Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

روایت مطالبات و دغدغه های دانشجومعلمی در روز دانشجو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، به مناسبت 16 آذر و در مراسم روز دانشجو که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور و سرپرست دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دغدغه‌ها و مطالبات خود را با مسئولان در میان گذاشتند.

امید رضا سبحانی دانشجومعلم پردیس بهشتی خراسان رضوی و  نماینده تشکل جامعه اسلامی

عمده ترین مشکلات ما معلمان و دانشجو معلمان "بدلیل بی توجهی ارگان های ناظر، مکلَّف و سازمان های نظارتی است فی المثل برای چه در انتصاب استانی دانشگاه فرهنگیان نمایندگان مجلس نقش ایفا می کنند مگر وظیفه مجلس جز قانون گذاری است؟ مگر حضرت اقا نفرمودند ورود نمایندگان مجلس به این فعالیت ها زنگ خطر است چرا دانشجو معلمان برای کوچک ترین مطالبات اللخصوص مطالبات سیاسی به حق، مورد عِتاب مسئولین قرار میگیرند؟مگر مقام معظم رهبری نمی فرمایند خدالعنت کند دست هایی را که نمی گذارند دانشجو و دانشگاه سیاسی بشود؟ چرا وزارت آموزش و پرورش، سازمان بازرسی، دانشگاه فرهنگیان و قوه قضاییه در مقابل توهین رسانه های رسمی جمهوری اسلامی ایران سکوت اختیار کرده اند "هرچه را بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک" وقتی رسانه های رسمی ما این باشد وای بحال رسانه های غیر رسمی مگر شانیت معلم به فراموشی سپرده شده است؟ مگر شانیت معلم بازیچه دست رسانه هاست ؟ مگر معلم وآموزش و پرورش گوشت قربانیست؟ والله بالله تالله شانیت معلم،، فقط محدود به شغل دوم بدلیل تنگنا مالی نیست چرا در بخش "اختصاص اماکن بلا استفاده ارگان ها برای فضای آموزشی و رفاهی پردیس های فرهنگیان، شاهد ترک فعل، سستی و اهمال هستیم مگر دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت نبود؟ آیا شانیت معلمان این است که در اتاق های کوچک ده نفره خوابگاه زندگی کنند؟

و عرض آخر چرا وقتی رهبر عزیزمان می گویند آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، قبول دارند و این چیز ها را قبول دارند برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌سلیقه‌ای هم داشته باشند پس چرا همچنان بعضی از روسای دانشگاه فرهنگیان با "تشکل ها" سلیقه ایی رفتار می کنند؟ جامعه اسلامی یک طرف بسیج یک طرف انجمن یک طرف جامعه اسلامی یک طرف این علنا نفاق است این رسما تضعیف بنیان های نظام و انقلاب است اینها همه باهم یده واحده و معتصم بحبل الله اند و اینها بازوان پیشرفت کشورند پس در خواست دارم رؤسا و عوامل ذی ربط از چنین افعالی بپرهیزند مجدد تشکر عرض میکنم از مسئولین و دانشجویان گرامی که وقت گران بهای خود را به بنده اختصاص داده اند.

 

مبینا بهتری - تشکل انجمن اسلامی

حضرت علی علیه السلام در مورد رسیدگی مسئول به وضع افراد سازمانش می فرماید از حال آنان جویا باشید آنچنان که پدر و مادر از فرزندانشان تفقد می کنند

ما معتقدیم که انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن نه مبتنی بر خشم رکود طبقاتی بلکه مبتنی بر فرهنگ بوده و علت پیروزی انقلاب رشد آگاهی مردم نسبت به اسلام بوده است.

