Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر؛

برگزاری کارگاه علمی تخصصی بازی، بازوی تربیت و یادگیری

کارگاه علمی تخصصی بازی، بازوی تربیت و یادگیری با مدرسی مه لقا فرشباف در پردیس بنت الهدی صدر بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، با مدرسی مه لقا فرشباف و به همت امور فرهنگی و اجتماعی و کانون مهارت های معلمی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، کارگاه علمی تخصصی بازی، بازوی تربیت و یادگیری در سالن همایش این پردیس برگزار شد.

استاد گروه آموزشی تربیت بدنی دانشگاه در این کارگاه اظهار داشت: این کارگاه با هدف تبیین و تشریح اهمیت تربیت بدنی و بازی‌های آموزشی در یادگیری مطلوب برای آموزگاران ابتدایی برگزار شده است.

مه لقا فرشباف گفت: نتایج تحقیقات علمی در این زمینه نشان داده است که دانش آموزانی که از بازی های آموزشی و کلاسی استفاده می کنند و با این بازی ها آموزش می بینند موفق تر از دانش آموزان بی بهره از این بازی ها هستند.

وی بیان کرد: بنابراین بین استفاده و به کارگیری از بازی های آموزشی و کلاسی با میزان یادگیری دانش آموزان در مقطع ابتدایی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد؛ همچنین بازی‌های آموزشی خوب، بیشتر بر تفکر و برنامه‌ریزی و نه حفظ کردن مطالب تأکید می‌کنند.

 استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، گفت: دانش‌آموزانی که در یادگیری مفاهیم موجود در نوشته‌ها و متون چاپی با مشکل روبه‌رو هستند بازی‌ها را درک می‌کنند و غالباً اعتماد به نفس خود را از راه نقش آفرینی توسعه می‌دهند و جالب آنکه آن بخش از مغز که حرکت را پردازش می‌کند، همان بخشی است که یادگیری را پردازش می‌کند.

فرشباف ادامه داد: درواقع تحقیقات کلاسی، بالینی و زیست‌شناختی بنیادینی وجود دارد که از این نتیجه حمایت می‌کنند و همه بر این باورند که بین تفکر و حرکت رابطه‌ ی تنگاتنگی وجود دارد.

وی اضافه کرد: پرسیگات نشان می‌دهد که اگر حرکات ما دچار مشکل شدند، مخچه و ارتباطات آن با مناطق دیگر مغز لطمه می‌بینند؛ همچنین او می‌گوید مخچه در رفتار پیچیده‌ی عاطفی (هوش عاطفی) نیز دخیل است.

فرشباف با اشاره به آزمایشات این دانشمند متذکر شد: آزمایش‌های وی بر روی موش ها این نتایج را نشان دادند و موش‌هایی که مخچه‌شان نقص داشت، در آزمون ماز (هزارتو) ضعیف‌تر از بقیه‌ی موش‌ها عمل کردند.

وی با طرح این پرسش که چرا شاگردان دوست دارند صندلی را روی دوپایه‌ی عقب نگه ‌دارند؟، خاطرنشان کرد: دیوید کلارک نشان داد که بعضی فعالیت‌های خاص چرخشی منجر به هوشیاری، توجه و آرامش در کلاس می‌شود و دانش ‌آموزانی که صندلی خود را روی دو پایه‌ ی عقب آن حرکت می‌دهند، اغلب مغز خود را با حرکتی تحریکی می‌کنند که این عمل گرچه فعالیت امنی نیست، اما برای مغز خوب است و فعال‌کننده‌ی دهلیز نیز هست.

فرشباف تاکید کرد: ما باید دانش آموزان و دانشجویان را به فعالیت‌هایی وادار کنیم که ایمنی بیشتری دارند و هر زمان مشاهده کردیم که شاگردان ما حرکات تعادلی انجام می دهند یعنی خسته شده اند و با این کار دارند مغز خود را هوشیار نگه می دارند؛ پس وقت آن است که کاری کنید تا بدن آن ها حرکت کند.

وی با اشاره به نتیجه مباحث این کارگاه علمی تخصصی ادامه داد: بازی عمده‌ترین شکل فعالیت کودک و مناسبترین آن برای بروز و رشد استعداد و خلاقیت او به شمار می‌رود و

بازی نقش بزرگی در زندگی و رشد کودک دارد و ضمن بازی بسیاری از خصوصیات مثبت در او پرورش می‌یابد.

فرشباف اظهار داشت: آغاز رشد آفرینندگی و خلاقیت در کودکان، در سنین آمادگی و پیش از دبستان است و در این سن، فعالیت کودک نسبت به دوران خردسالی تغییر می‌یابد و روابط جدیدی میان تفکر و عمل وی پدید می‌آید و احساس نشاط و سرزندگی بعد از بازی می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد.

وی تصریح کرد: بازی با گشودن مسیری نو در یادگیری می‌تواند نقش بارزی در بهبود زندگی ایفا کند و در کمک به معلمان برای مدیریت بهتر کلاس، راندمان آموزشی را نیز افزایش دهد.

استاد گروه آموزشی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: بازی در رشد آفرینندگی نقش فعالی دارد و موجب حرکت و به کارگیری ذهن در کسب تجربه و حل مسأله می‌شود و برانگیختن ذوق و علاقه شاگرد به وسیله بازی، تفکر همگرا را در ذهن سبب می‌شود.