در گفتگو با حسن ملکی تبیین شد:
شخصیت شهید سلیمانی اسوه تام و تمام بوده و این دانشگاه به اسوه و نمونه نیازمند است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ روابط عمومی دانشگاه در راستای برگزاری همایش تربیت در مکتب شهید سلیمانی در راستای گفتمان سازی مکتب شهید سلیمانی و معرفی ایشان به عنوان الگوی تربیتی تراز تمدن اسلامی ـ ایرانی در دانشگاه فرهنگیان در گفتگویی با حسن ملکی استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی به بحث پیرامون این اتفاق پرداخت که مشروح آن را در متن ذیل می خوانید:
1- چندی پیش شاهد برگزاری اولین همایش ملی تربیت در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم جایگاه و ضرورت برگزاری این قبیل همایش ها در دانشگاه فرهنگیان چیست؟
اولین همایش ملی تربیت در مکتب شهید عالی مقام، شهید پایدار و به یادماندنی حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. الحمدلله این همایش در حد خودش همایشی مفید و ثمر بخش بود. مخصوصا بنده شاهد استقبال زیادی جهت حضور در این همایش از سوی دانشجومعلمان بودم. این نشست پربار و پویا بود و همان نشاطی که در شخصیت آن شهید و در رفتارهایش مشاهده می شد در این همایش نیز نمود داشت.
ضرورت این قبیل همایش ها در دانشگاه فرهنگیان از این رو است که این شهید والامقام اسوه بود و بعد از شهادتش نیز یک اسوه ماندنی شد. حجاب هم عصر بودن باعث شد در زمان حیات کمتر به وجوه و ابعاد شخصیتی او پی ببریم اما ما با از دست دادن ظاهری او، او را به دست آوردیم کما اینکه اکنون در قلوب تمام مردم منطقه شهید سلیمانی زنده است. لازم است فضای تنفسی دانشگاه بشود یک فضای معنوی برخاسته از روح معنوی شهید سلیمانی. این شخصیت اسوه تام و تمام است و این دانشگاه به اسوه و نمونه نیازمند است. اگر اسوه ها از زندگی منها شوند امید بخشی برای دستیابی به جامعه انسانی الهی نخواهیم داشت، لذا این همایش و امثال این همایش را باید به فال نیک گرفت.
2- از نظر شما مولفه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی چیست؟
حضرت آقا فرمودند شهید سلیمانی یک مکتب بود. یک راه است. یک مدرسه است. مایل هستم که قدری توضیح دهم که منظور از این مکتب چیست؟چه می فهمیم از فرمایش حکیمانه حضرت آقا؟ ما مکتب زنده و پویایی داریم به نام مکتب اسلام که انقلاب اسلامی ایران بر پایه این مکتب بوجود آمد و تداوم پیدا کرد و پیدا خواهد نمود تا پرچم انقلاب اسلامی به صاحب اصلی اش حضرت ولی عضر تقدیم شود و این مکتب از بعد نظری و فکری در قرآن و احادیث و روایات و منابعی که بزرگان و صاحب نظران اندیشه اسلامی طراحی و تولید کرده اند است. وقتی از مکتب حرف می زنیم از یک نظام فکری منسجم حرف می زنیم. نظام فکری که مبانی، اهدافش، اصولش، روشهایش هم در ابعاد توصیفی و در بعد تجویزی و هنجاری یک مکتب را تشکیل می دهد. مکتب اسلام شامل مجموعه ای از عقاید، اخلاقیات و احکام است که امروزه بعد معنویت را هم به عنوان رکن رکین این نظام فکری اسلامی مطرح می کنند. امام راحل(ره) این مکتب را به صحنه عمل آورد و تبدیل کرد به ایدئولوژی اسلامی که حرکت بخش، فردساز و جامعه ساز است. این مکتب هرقدر در وجود انسانی عینیت پیدا کند به رفتار و فرهنگ عینیت یافته، تبدیل می شود؛ وجود این انسانها تبدیل به نمونه و اسوه می شوند و تبدیل به یک شاخص، که ما او را مشاهده می کنیم. هرگاه از توحید، معاد اندیشی، ایثار و فداکاری، عدل، احسان، زیبایی و خوبی حرف می زنیم در این شخصیت ملاحظه می کنیم و آن را به عنوان یک مکتب عینیت یافته می یابیم. یعنی وقتی ما از شهید سلیمانی حرف می زنیم یعنی از معنویت اسلامی از اعتقادات محکم و متین داریم حرف می زنیم. اینها مولفه های تربیتی این مکتب شهید عالی مقام است و پرورش یافتگان این مکتب قاعدتا باید همین ویژگیها را استوار و محکم داشته باشند. شهید سلیمانی هم در مساله معنوی قوی بود و در عین حال که حماسی است. فردی معتقد و اخلاقی و به احکام شرعی هم توجه می نمود. از خداوند بخواهیم که رابطه ما با آن شهید به ضعف نگراید.