معلمان اثر بخش ترین قشر از هویت سازی انقلاب بوده اند که در حال حاضر با گره خوردن این هویت با جانشان می توانند به عنوان پیشگامان تربیت کشور را به سلامت از این پیچ خطرناک تاریخی عبور دهند و به قله ی آرمانی خود که همان تمدن نوین اسلامی است برسانند لذا در وهله اول یکی از مهم‌ترین مباحث در اعتلای آرمان‌های انقلاب توجه ویژه به محتوا ی مناسب برای آینده سازان این سرزمین اسلامی است که همان کودکان و نوجوانانند آنچه ما دانشجو معلمان در خصوص تربیت و آموزش  دانش آموزان جهت نهادینه کردن تربیت‌های با ثبات در تراز انقلاب اسلامی نیاز داریم این است که در اولین مورد به فرموده مولا علی علیه السلام تربیت بر اساس شرایط روز قرار بگیرد و نیازمندی های دانش آموزان بر اساس چالش‌های امروز شناسایی شود همچنین راه اندازی گروه‌هایی در قالب شناسایی توانمندی‌های صنعت اقتصاد در فرهنگ کشور ایران که لازمه شناخت دانش آموزان از دفاع ملی و قهرمان‌های ملی پر افتخار ما به جای قهرمان‌های ساختگی فرهنگ غرب است تقویت امور پرورشی در مدارس طراحی آموزش‌های اجتماعی زیستی کاربردی با نگاه تربیتی در قالب اردوهای تفریحی تربیتی و برنامه‌ریزی با ثبات برای اجرای موسیقی حلال و برنامه‌های شاد در تراز انقلاب اسلامی تقویت بنیه دینی و آشنایی اجمالی دانش آموزان با فناوری اطلاعات روز در قالب شناخت فرصت‌ها تهدیدها از جمله مواردی هستند که می‌توان به آن اشاره کرد

نکته حائز اهمیت در نظر گرفتن محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان در سرزمین اسلامی است ملت و امت اسلامی نباید بگذارد سخنان بی‌محتوای یک خواننده غیر مجاز جایگاه سرگرمی کودکان ما را پر کند

 آقایان مسئولین قوه قضاییه در خصوص پیگیری پرونده این گونه افراد ستودنی است اما کافی نیست متاسفانه سال‌ها قبل چندین بار در این دام گرفتار شدیم و حال چگونه می توان اجازه داد بار دیگر از همان راه و همان مسیر گزیده شویم.

ضرورت دارد محتوایی جذاب و متناسب با سن و علاقه کودکان و نوجوانان ایرانی برای تفریح و سرگرمی آنها طراحی شود تا بر محتواهای غیر اخلاقی که همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی و مدارس ما نیست ارجحیت داده شود در این راستا اولین موردی که باید به آن توجه داشت عقیم ماندن اهداف دروس سواد رسانه‌ای و تفکر سبک زندگی به دلیل کمبود معلمان متعهد برای تدریس درست این دروس و توجه ناکافی به محتوای کتب درسی است چنان که در سند تحول نیز به این اهمیت اشاره شده به وسیله این دروس می‌توانیم سطح توانایی حل مسئله و خلاقیت در زندگی دانش آموزان را افزایش داد کلام آخر همان گونه که می‌دانید تربیت مذهبی در کودکان شکل می‌گیرد بسیاری از مفاهیم انتزاعی مانند شهادت و ایثار را باید به کودکان آموزش دهیم امروزه نیز با توجه به جنگ غزه و نحوه حضور کودکان غزه می‌تواند الگوی خوبی برای کودکان ما در تربیت سیاسی و این باشد

ای قدس ظهور منتظر نزدیک است

خورشید دمیده و سحر نزدیک است

در سنگر انتفاضه پابرجا باشی

 یک سنگر بزن ظفر نزدیک است

 

محمد صادق خلیلی دانشجومعلم پردیس شهید بهشتی هرمزگان  نماینده  انجمن اسلامی مستقل

محدودیت هایی که در دفترچه دانشگاه فرهنگیان لحاظ شده: داوطلبین رشته تجربی واهمه دارند که در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند چرا که طبق محدودیتی که در دفترچه کنکور لحاظ شده و اگر دانش آموز در کنکور اردبیهشت ماه شرکت کند و در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شود از شرکت و انتخاب رشته در کنکور تیرماه محروم خواهد شد و این در حالی است که تعداد انبوهی از دانش آموزان با تراز علمی بالا در رشته تجربی اولویت اولشان پزشکی و اولویت دومشان دانشگاه فرهنگیان است، درست است که معلمی شغل پر اهمیتی است و جامعه به سمتی باید هدایت شود که شغل هایی مثل معلمی که ریشه تربیتی دارند اولویت پیدا کنند اما اتفاقیه که هست و حقیقتیه که وجود داره و بستن چشمانمان بر این قضیه و قانون گذاری بدون رعایت رفاه دانش آموز امر درستی نیست.

️ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم: پذیرش دانشگاه فرهنگیان ظرفیتی دارد متناسب با کسری و نیاز های دولت در استخدام معلم و این درحالیست که جذب ورودی ها با ظرفیت پردیس های دانشگاه فرهنگیان گاها تناسبی ندارد و همین مسئله منجر به این شده که ما شاهد پیدایش قارچ گونه پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان آن هم با تراز های علمی و کیفی حداقلی باشیم. چه شد از وعده هایی که قرار بود دانشگاه پیام نور ظرفیت هایش را در اختیار فرهنگیان قرار دهد؟! چه شد از وعده هایی که قرار بود ظرفیت سایر دانشگاه ها و اماکن دولتی به آموزش و پرورش اضافه شود؟ تا کی باید منتظر ماند؟! اگر قرار است در دولت انقلابی هم نسبت به دانشگاه فرهنگیان کم لطفی شود که باید عرض کرد فاجعه رخ داده است. این جمله تلخ یک دانشجو معلم در منطقه ای محروم است :"در مکانی که سال گذشته کلاس ۱۲ ام بودم در حال حاضر سال اول دانشگاهم !" دانشگاه جامع.

️مسئله بعدی که لازم میدانم مورد بحث قرار گیرد بحث ادامه تحصیل فرهنگیان است: از روزی که شما از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل میشوید. اراده کنید که ادامه تحصیل بدهید، سنگ است که جلوی پای شما مشاهده خواهد شد ! تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان از این مسئله رنج میبرند زیرا هنگامی که درخواست ادامه تحصیل خود را به اداره محل خدمت میبرند ،علیرغم اینکه رشته برای آنها تعریف شده با آنها موافقت نمی شود. اما مطلب بعد اینکه همان رشته ای که برای ادامه تحصیل فرهنگیان قرار گرفته هم رشته درستی نیست، برای مثال فردی که دبیری ادبیات فارسی، زیست، شیمی و ... خوانده اگر بخواهد در حوزه مطالعات آموزش و پرورش ادامه تحصیل بدهد با ادامه تحصیل او موافقت نمی شود چرا که رشته مد نظر او در رسته او لحاظ نشده! چرا یک معلم به صرف اینکه یک معلم است نتواند در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهد؟!

️اعتبارات برای تشکل های دانشجویی: چرا هر ساله اعتبار درستی مشخص نمی کنید؟ تا تشکل دانشجویی بداند در طول سال چقدر اعتبار دارد، هرچند هیچ وقت تشکل ها کارشان را منوط به پول و مادیات نکرده اند و خدارو صد هزار مرتبه شکر که کار انقلاب تا کنون روی زمین نمانده، اما موضوعی که مورد مطالبه جدی تشکل هاست مشخص شدن بودجه سالانه آنهاست . بودجه ای که گاها بخاطر خرج شدن در محلی دیگر، سیاسی کاری و اختلاف سلیقه به دست آنها نمی رسد .

️طرح های درسی دانشگاه فرهنگیان: و اما طرح های درسی دانشگاه فرهنگیان فرسنگ ها با نیاز های معلمان در کف مدرسه فاصله دارد. درست است که در دروس کارورزی، دانشجو معلمان کار در مدرسه را به عینه لمس میکنند اما هیچ جای جدول های درسی دانشگاه به بررسی مطالب کتب درسی مدرسه اختصاص داده نشده برای مثال چرا در بین دانشجو معلمان و نو معلمان مواردی مثل فن بیان، مدیریت کلاس، تعامل با کادر و اولیا دانش آموزان و سایر نیاز های کاربردی مورد توجه هست؟ غیر از این است که این دروس دانشگاهی پاسخ گوی نیازهای آنها نبوده؟!

