنی بر  مسائل نظام تعلیم و تربیت آموزش رشته های مختلف  در آن صورت گیرد.

وی برگزاری کنکور تخصصی تربیت معلم، تدوین آیین نامه ارتقا خاص هیات علمی دانشگاه، ایجاد پردیس اختصاصی تربیت معلم پرورشی، پذیرش دو مدرکی با دانشگاه های معتبر، شناسه تدریس برای اساتید مدعو، جذب اعضای هیات علمی و راه اندازی نهضت تولید منابع درسی را از جمله برنامه ها و اقدامات عنوان کرد و گفت: یکی از محور های تبیین و تحقق این برنامه ها و سیاست ها اساتید هستند.