3- جهت نهادینه شدن تفکر و مکتب شهید سلیمانی در بین دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم چه راهکارهای عملی دارید؟
اگر بخواهیم در مسیر مکتب شهید سلیمانی قدم برداریم قبل از هر چیز باید به دانشجومعلمان اخلاص را در فعالیت های تربیتی داشته باشیم. آن چیزی که شهید سلیمانی را اینقدر در قلب مردم مسلمان و در قلوب امت اسلامی منطقه و جهان، پایدار و قوی کرد قبل از هر چیز اخلاص آن بزرگوار بود. این کلید واژه مهمی است که منطبق بر شخصیت آن بزرگوار است. آنچه که شهید سلیمانی را به اسوه ماندگار تبدیل کرد اخلاص و ایمان او بود. حالا اگر بخواهیم این فرهنگ را در خودمان نهادینه کنیم باید خودمان را بسازیم. ما اگر در این مسیر مخلصانه عمل کنیم اقدامات تربیتی ما برکت خواهد داشت. نکته دوم تدبیر است. همانگونه که شهید سلیمانی شخصیت مدبری بود، راهیان تفکر او نیز باید انسانهای مدبری باشند؛ با تدبیر تصمیم سازی و تصمیم گیری کنیم. نکته سوم استمرار است؛ پرداختن به مکتب شهید سلیمانی برنامه ریزی منظم مدت دار را می طلبد. این شخصیت باید به طور منطقی معرفی شود. لذا با نیت خالص، تدبیر، برنامه ریزی و اجرای برنامه از طریق شوراهای برنامه ریزی عاقل، می توان به این مهم پرداخت.
4- در مسیر تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و در تمدن سازی شاخص های تربیتی لازم جهت تربیت دانشجو معلمانی که به حقیقت کلمه سرباز ولایت و ادامه دهنده مکتب سردار دلها باشند چیست؟
ما در گام دوم انقلاب اسلامی باید منشور تفکر و عملمان بیانیه گام دوم انقلاب باشد که به دست مبارک مقام مقام معظم رهبری نگارش یافته است. ما در گام دوم انقلاب نیازمند کسانی هستیم که چند تا ویژگی داشته باشند. اول اینکه مومن باشند. تربیت انسانی که متخحصص بوده اما معنوی نباشند ما را به موفقیت نمی رساند. آنچه که نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را با نظام های تربیتی سایر کشورها متمایز می کند این است که ما در کنار تعلیم و علم به مساله ایمان و معنویت توجه جدی داریم. تربیت انسانهای مخلص و مومن، با جدیت، محور برنامه ها باشد. دوم اینکه به افرادی نیازداریم که آرمان گرا باشند. در گام دوم انقلاب به طور خاص آرمان گرایی را باید در دانشجویان تقویت کنیم. همچنیین نیازمند انسانهای متفکر هستیم. انسانهای منتقد و نه تفکر معمولی. تفکر نقاد ما را در مواجهه با مسایل پیروز می کند.
تفکر نقاد را باید بپرورانیم. تفکر نقاد در بدیهیات و مقدسات جایگاهی ندارد اما هر چیزی که انسانها بسازند می تواند مورد نقد قرار گیرد. ما در گام دوم انقلاب به انسانهای قوی احتیاج داریم. اراده یکی از استعدادهای فطری انسان است که با میل فرق دارد. میل از طبیعت ریشه می گیرد و اراده به عقل متصل است. اراده را انسانها دارند و حیوانات دیگر میل و امیال دارند و خداوند به انسان قدرت اراده و عمل کردن بر اساس مصوبات عقل عطا کرده است. عقل قوه مقننه و اراده انسان قوه مجریه است. در گام دوم انقلاب ما نیازمند انسانهای صبور و صابر هستیم. صبر از ویژگیهای مومن است. گاهی انسان باید صبر کند، تفکر کند، بازبینی کند تا در موقع مناسب اقدام لازم را انجام دهد و نه اینکه صحنه را ترک کند. همینطور ما به ولایت مدار بودن نیازمندیم. نظام تعلیم و تربیت باید این ولایت پروری و تبعیت را از ولی امر ولی فقیه در افراد تقویت کند. البته بدین معنا نیست که باب تفکر ورزی بر انسانها بسته شود. انسان هم می تواند هم متفکر و پویا باشد و هم ولایت مدار باشد. اینها مانعت الجمع نیستند منتها باید در جای خود بکار گرفته شود.
5- به نظر جنابعالی جهت توسعه کمی و کیفی این همایش فاخر در سال های آتی چه برنامه هایی ارائه شود که ما را به اهداف تربیتی نزدیک تر کند؟
تجربه زیسته من در همکاری با مسئولین عزیز لازم است عرض کنم که بهرحال اگر بخواهیم آینده ای روشن داشته باشیم و بتوانیم در ساختن آن آینده مطلوب گام های موثر و استوار برداریم و نه گام های لرزان. ممکن است در مسیر حرکت کنیم، آدرس هم داریم، مسیر را هم بلدیم و می دانیم، ولی پای لرزان داریم. محکم بودن قوی بودن توانا بودن و در عین حال برنامه ریز بودن و با دقت عمل کردن و حرف های اساسی زدن و به آنها عمل کردن را در همه جا باید مدنظر قرار داشته باشیم. به دانشگاه فاخر کشور ان شالله به طریق اولی هم توجه بدهیم و هم هماهنگی لازم را داشته باشیم. اما آنطور که از جلسات برمی آید سال آینده همایش ملی خیلی قوی با مقدمات علمی و اجرایی قوی خواهیم داشت. به امید موفقیت های روز افزون.