️نخبگان دانشگاه فرهنگیان افرادی که آمدند، فعالیت کردند چه نخبگان علمی چه نخبگان فرهنگی و تشکیلاتی متاسفانه بعد از فارغ التحصیلی و ورود به آموزش و پرورش ارتباطشان با دانشگاه قطع می شود. راستی چه کسانی بیشتر از آنها انگیزه ایجاد تغییر و تحول و اصلاح دانشگاه را دارد؟ متاسفانه شاهد این مسئله هستیم که عده قابل توجهی از آنها وارد چرخه گرفتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا میشوند تا شاید بعد از حداقل شش سال از این طریق بتوانند به دانشگاه ها برگردند اما سوال اینجاست که آیا بعد از شش سال انگیزه و انرژی اولیه در دانشجو هست ؟ تازه، بازگشت او هم مستلزم اگر هایی است اگر جذب هیات علمی بشود، اگر مامور به خدمت بشود و ... برای فعالین تشکیلاتی و نخبگان علمی دانشگاه ها باید امتیاز ویژه ای در این خصوص تدبیر کرد .

جوانگرایی: آخرین نکته بحث جوانگرایی از جمله اتفاقات مثبتی که در دولت انقلابی انجام شد اعتماد به جوان ها بود. اینکه جوان ها آمدند، ورود کردند و در نتیجه ثمره آن را مشاهده میکنیم و اتفاقات نویی هم در حال وقوع است اما سرعت آن کند است بیایید یک بار برای همیشه باور کنیم که این انقلاب به دست جوان ها پایه ریزی شده و اگر قرار است ادامه پیدا کند، این مهم به دست جوانان رقم خواهد خورد . پس اعتماد کنید به جوانان و این حلقه های بسته ای که در ادارات تحت فرمان آموزش و پرورش شکل گرفته باید گسسته و جدا شود .

در نهایت من باب بسیاری از اقداماتی که انجام دادید از شما سپاسگزارم و آرزومندم با تلاش و همت بیشتر آن تحول سالیان دراز بر زمین مانده آموزش و پرورش را رقم بزنید .

 

امیرحسین ویسی – شورای صنفی

از آن روزی باید ترسید که جوان ما، دانشجوی ما در دانشگاه، انگیزه طرح مسئله، طرح سوال، طرح درخواست را نداشته باشد. "همه‌ی همت ما باید این باشد که این روحیه‌ی مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه‌های گوناگون را در نسل جوان کشورمان - بخصوص جوان علمی - گسترش بدهیم." مقام معظم رهبری "مدظله العالی"

به نام آنکه در ما گفتن آموخت به انسان در معنی سفتن آموخت

 به استحضار می‌رساند با توجه به اهمیت تربیت معلم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین با توجه به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با توسعه کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان، مسئله تعلیم و تربیت، تلاشی همگانی در جهت بهبود وضعیت دانشگاه فرهنگیان می‌طلبد.  شورای صنفی با احترام به تمام اشخاص، احزاب و تشکل‌های سیاسی، نهادی حقوقی است که با روحیه انقلابی، دغدغه‌اش صرفاً مسائل و مشکلات دانشجو معلمان سراسر کشور بوده و فلسفه تشکیل آن نیز تحقق بخشی به مطالبات این قشر فرهیخته و تاثیرگذار با رویکرد تعامل دو سویه می‌باشد. در همین راستا، مواردی را جهت امعان نظر و دستور به عرض می‌رساند:

