آیت الله قرهی، رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در سلسله نشست های اخلاقی دانشجو معلمان برادر تهران:
علم در کنار تزکیه با ارزش می شود
آیت الله قرهی در جمع دانشجو معلمان با اشاره به ضرورت پرداختن به امر تزکیه، گفت: تزکیه بر علم مقدم است، ابتدا باید تزکیه داشت و در کنار این تزکیه است که علم با ارزش می شود، همچنین، تزکیه امری دائمی است که قبل از علم و همراه علم نیز با ماست و فرد باید دائما تزکیه کند.
رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در ابتدای سخنان خود با بیان این سوال که چرا خداوند برای رسولان خود عبارت مبعوث را به کار می برد، گفت: دلیل اول تزکیه است.
وی افزود: یکی از نکاتی که اولیای الهی بیان کرده اند این است که پروردگارعالم در4 آیه شریفه، همین نکته را تبیین فرموده اند، 3 آیه از لسان ذوالجلال والاکرام و 1 آیه از لسان انسان که آن هم وجود نازنین حضرت ابراهیم خلیل الله(ع)است.
آیت الله قرهی، در ادامه با تبیین آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که می توانیم از این بحث یاد بگیریم این است که بیان می فرماید وقتی ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل نبی بیت الله را ساختند فرمودند:(ربنا تقبل منا)
وی افزود: گاهی می شود بعضی ها کاری انجام می دهند و منت میگذارند، انسان باید دعا کند و خداوند قبول کند: (تقبل منا انک انت السمیع العلیم)
رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج) ادامه داد: بعد از پروردگار عالم در خواست می کنند: خدایا دل ما را تسلیم فرمان خودت قرار بده و فرزندان ما را همین طور(رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ)
وی خاطر نشان کرد: پس از درک این آیات و نشانه هاست که پی به عظمت پروردگار عالم می بریم، کسی که ابراهیم خلیل را تصویر کرد، ابراهیم خلیلی که نمود بنده حقیقی را آشکار کرد، ابراهیم خلیلی که بارها امتحان پس داد و در همه این امتحانات و آزمون های الهی پیروز و موفق شد.
رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تصریح کرد: ابراهیمِ خلیل، یکی از اولیای خداست که دارای تزکیه و علم کامل می باشد، آن ابراهیمی که وقتی برای کشتن او آتش درست کردند،"آتشی که در روایات آمده است به حدی شدید بود که از فاصله 100 متری آن جای گذر نبود"، سالم بیرون آمد.
آیت الله قرهی ادامه داد: دلیل اینکه خداوند این اطلاعات و علم را در اختیار می گذارد این است که اگر علم ما بدون تزکیه باشد نه تنها برای انسانیت سود بخش نیست بلکه مضر و مخرب است، زیرا بشریت علم را می خواهد تا برای او سود داشته باشد نه اینکه بر عکس جامعه و بشر را گرفتار کند و به قهقهرا ببرد که در این زمینه می توان به سخن امیرالمومنین(ع) توجه کرد: (عالمی که اهل تقوا باشد اما اهل تزکیه نباشد مردم را از دین متنفر می کند و جاهلی که بدون علم عبادت می کند مردم را فریب می دهد).
وی همچنین با اشاره به سخنان آیت الله بهجت درباره سخن امام علی (ع) ادامه داد: بنا به گفته آیت الله بهجت در این باره که فرمودند در این روایت باید بسیار تامل کرد، زیرا جاهل، فقط مردم را فریب می دهد اما، عالم بدون تزکیه و اخلاق و بی پروا، مردم را از دین متنفر می کند.
آیت الله قرهی با طرح این موضوع که روزی در محضر آیت الله بهجت بودیم که ایشان گفتند: این که بیان می کنند حسادت در اهل علم زیاد است دروغ است و بعد از اتمام سخن ایشان، ما حاضرین گفتیم اما در مورد این موضوع (حسادت در میان اهل علم ) روایات بسیار داریم، آیت الله بهجت گفتند: بله روایات زیاد است اما در مورد علم کلی است و گرنه "العلم نور" جایی که نور است تاریکی معنا ندارد.
وی در روایتی دیگر از " درس اخلاق " امام خمینی(ره) گفت: در درس اخلاق از رهبر انقلاب آموختم که اگر علم بدون تزکیه باشد ولو فقه ارزشی ندارد، برای فقه اصول علم عالی، ابزار است و خود فقه هم علم عالیست، اگر تزکیه شویم حقیقت علم را می فهمیم.
*تزکیه دائمی است
آیت الله قرهی اظهار داشت : تزکیه امری دائمی است که قبل از علم و همراه آن می آید و ما انسانها باید دائم تزکیه کنیم و تزکیه بر همه امور ما مقدم شود.
وی افزود : با خدای خود عهد کرده ام که هرجا برای بحث درباره اخلاق حضور پیدا کنم، برای تزکیه نفس خودم بروم؛ معلم های واقعی اخلاق آیت الله بهجت، آیت الله حق شناس، آیت الله مشکینی، آیت الله بهاالدینی و مانند آنها، معلم برتر اخلاق و واقعا خالص بودند اینان واقعا تزکیه شدند.
آیت الله قرهیبیان داشت: در روایتی دیگر از آیت الله بهجت شنیدم که اول و آخرمان نجس است پس برای چه به خود غره شویم؟ به همین علت است که من هرشب تلقین می خوانم.
رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در پایان گفت: باید به این سخن که یکی از اولیای خدا گفته است توجه بسیار داشت (هر کس ولو به لحظه ای تصور کند کسی شده است همان لحظه،لحظه سقوط اوست. در اوایل انقلاب دیدیم کسی در لباس مهدویت در مقابل امام راحل ایستاد، در حالی که به راستی او از قبل سقوط کرده بود، در حقیقت اگر انسان تزکیه نشود فقه را هم بی ارزش می کند.