Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:

ضرورت ایجاد بستر و شرایط خود راهبری دانشجویان در عرصه یادگیری

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه استاد باید متناسب با اهداف برنامه و منابع از روش های نوین بهره ببرد، گفت: ایجاد زمینه و شرایط خود راهبری و یادگیری دانشجو و مشارکت فعال یادگیرنده در این بستر لازم است.

به گزارش روابط عمومی دانشاه فرهنگیان، سعید غیاثی ندوشن در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره الگو های برتر تدریس با اشاره به سرعت تغییرات و تحولات گسترده جهانی در نظام های آموزشی، گفت: امروز اگر به موقع و به خوبی برای این گذرگاه تدبیر و عبور نکنیم در آینده با چالش هایی روبرو خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم تغییرات جدی در نوع نگاه به مقوله آموزش به عنوان بستری برای یادگیری، اظهار کرد: امروز یاد دهنده عامل تغییر کسی نیست که تمامی محتوا و دوره را خود بیان کند بلکه مولفه های جدیدی مطرح است که باید به آن توجه جدی داشت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: در نقش معلم به عنوان یاددهنده صرف دانش، تعامل، شناسایی نیازهای یادگیرنده و شاگرد پروری که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده محقق نمی شود.

وی ادامه داد: تناسب محتوا با نیازیادگیرندگان و رویکرد های نوین در عرصه آموزش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه با رویکرد پداگوژی صرف، برای آموزش محتوا در نظام آموزش عالی نمی توان موفق بود، خاطر نشان کرد: تغییر تفکر و رویکرد از پداگوژی به رویکردهای نوین آندراگوژیک و .. الزاماتی است که باید در نظام آموزش و تدریس به آن توجه جدی کرد.

غیاثی ندوشن، با اشاره به اهمیت تعامل در آموزش، افزود: تعامل یاددهنده و یادگیرنده، زمینه انتقال صحیح دانش و ایجاد انگیزه در یادگیرنده را فراهم و کمک می کند و نیاز یادگیرنده به معنای واقعی شناخته می شود.

وی در ادامه بر ضرورت برنامه ریزی دقیق در دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی آموزش محور در مواجهه با رویکرد ها و مفاهیم جدید برای حرکت عالمانه و مدبرانه در این عرصه تاکید و اظهار کرد: نخستین مسیر بهبود امر تدریس و یادگیری اثر بخش تغییر دیدگاه است، استاد باید متناسب با اهداف برنامه و منابع از روش های نوین بهره ببرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به نقش معلم در رویکرد جدید به عنوان مبنای تدریس و یادگیری، گفت: مهمترین اقدام در کلاس درس  ایجاد احساس نیاز به یادگیری است، معلم باید در محیطی تعاملی توام با آرامش و احترام متقابل، ضمن دغدغه مندی نسبت به مسائل پیش روی خود، حس پیشرفت و انگیزه را در دانشجو ایجاد کرده و مسئولیت یادگیری را متوجه دانشجو کند.

وی با تاکید بر مشارکت فعال یادگیرنده و ضرورت خود راهبری دانشجو، تصریح کرد: حرکت در این تغییر رویکرد باید به سمت نشان دادن جهت و مسیر باشد و زمینه و شرایط خود راهبری و یادگیری دانشجو فراهم شود.

غیاثی ندوشن، در پایان ابراز امیدواری کرد: این جشنواره در سال های آتی گسترش یافته و شبکه تعاملی بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه ها برقرار و زمینه رشد دوجانبه فراهم گردد.