همانطور که استحضار دارید در جلسه ۸۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در قالب ۹ ماده تصویب و توسط رئیس جمهور محترم به هیات وزیران، وزارتین آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی و ستاد تعلیم و تربیت ابلاغ شده است. در این مصوبات به موارد مهمی همچون تشکیل ۳۱ دانشگاه استانی و یک دانشگاه ملی، موظف شدن دولت به تامین ساختمان‌های اداری، آموزشی و رفاهی، تامین اعتبارات مالی و منابع انسانی توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برای استقرار نظام ملی تربیت معلم تاکید شده است. حال از جنابعالی تقاضا داریم سهم هر یک از دستگاه‌های مسئول ذکر شده به ویژه سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشوری در تامین منابع مالی و انسانی به ویژه در قانون بودجه سال 1403 مشخصاً بررسی و نظارت و ارزیابی گردد. چرا که اگر حرکت بر مبنای منابع مالی سال‌های گذشته باشد به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات زیرساختی دانشگاه به ویژه اماکن و فضاهای رفاهی و خوابگاهی نخواهد بود.

مستحضرید که شرکت‌های دولتی و خصوصی موظف هستند بخشی از درآمدهای خود را در قالب اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی هزینه نمایند. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که، دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش و دانشگاهی آینده ساز تا کنون موفق به بهره مندی از این اعتبارات نشده است. از جنابعالی انتطار داریم پیگیری نمایید وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، وزارت نفت به ویژه شرکت‌های پتروشیمی و وزارت نیرو،  بخش عمده‌ای از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی خویش را به احداث، تعمیر و تجهیز فضاهای رفاهی و خوابگاهی آموزشی دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند.

همانطوری که قبلاً به عرض رساندم دانشگاه فرهنگیان از کمبود فضای خوابگاهی و رفاهی رنج می‌برد. مقام معظم رهبری به عنوان زعیم عالیقدر و امام انقلاب و همچنین شخص رئیس جمهور،  جناب آقای دکتر رئیسی، همواره بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تاکید نموده و تلاش‌های بسیاری برای در اختیارگیری فضاهای مازاد دانشگاه پیام نور و دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است. اما بررسی ها نشان می دهد تاکنون دانشگاه هیچ گونه فضای جدیدی از دیگر سازمان‌ها و دانشگاه‌ها تحویل نگرفته است. جناب آقای دکتر خداییان از جنابعالی درخواست داریم مدیرانی را که نسبت به انجام دستورات قانونی رئیس دولت اهمال نموده‌اند به نحو مقتضی برای همکاری با دانشگاه مجاب نمایید . از جمله دستورات آقای رئیس جمهور که سازمان‌های فرادانشگاهی به آن توجهی ننموده اند خوابگاه متاهلی است. دانشگاه همچنان پیگیر است اما تاکنون اعتبار خاصی از طرف وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه به این دانشگاه اختصاص نیافته است.

واریز نامنظم حقوق دانشجو معلمان، در رابطه با ضعف ارسال شیوه نامه‌های وصول به ادارات محل خدمت در خصوص کسر از حقوق دانشجو معلمان با توجه به عدم برنامه ریزی از پیش تعیین شده دچار مشکلاتی می شوند از جمله دانشجویان ورودی 99 با وجود اینکه در کلاس های درس مدرسه حاضر شده‌اند اما هنوز کسریات این دانشجویان مانند قبل می‌باشد. از حضرت عالی به عنوان مقام مسئول تقاضا داریم درصدد ایجاد ساز و کاری منظم مشخص و کارشناسی شده برای کسر منظم از حقوق دانشجو معلمان برآیید.

کمبود هیات علمی: ضمن تشکر از زحمات ریاست محترم قبلی و فعلی دانشگاه و ساماندهی گسترده به عرض می رساند با وجود پیگیری‌های مکرر در این زمینه همچنان شاهد کمبود اساتید مجرب در دانشگاه فرهنگیان هستیم. نسبت هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان طبق اعلام سایت سازمان مرکزی دانشگاه 1 به 91 است یعنی به ازای 91 دانشجو یک عضو هیات علمی در دسترس است این در صورتی است که در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه تهران این نسبت 1 به 14 و در دانشگاه علامه 1 به 17 است. از شما تقاضا داریم نسبت به جذب هیات علمی با کیفیت، معتبر و با رویکرد تعلیم و تربیت و توجه ویژه به فرایند جذب و دقت در سیستم‌های اداری مرتبط با وزارت علوم آموزش و تحقیقات مکاتباتی جدی‌تر از قبل داشته باشید.

