Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس مرکز توسعه بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی:

نیاز سنجی و نظارت بر ورودی ها، تولید محتوا و کنترل کیفیت خروجی دوره های ضمن خدمت معلمان

رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، بابیان اینکه در این مرکز فرایند آموزش به صورت آکادمی و علمی پیش می رود گفت: در این مرکز ضمن برنامه ریزی و نیازسنجی دوره ها، بر ورودی ها تولید محتوا های با کیفیت و کنترل کیفیت خروجی نظارت صورت می گیرد.

 عباس نجار در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به واگذاری و انتقال فرایند آموزش ضمن خدمت کارکنان وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز توسعه، بهسازی و سرمایه انسانی دانشگاه فرهنگیان در راستای ارتقا توانمندی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، معلمان و کارکنان این وزارتخانه، گفت:  براساس آیین نامه دانشگاه و نیز نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه آموزش قبل و در حین خدمت معلمان باید در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی انجام شده باشد.

وی با اشاره به پیشینه این اقدام در کشورهای دیگر، گفت: با مطالعات انجام شده با موضوع توانمند سازی معلمان در دنیا دریافتیم که دانشگاه تربیت معلم عهده دار این بحث است و آموزش پرورش تنها متولی تربیت دانش آموزان است.

نجار، با بیان اینکه تربیتِ دانشجو به عنوان معلم و در ادامه دوره های ضمن خدمت معلمی بر عهده این دانشگاه گذاشته شده، ادامه داد: به این منظور با رایزنی های انجام شده با وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی کشور و ارائه طرح ها و برنامه ها و بررسی چیستی و چرایی آن  مقرر شد مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی در دانشگاه ایجاد و پست های سازمانی چارت آموزش و پرورش به چارت دانشگاه اضافه گردد.

وی رویکرد دکتر صحرایی  رئیس پیشین در این خصوص را تبدیل این مرکز به یک مرکز ملی عنوان کرد و ادامه داد: آموزش و ارتقا توانمندی کل مجموعه نیروی انسانی رسمی وزارت آموزش و پرورش، سازمان های مرتبط با آن، مدارس غیر دولتی و نیز دانشجومعلمان جدا از برنامه درسی آنها، در این مرکز انجام شود.

رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، از فعالیت این مرکز به صورت مستقل و زیر نظر ریاست دانشگاه با وظیفه توانمند سازی کل نظام آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در تمام شهرها پردیس و مرکز دانشگاه وجود ندارد نیروی مرتبط با این موضوع در مناطق آموزش و پرورش به عنوان رابط دانشگاه و تحت نظر آن به فعالیت مشغول می گردد.

وی تصریح کرد: این مرکز دارای یک حوزه ستادی در دانشگاه و عوامل اجرایی در دانشگاه فرهنگیان استان ها است، بر این مبنا، مرکز سیاست ها و برنامه ریزی های کلان و تربیت مدرس آموزشی در لایه نخست را انجام می دهد.

نجار،  ادامه داد: در لایه نخست اساتید هیات علمی منتخب از هر استان آموزش می بینند تا دیگر اعضای هیات علمی را آموزش دهند (لایه دوم) و آنان به مابقی بقیه مخاطبان (معلمان مدارسان دولتی و غیر دولتی) آموزش خواهند داد.

وی همچنین به تلاش برای بهره مندی از ظرفیت تابستان و برنامه ریزی، طراحی و اجرای بیشترین دوره ها برای معلمان سراسر کشور در دانشگاه در این دوره زمانی اشاره و اظهار کرد: براساس برنامه ریزی و نیازسنجی های اولیه  نزدیک به 200 دوره در قالب کتاب ها و یا نیاز ها برای تابستان 1402 شناسایی  شده و به این پرداخته شده که به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت اموزش ها و فرایند ها چگونه باشد.

رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی، با بیان اینکه فرایند آموزش به صورت آکادمی و علمی پیش می رود و اساتید دوره ها از طریق دانشگاه ساماندهی و انتخاب می شوند، افزود: همه متقاضیان تدریس در دانشگاه ضمن بررسی توانمندی و مصاحبه برای انجام کار، شناسه تدریس اخذ خواهند کرد.

وی آموزش برای دانشجومعلمان رسمی، آموزش برای مهارت آموزان جدید الاستخدام و نیز آموزش برای ارتقا و توانمندی تحت عنوان ضمن خدمت ها را از وظایف این مرکز دانست و گفت: در مرکز  توسعه، بهسازی و سرمایه انسانی دانشگاه  تاکید بر بحث نظارتی بر دوره ها چه حضوری، چه مجازی به صورت برخط یا غیر برخط است و سیاست گذاری، برنامه ریزی و نیازسنجی برگزاری دوره ها، کنترل ورودی ها (آموزش ها و اساتید)، نظارت بر تولید محتوا ها با کیفیت مطابق با اهداف دانشگاه و برنامه درسی ملی ، انجام آزمون ها به صورت متمرکز و کنترل کیفیت خروجی انجام می شود.

نجار، با اشاره به امکان انتخاب شیوه اجرا، افزود: فرایند آموزش می تواند برون سپاری شود و آموزش به صورت برون سازمانی از طریق آموزشگاه های دارای مجوز و رتبه بندی شده، انجام گردد.

وی با بیان اینکه با توجه به قانون رتبه بندی در وزارت آموزش و پرورش معلمان برای گرفتن رتبه  باید صلاحیت معلمی و صلاحیت حرفه ای کسب کنند، اظهار کرد: رویکرد کلی در برنامه ها، اموزش برای هر سطح است، هر معلمی برای ارتقا از یک رتبه به رتبه بعدی باید آموزش های لازم را دیده و گواهی صلاحیت معلمی را کسب کند.

رئیس مرکز توسعه، بهسازی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی ،ادامه داد:  برنامه های آموزشی از زمان استخدام تا زمان بازنشستگی و این که در چه بازده زمانی به چه آموزش هایی نیاز است تدوین شده است.

وی با اشاره به سامانه های برگزاری دوره ها، تصریح کرد: در حال حاضر معلمان  از سامانه ltms (سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان)استفاده می کنند که به دانشگاه منتقل شده همچنین این سامانه و نیز سامانه بالندگی دانشگاه و سامانه مدارس غیر دولتی در یک مجموعه قرار گرفتند و مدیریت و راهبری می شود.

نجار، اظهار کرد: در نظر است تا با راه اندازی سامانه یکپارچه تمامی افراد و سامانه ها تحت پوشش قرار گیرند که بعد از طراحی و آزمایش به مرحله عملیاتی خواهد رسید.