کمبود نیروی انسانی را میراث گذشتگان آموزش و پرورش می‌دانیم و مسئولین فعلی وزارت آموزش و دانشگاه را در آن موضوع بی‌تقصیر، اما نحوه مدیریت این بحران توسط وزارت آموزش و پرورش نیاز به تامل بازنگری دارد. ضعف در آمارگیری دقیق از کلاس‌های خالی موجب سردرگمی دانشجو معلمان از این اداره به آن اداره و دادن ابلاغ‌های غیر تخصصی به تعداد قابل توجهی از آنها شد. لذا تقاضا داریم که در خصوص مشکلات دانشجویان ورودی 99 تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید.

کمبود نیروی انسانی: نیروی انسانی در تمامی مراکز و پردیس‌های استان تهران و بعضاً دیگر استان‌ها که بنده اطلاع دارم بیداد می‌کند. به طوری که در حال حاضر در برخی مراکز استان تهران یک نفر به جای چهار نفر کار می‌کند که این امر باعث شده است امر پاسخگویی به دانشجویان با کندی پیش برود اما در خصوص پرسنل موجود در دانشگاه فرهنگیان که دانشگاهی با نگاه تربیتی می‌باشد باید پرسنل آن مزین به زینت تربیتی باشند کما اینکه دانشگاه از نیروهای با اخلاق و مستعد بسیار خوب هم برخوردار می‌باشد. توضیح اینکه سهمیه استخدامی اندکی به دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده شده که قطعاً، این تعداد جوابگوی مدیریت امور دانشجویی، رفاهی، پژوهشی و آموزشی نخواهد بود.

درخصوص ورودی‌های ۹۹، نیک مستحضرید، که فشار کاری از یک سو و ناکارآمدی آموزش مجازی و ارائه تکالیف بسیار از سوی دیگر، باعث دلسرد شدن دانشجویان خواهد شد. انتظار داریم حوزه ‌های مرتبط به ویژه  بخش‌های آموزشی، همراهی و همکاری با دانشجو معلمان عزیز که ایثارگرانه صحنه کمبود معلم را جبران نموده و از فرمان پدر مجموعه، وزیر محترم آموزش و پرورش، امتثال امرنموده اند داشته باشند.

جوانی جمعیت و خانواده همواره مورد تاکید سیاستگذاران و مسئولان نظام بوده است. به استحضار می‌رساند علی رغم نیاز به احداث خوابگاه‌های متاهلی نیاز به اقدامات زودرس نیز می‌باشد. متاسفانه اخیرا صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، دانشجویان این دانشگاه به ویژه متاهلین را از دریافت هرگونه وام نظیر، وام ودیعه مسکن محروم نموده است، کما اینکه در سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان همچون دانشگاه‌های دیگر مشمول دریافت وام بوده است. از وزارت علوم انتظار می‌رود، تمام رفاهیاتی را که به دیگر دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد برای دانشگاه فرهنگیان نیز لحاظ نماید.

سخن بسیار بود اما به دلیل ضیق وقت، در این دیدار به همین مقدار بسنده میکنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

زهرا سادات برازی-  انجمن علمی

با سلام و درود به روان پاک شهیدان مظلوم ۱۶ آذر که این روز به نام آنها مزین شده است

ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد این جمله حضرت آقا است در سخنرانی با ورزشکاران و بهترین مکانی که می تواند ما را در این هدف یاری کند جایی نیست جز آموزش و پرورش که بهترین افراد معلمان خواهند بود زیرا این معلمان هستند که می‌توانند سبک زندگی سالم و توأم  با ورزش را برای نسل آینده به ارمغان آورند در نتیجه جامعه‌ای فعال‌تر سالم‌تر و با نشاط‌تر خواهیم داشت و این معلم نیاز به آموزش و پرورش دارد

این مهم در دانشگاه فرهنگیان اتفاق می‌افتد پس باید حداکثر امکانات برای رشد این سکان داران تاثیرگذار علی الخصوص دانشجو معلمان تربیت بدنی فراهم گردد

دانشجو معلمان ما در زمینه‌های علمی ورزشی از علاقه و پتانسیل بالایی برخورد دارند که نمود آن در دستاوردهای آنان قابل مشاهده است برای مثال در جشنواره بین المللی حرکت که ویژه انجمن‌های علمی است دانشگاه فرهنگیان دارای یک رتبه برتر و دو رتبه شایسته تقدیر بوده است همچنین این دانشگاه موفق شده است در ششمین المپیاد ورزشی همگانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در بخش دختران و پسران موفق به کسب مقام اول شوند

 در این مسابقات بیش از ۱۰۰ دانشگاه شرکت داشتند با توجه به اهمیت بحث تربیت بدنی و ظرفیت بالای دانشجو معلمان به دو چالش اساسی اشاره خواهم نمود

 در پایان راه کارهایی را پیشنهاد خواهم داد ، موضوع اول را با بخش‌هایی از کلام مبارک رهبر عزیزمان آغاز می‌کنم که فرمودند برای دستگاه آموزش و پرورش هرچه شما هزینه کنید هزینه نیست سرمایه گذاری است این جایی است که علم سازان آینده تمدن سازان آینده مدیران آینده از اینجا به وجود خواهند آمد و خلق خواهند شد هرچه شما از سراسر کشور از جلوه‌های پیشرفت دستاورد و ابتکار می‌بینید  ریشه آن اینجاست اینجا را درست کنید تا همه جا درست شود

در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است اما با توجه به تعدد پردیس‌ها و مراکز و افزایش تعداد دانشجو معلمان میزان بودجه اعتبار زیرساخت‌ها به خصوص در قسمت ورزشی کافی نیست برای نمونه در مرکزی که حتی رشته تخصصی تربیت بدنی دارند مشاهده می‌کنید که بعضاً فاقد سالن ورزشی هستند و مجبورند در نمازخانه مدرسه میدانی برگزار کنند و یا میزان تجهیزات ورزشی آنقدر کم است که مشترکانه بین مدارس دخترانه و پسرانه در یک استان استفاده می‌شود از این نمونه‌ها بسیار است دومین مشکل نیز کمبود نیروی انسانی متخصص و کارشناس تربیت بدنی است که معضل بزرگی برای مسئولان و دانشجویان ایجاد کرده است در بعضی مراکز یک مسئول به اندازه ۴ نفر کار می‌کند اما چون حجم وظایف بالاست از کیفیت آن کاسته می‌شود در بین این وظایف قسمت ورزشی مورد مظلومیت بیشتری واقع می‌شود و وجود کارشناس دلسوزی که رشته مرتبط با تربیت بدنی دارد می‌تواند به شکل فوق العاده‌ای در زمینه مدیریت و پیشرفت فعالیت‌های ورزشی موثر واقع گردد

راهکارهایی برای حل مسئله کمبود بودجه و اعتبارات و زیرساخت‌ها، مکلف کردن شرکت‌های خصوصی و دولتی، تخصیص بخشی از اعتبارات خود در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به دانشگاه فرهنگیان، مشارکت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و در ساخت و توسعه در تجهیز اماکن فضاها و تجهیزات ورزشی، لحاظ ردیف اعتبار اختصاصی تجهیز و تملک ورزشی برای دانشگاه‌ها، مکلف کردن وزارتخانه‌های نفت سمت اقتصاد و دارایی به توسعه زیرساخت‌های ورزشی در دانشگاه فرهنگیان، افزایش اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه فرهنگیان و به تبعات آن افزایش اعتبارات اداره کل تربیت بدنی  

و اما برای حل مسئله کمبود نیروی انسانی متخصص تربیت بدنی سازمان امور اداری و استخدامی می‌تواند نسبت به اختصاص ردیف ویژه استخدامی جهت جذب کارشناسان تربیت بدنی در استان‌های سراسر کشور اقدام کند.

 

سبحان نعیمی دانشجومعلم مرکز آموزش عالی شهدای مکه کانون های فرهنگی و اجتماعی

کانون‌های فرهنگی از بخش‌های بسیار مهم در دانشگاه‌ها هستند. در جهان امروز که مبتنی بر چند ساحتی بودن است، داشتن تنها یک مهارت کافی نخواهد بود. دارا بودن مهارت‌های چندگانه و متعدد برای همه‌ی افراد و دانشجوها ضروری و برای دانشجومعلمان ضروری تر است. چرا که دانشجو معلمان یا همان معلمان آینده، وظیفه سنگین تربیت نسل‌های آینده را عهده‌دار هستند.

سئوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان بستر آموزش مهارت‌های مختلف با هدف تربیت معلم چند ساحتی را برای دانشجویان ایجاد کنیم؟

پاسخ این سئوال را باید در اهداف و کارکردهای کانون‌های فرهنگی جست‌و جو کنیم. حفظ و ترویج فرهنگ و هویت اسلامی و ملی، فعالیت در عرصه‌های مختلف هنری، آموزش مفهوم شهروندی و ارتقاء نقش اجتماعی معلمان، تبیین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف، آموزش مهارت‌های دینی و قرآنی، آموزش علوم اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و هزاران عرصه دیگر از جمله اهداف و کارکردهای کانون‌های فرهنگی است که نتیجه آن تربیت معلم چند ساحتی خواهد بود.

این نکات و بسیاری نکات دیگر به خوبی نشان می‌دهد که کانون‌های ما نیازمند توجه و حمایت بیشتر و موثرتری هستند و در این راه مطالبات به حقی نیز دارند، از جمله:

1. اختصاص دادن بودجه مشخص برای کانون‌های فرهنگی و اختصاص آن طی نامه و شماره تخصیص مشخص به پردیس‌ها و کانون‌ها تا بودجه کانون‌ها تنها در محل مشخص خود هزینه شوند.

2. افزایش و تسهیل روابط میان کانون‌ها در پردیس‌ها و مراکز مختلف و سایر دانشگاه‌های کشور.

3. مقام معظم رهبری فرموده اند: هنر دقیق ترین و رساترین وسیله انعکاس اندیشه ها و آرمان های شریف می باشد. ولی شوربختانه در دانشگاه فرهنگیان کانون‌های فرهنگی مرتبط با هنر، همانند هنرهای نمایشی و هنرهای آوایی با موانع و محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند، که در اینجا درخواست داریم تا حد ممکن این موانع برطرف گردد.

4. ساده تر شدن فرآیند برگزاری فعالیت‌های فرهنگی. بارها شاهد بوده‌ایم که برای یک اردو ساده درون شهری، هفته‌ها زمان صرف شده و تعداد زیادی فرم و درخواست و کاغذ تهیه شده است تا یک مجوز ساده صادر شود. فرآیندهای بوروکراسی اداری غیرضروری لازم است حذف گردد.

5. اجازه مشارکت مستقیم اعضای کانون‌ها در مسائل فرهنگی مربوط به دانشگاه. پیشنهاد مشخص ما حضور نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌ها در شورای فرهنگی استان است تا بتوانند نقش خود را در تصمیمات فرهنگی و اجتماعی ایفاء کنند.

6. استمرار جلسات این چنین که مسائل و درخواست‌های دانشجویان بی واسطه و بدون کم و کاست به اطلاع مسئولین مربوط برسد.

در آخر تشکر می‌کنم از توجه شما بزرگواران و خواهشمندم این نکته را به یاد داشته باشیم همان طور که خداوند متعال در قرآن فرموده است: إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ. خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند.

بنابراین اگر خواهان تغییر و پیشرفت هستیم باید از دانشجومعلمان شروع کنیم، چرا که نسل‌های آینده به دست آنان تربیت خواهد شد.